Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lagrar DU dina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

sieri

Medlem
Jag gissar att det är många som, precis som jag, ägnar på tok för många timmar till att klura och fundera hur jag på bästa sätt lagrar mina bilder.

Den här tråden är tänkt till att sprida tips, idéer och kunskap om olika alternativ för ändamålet - inte minst till mig själv.


Jag tycker att jag har varit och fingrat på väldigt många lösningar, och testat ett flertal. Från början lagrade jag allt i en mappstruktur där en bild på två personer hamnade i två mappar vilket inte kändes särskilt smart - alltså krävs det möjlighet att tagga bilder.

Jag har provat att lagra alla bilder på min NAS (som en extern hårddisk fast den kopplas till nätverket och har viss intelligens) och använt mig av NASens inbyggda programvara för att tagga och organisera bilderna, men på köpet fick jag nackdelarna att bilderna är "in-house" vilket ger en risk att förlora dem vid brand eller inbrott - dessutom var det väldigt meckigt att hålla på med.

Flickr ratade jag direkt eftersom bilderna får vara max 10MB, och jag gillar att spara bilden okomprimerad ifall jag skulle vilja beskära om den i framtiden. (Kanske ren idioti från in sida?)

Google Foto har inte möjligheten att tagga bilderna manuellt och går därför bort.


Så, hur gör DU och varför?
Lagrar du bilderna lokalt med backup eller i molnet? Sparar du bara de retuscherade eller även originalbilder? Sparar du fullstorlek eller komprimerat? Ös på med tips!
 

eskil23

Aktiv medlem
Huvudlagringen är på en filserver (Linux) med fyra stycken 1 TB diskar i ett RAID5-set. Backupen går till DDS4-band som lagras i säkerhetsskåp. Jag får väl tillstå att DDS4 kanske är lite gammalt vid det här laget. 20 GB per band är inte så mycket att hurra för.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Mina bilder ligger på en NAS med backup på en annan NAS.
Sorterat i mappar efter fotodatum + beskrivning av event.
Ex
'2014-12-28 Gusk cupen'
'2015-07-25 Gotland'


Det funkar för mitt behov.

Använde Picasa en tid för dess sortering genom ansiktsigenkänning. Men gav upp.

Petter....
 

perost

Aktiv medlem
Jag sparar alla RAW-filer lokalt på min stationära dator, i en mappstruktur ungefär baserad på plats->mer exakt plats->datum (fotar mest natur). Sen framkallar jag de bästa bilderna till JPG och skalar ner dem till skärmstorlek för att titta på, och organiserar/taggar dem med Shotwell (Linux-program). Sen kör jag CrashPlan som automatiskt tar backup på alltihop till molnet.
 
Jag gissar att det är många som, precis som jag, ägnar på tok för många timmar till att klura och fundera hur jag på bästa sätt lagrar mina bilder.

Den här tråden är tänkt till att sprida tips, idéer och kunskap om olika alternativ för ändamålet - inte minst till mig själv.


Jag tycker att jag har varit och fingrat på väldigt många lösningar, och testat ett flertal. Från början lagrade jag allt i en mappstruktur där en bild på två personer hamnade i två mappar vilket inte kändes särskilt smart - alltså krävs det möjlighet att tagga bilder.

Jag har provat att lagra alla bilder på min NAS (som en extern hårddisk fast den kopplas till nätverket och har viss intelligens) och använt mig av NASens inbyggda programvara för att tagga och organisera bilderna, men på köpet fick jag nackdelarna att bilderna är "in-house" vilket ger en risk att förlora dem vid brand eller inbrott - dessutom var det väldigt meckigt att hålla på med.

Flickr ratade jag direkt eftersom bilderna får vara max 10MB, och jag gillar att spara bilden okomprimerad ifall jag skulle vilja beskära om den i framtiden. (Kanske ren idioti från in sida?)

Google Foto har inte möjligheten att tagga bilderna manuellt och går därför bort.


Så, hur gör DU och varför?
Lagrar du bilderna lokalt med backup eller i molnet? Sparar du bara de retuscherade eller även originalbilder? Sparar du fullstorlek eller komprimerat? Ös på med tips!
Lightroom. Där ska du börja.

Min lösning när det gäller fillagringen är att hela arkivet finns på en extern USB3-disk (mot den arbetar Lightroom). Denna disk gör jag backup på regelbundet till ytterligare en USB3-disk. Backup görs även till molnet och tjänsten Crashplan.
 

andste

Medlem
Kör Mac och använder Ligntroom.

Lightroom biblioteket finns lokalt på min mac och det görs timemachine backuper till extern disk.

Sedan så syncas själva lighroom foldern över till en NAS med hjälp av ett program som syncar bibliotek mellan enheter (kommer inte ihåg namnet nu och är inte hemma).

Utöver detta så backas min NAS upp till Crashplan.

Känns som att det täcker in de flesta katastrofer jag kan komma på i varje fall.
 

Ventures

Aktiv medlem
Alla bilder lagras i ursprungsskick på stor disk i stationär dator. Mappstrukturen är år och månad. Någon finare struktur behöver jag inte på disken. Jo, jag har fortfarande uppdelat analog och digital. Analoga bilderna ligger efter filmnummer i kronologisk ordning, därefter numrerat som på filmrullen. Då kan jag hitta originalet i det fysiska arkivet om det skulle behövas. Resten av sorteringen sköter lightroom med hjälp av nyckelord och Exif-datan.
Tankar av allt från stationära datorn till lös disk varje månadsskifte (råfiler, lr-katalogen, videoklipp, etc.) och förvarar disken på jobbet. Innan minneskort raderas mellan backuperna tas en kopia på innevarande månads filer så filerna alltid finns på två ställen.
 

b1967

Aktiv medlem
Aktuella bilder som jag håller på att jobba med har jag i en mappstruktur med datum lokalt på min laptop.

Sen lagrar jag alltid alla bilder dubbelt på två externa hårddiskar, också i mappstrukturer med datum i mapp-namnen, grupperat på årtal som huvudmapp.

Sköter all kopiering manuellt med "dra-och-släpp" från minneskort till hårddiskarna. Har ännu inte känt behov av någon automatiserad backuplösning.
Kör numera bara USB3-diskar så det går snabbt att kopiera till dem.
 
Jag använder acdsee Pro till bla redigering men där den är som bäst är katalogiseringen där det i princip bara är du själv som sätter gränsen på uppbyggnaden. Alla taggar/metadata kan du välja att lagra i bilden så att du kan bygga upp databasen igen om den skulle raderas (bara du har bilderna kvar).
Backup kör jag på ett flertal diskar lokalt samt på NAS & USB och bränner i mellanåt på bluray-skivor som man kan lägga hemma hos någon annan.
Men än en gång acdsee........kolla på det om du inte gjort det. Du får dessutom testa gratis, tror det är 14 dagar.
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Jag kör ACDSee 8 Pro och en av fördelarna med ACDSee är, precis som Johnny skriver, att all metadata kan sparas antingen direkt i bildfilen eller i en sidofil, så det räcker egentligen att säkerhetskopiera bilderna, så kan du återskapa databasen.

Vad gäller säkerhetskopieringen, så sparar jag alla mina bilder på en två interna diskar i RAID 1 och sedan speglar jag dessa mot en extern USB-disk vid jämna mellanrum med SyncBackFree. Kör ingen automatisk backup eftersom den externa disken endast är inkopplad när jag ska köra backupen.
 

larsak

Aktiv medlem
Jag lagrar mitt bildarkiv på en linuxserver och använder Digikam för taggning och databashantering. Bilderna organiseras också i en mappstruktur efter fotodatum ifall databasen skulle gå åt skogen. Jag backar upp arkivet varje natt mot en extern disk (lokalt) och jag har också ytterligare en extern disk liggande på jobbet som jag tar hem och gör en backup till när det har hänt något viktigt i arkivet (typ resor, julafton eller så). Jag har råkat ut för ett par diskkrascher i servern genom åren och backuplösningen har fungerat klockrent hittills.

För backup kör jag rdiff-backup vilket ger mig inkrementella backup och de externa diskarna är krypterade ifall de skulle hamna i orätta händer vid något tillfälle.

Vill jag jobba med bilderna exporterar jag ut dem ur arkivet till min mac och redigerar i lightroom. När jag jobbar i Digikam med taggar och sånt kör jag också det från macen via ssh med X-forwarding från servern.

Kanske inte den enklaste lösningen men det funkar bra för mig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
KISS, Keep It Simple, Keep It Stupid

En HD i datorn - 2 HD som jag gör backup till när det är lämpligt. Den ena förvaras på jobbet. O så skiftar man lagom ofta.
När HD tryter skaffar man 3 till. En i datorn & 2 backup.
Kopiering sker via dockningsstation som finns i chassit.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag spara undan mappen där jag har alla bilder och mappen som Lightroom har sina förändringsfiler (databas) till en USB-disk. Har 2 USB-diskar. En i hemma och en i skrivbordslådan på kontoret. Sedan byter jag plats på USB-diskarna ca 1 gång i månaden.
 

iwe241

Medlem
När det kommer till _Bildfilshantering_ så använder jag alltid Bridge. Använder inte Lightroom pga att jag inte gillar att den skapar sin egna databas. För mig passar det bättre att jobba direkt med bildfilen.

Mapp strukturen på NASen ser ut:
NAS \ Bilder \ År \ datum_händelse-plats \

Använder alltid funktionen "Döp om i grupp" i Bridge så att bildfilsnamnet blir tex: YYYYMMDD-HHMM_kameransnr.jpg.
 

Lgarmer

Aktiv medlem
Jag lagrar mina foton i RAW format på min dator och tar backup på dem till 2 externa diskar. Konverterar bara till annat bildformat när jag behöver det.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
På datorn + backup på NAS (fast räcker egentligen med NAS)

Mappstruktur Foto sedan två mappar, events och foto (dvs privata bilder och studio typ)

Jag döper alltid mapparna efter datum + en kort beskrvinging 2015-09-25 Gröna Lund, Farmor, Mamma
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En liten sak... en NAS är inte backup.
Raderar du en fil felaktigt på din disk... så försvinner den även från en speglande NAS....
Det är i ordets rätta bemärkelse inte en backup.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag lagrar alla mina RAW-filer på en intern HDD i katalogstrukturen X:/Bilder/ÅÅÅÅ/MM och filnamnen ÅÅÅÅMMDD-###.ARW.

Importerar sedan alla bilder till Lightroom där jag lite sporadiskt taggar dem. Framkallade bilder sparar jag på en annan intern HDD, nästan alltid med samma namn som originalet med filtillägg efter formatet (.jpg eller .tif).

Jag gör backup av alla diskar utom C: till en naken HDD som sätts i en HDD-slot i datorns front och som förvaras på jobbet tills den blir full varefter den får flytta till bankfack och ny HDD inköps för fortsatt backup.
 
ANNONS