Annons

Externa hårddisken från PC till MAC Book Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Hej!
Bytte från HP xtill Mac Book Pro för något år sedan. Har alla bilder - både Rawformat (Nikon) och bearbetade tif och jpg från PC.n på en extern HP hårddisk (HP mediadrive 300 GB) och fick då rådet av en nära kontakt att jag måste konvertera rawfilerna till en annan hårddisk -för att de skulle bli i Macformat- innan de kunde kopplas till Mac:en. SÅ det jobbet har dröjt och disken med filer ligger urkopplad och orörörd härhemma.

Nu har jag fått höra från annat håll att det bara är att koppla in hårddisken till min macbook och anändaden vidare. Och att datorn bör kunna läsa mina Rawfilwer och allt annat som det är? Om det stämmer är det ju fantastiskt?!

Men jag har ovärderliga bilder på min dotters första år och hennes farfar som inte finns mer på hårddisken som jag inte vill riskera att förstöra genom fel hantering. Hur ska jag gå till väga för att använda dem och ev hårddisk med och på min MAC?

Eftersom disken på macen börjar bli full vore det prima att kunna använda HP disken, rakt av men behöver jag flytta bilderna får jag förstås göra det?

Hur ska jag gå till väga och vad ska jag tänka på?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Gör backup!!

Det första du ska göra är så klart att ordna en backup av din extrna hårddisk som innehåller ovärderliga bilder!!!


Jag är ingen Mac-expert, men usb är ju en standard som ska funka lika på de båda systemen.

Jag har två NAS hemma. Jag använder pc och lagrar alla mina bildfiler på dessa.
Min dottet kan hämta upp och läsa filerna från sin Mac utan problem.

Macen skapar dock ett antal egna dolda filer på mina NAS:ar för att kunna hantera det "ofrälse" filsystemet.

Petter...
 

fafner

Aktiv medlem
Det beror på

Det beror på vilket filsystem som finns på hårddisken, NTFS eller exFAT? En Mac läser båda men kan inte skriva NTFS utan tillägg. Är det en NAS kan det bakomliggande filsystemet vara något annnat som "Översätts" till lämplig mottagare...

ATt byta filsystem är normalt en besvärlig procedur men det smartaste är nog att köpa en ny disk och behålla den gamla som en backup, en 300 GB hårdisk kostar inte många kronor och du skulle kunna uppgradera till en 500GB SSD för 2000 spänn (en mekanisk 1TB disk kostar ju inte mer än 600 kr).

EN SSD disk blir oerhört mycket snabbare och mycket tåligare än en mekanisk disk.

Vill du behålla den gamla disken måste du annars kopiera över filinehållet till en annan lagringsplats formatera om den externa HD till rätt filsystem och kopiera tillbaka filerna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Köp en extern usb3-disk på 1tb för 700 kr. Formatera den till Mac. Kopiera över alla bilderna. Klart.

Du behöver inte dyr ssd om du bara ska lagra bilder på den.
 

EJM68

Aktiv medlem
Exfat fungerar bra för externa diskar, speciellt om de kopplas in till både Windows och Mac. Håller med om att en snurrdisk och USB3 räcker långt. Moderna snurrdiskar är dubbelt så snabba som 6-7 år gamla diskar och USB3 flerfalt mycket snabbare än USB2.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bytte från HP xtill Mac Book Pro för något år sedan. Har alla bilder - både Rawformat (Nikon) och bearbetade tif och jpg från PC.n på en extern HP hårddisk (HP mediadrive 300 GB) och fick då rådet av en nära kontakt att jag måste konvertera rawfilerna till en annan hårddisk -för att de skulle bli i Macformat- innan de kunde kopplas till Mac:en. SÅ det jobbet har dröjt och disken med filer ligger urkopplad och orörörd härhemma.
Råfiler, jpeg- och tiff-bilder är egna format, helt oberoende av PC/Mac så där har din bekant fått något helt om bakfoten :)

Nu har jag fått höra från annat håll att det bara är att koppla in hårddisken till min macbook och anändaden vidare. Och att datorn bör kunna läsa mina Rawfilwer och allt annat som det är? Om det stämmer är det ju fantastiskt?!
Jag kör själv PC och delar ofta filer med Mac-ägare och ja i det stora hela är det precis så rasande enkelt.

Det enda som möjligen kan trassla en liten, liten aning är det som Peter (signatur fafner) nämner, att filsystemet på disken kan vara NTFS. Då brukar det gå bra att läsa filer från disken i en Mac, men datorn kan alltså inte skriva något på disken, så att jobba med en fil på en NTFS-disk från en Mac fungerar inte så bra.

Generellt håller jag med om Petters första råd: om du har viktiga filer som enbart ligger på en enda disk så är det första du skall göra, och det nu med en gång och inte sen, är att göra en säkerhetskopia. Du känner till uttrycket "En gång är ingen gång"? Det gäller i hög grad även lagring av data - det som bara är lagrat en gång (på ett ställe) är (snart) inte lagrat någon gång ... Säkerhetskopiera! :)

Vilket leder oss till Erlands kloka inlägg: Köp en extern usb3-disk på 1 terabyte för sisådär 700 kr. Formatera den i din Mac. Kopiera sedan över alla bilderna från din gamla disk till den nya. Då har du a) bilderna på en disk där du vet att du problemfritt kan jobba med dem från Macen och b) du har en säkerhetskopia av filerna på din gamla disk.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Vad många inte känner till är att Mac OS X klarar av att skriva till NTFS-filsystem utan att man behöver blanda in externa (dyra) program. Apple har bara gömt detta väldigt väl då man inte har släppt något gränssnitt för detta.

Lösningen är att via terminalen ge några unixkommandon för att öppna skrivmöjligheter till NTFS-diskar. Följ denna guide, så kan ni skriva till NTFS-filsystem:
https://computers.tutsplus.com/tutorials/quick-tip-how-to-write-to-ntfs-drives-in-os-x-mavericks--cms-21434
 
ANNONS