Annons

Ny firmware (3.0) idag till Sony A7 III oxh A7r III

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dustin Abbott som håller på att testa Samyang AF 85/1.4 FE säger att han märkte en signifikant skillnad i AF prestanda åt det positiva hållet när han uppdaterade firmware.
Så det är inte "bara" förbättrad ögon-AF och ögon-AF med djur som lagts till.

/Stefan
Är det någon som tycker att kameran vaknar snabbare också?

När det gäller djurögon-AF så var det ju kul att se att det funkar även på enögda hundar :). Var ju lite oväntat.

https://youtu.be/3gtI_NjDtUY

Så det är inte bara ögat systemet kollar på
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Gjorde ett riktigt misstag idag, fotade en person och tyckte eye af fungerade väldigt dåligt hittade lite då och då. Kom på efteråt att jag hade inställt. Hade varit bra med en varning för detta eller någon slags indikation.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Gjorde ett riktigt misstag idag, fotade en person och tyckte eye af fungerade väldigt dåligt hittade lite då och då. Kom på efteråt att jag hade inställt. Hade varit bra med en varning för detta eller någon slags indikation.
Det kallas för mänskliga faktorn. Man kan inte ha varning för det :)

/stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Problemet är ju att det fungerade lite halvt , hade den inte alla fungerat had jag nog kommit på det, nu trodde jsg personen kanske hade konstigt ansikte eller att ljuset var pass konstigt.
Ser det som precis samma problem som att glömma ändra ISO från 1600 till 100 när man exempelvis går från inomhus till utomhus. Eller glömmer man satt ett fast ISO när man är van vid Auto-ISO. Problemet ligger hos personen som är ovan vid ett arbetssätt. Den nya ögonfokusen är ett nytt arbetssätt. Träna och lär dig hantera den.

/stefan
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ser det som precis samma problem som att glömma ändra ISO från 1600 till 100 när man exempelvis går från inomhus till utomhus. Eller glömmer man satt ett fast ISO när man är van vid Auto-ISO. Problemet ligger hos personen som är ovan vid ett arbetssätt. Den nya ögonfokusen är ett nytt arbetssätt. Träna och lär dig hantera den.

/stefan
Men vore ju bra om ikonen syns för djur eller människor eller att man kan sätta av och på den i alla fall. Sony system är nog rörigt med menyerna.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Skall jag vara helt ärlig så hade jag inga större förväntningar om att kameran skulle kunna fokusera rätt på min hund. Men det funkar faktiskt helt ok när jag inte har allt för lite av huvudet i bilden.
Har lagt Subject Detection på AEL knappen som jag annars inte hade någon funktion dedikerad till, får se om det får vara kvar på det sättet då jag tycker mig komma åt AEL av misstag lite då och då.
 

Bilagor

Stene_68

Aktiv medlem
Skall jag vara helt ärlig så hade jag inga större förväntningar om att kameran skulle kunna fokusera rätt på min hund. Men det funkar faktiskt helt ok när jag inte har allt för lite av huvudet i bilden.
Har lagt Subject Detection på AEL knappen som jag annars inte hade någon funktion dedikerad till, får se om det får vara kvar på det sättet då jag tycker mig komma åt AEL av misstag lite då och då.
Vad är "Subject Detection"?
 
ANNONS