Annons

Ny fotostudio -Vad tycker du är rimlig hyresnivå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har börjat kolla på möjligheterna att göra vår fotostudio tillgänglig för andra fotografer mot en hyreskostnad. Men utan erfarenhet av korttidsuthyrningar så dyker det förstås upp en del frågor kring hyresnivåer och risker med uthyrning? Jag hoppas med det här få hjälp att ta ställning till frågan.

Lite kort fakta:
Studion finns på Birger Jarlsgatan 61, Jarlaplan, ett ganska centralt område i Stockholm.
Lokalerna är på 124 kvm totalt, fotostudion har mer eller mindre ett L-format.
Ena längden är ca 8,5 meter med en minsta bredd på den ytan på ca 2,7 meter.
Andra längden är ca 6,5 meter med en minsta bredd på ca 3,5 meter.
Takhöjden är ca 3,1 meter.

Det finns 3 st Elinchrom BX 500Ri och dem flesta av Elinchroms original reflektorer och softboxar.


Sitt/vänteplatser för ca 15 personer i loungedelen, arbetsstationer för 6 personer, kök med spishäll, mikrovågsugn, diskmaskin, liten kyl med frysfack och 4 personers köksbord.

Kontorsrum som kan nyttjas för att ställa in egen utrustning mm.
Omklädningsrum för en person.
2 st WC.



Frågorna jag ställer mig är mest med hänsyn till vad dem flesta fotografer tycker både vad gäller privat fotografering, redaktionell och kommersiell:

1a.
Skulle du vilja hyra hela lokalen, inkl samtliga arbetsstationer, kök mm eller bara fotostudio delen?

1b.
Är det helt ointressant om man inte kan hyra hela lokalen?

2a.
Vad tycker du är en prisnivå som är rimlig och passar dig om du bara ska hyra fotostudion?

2b.
Samma som fråga 2 men för hela lokalen?

3a.
Tycker du det spelar någon roll för hyressättning i vilket syfte fotograferingen sker (privat/redaktionell/kommersiell)?

3b.
Och isf, varför tycker du det spelar roll?

4.
Vilken hyresmodell tycker du är bäst?

4a. Hyra valfritt antal timmar/gång

4b. Hyra per halvdag?

4c. Hyra per heldag

4d. Hyra med månadsabonnemang?

4e. Annat?

5.
Vad kan vara risken med att hyra ut till för mig okända personer?

6.
Vad bör jag vara extra noggrann med att få med i hyresavtal?

7.
Hur undviker man i allra möjligaste mån att det inte är nån som "hyr" men istället länsar stället på allt som finns (utöver fotostudion har vi väldigt mycket andra produkter och datorer mm)?



Hoppas verkligen jag får svar på några frågor :)


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Numan, Stockholm Stylisterna
http://www.stockholmstylisterna.se/sv/hyra-fotostudio.html
 

atotowi

Aktiv medlem
1. Privatpersoner är nog mest intresserade av studio + toalett, kök osv för att kunna ta en paus, sminka etc.
Redigering ser jag mer som nåt man gör hemma
För "företag" så kan det vara lika som ovan, men även att man kanske vill kunna göra viss redigering på plats.

1b) inte för privat personer - för företag kan det vara det i vissa sammanhang (men har man den typen av kunder så har man nog redan egen studio)

2a + 2b Pass

3a+ 3b) Det är viss skillnad om man hyr ut till privatperson eller företag. Vad som fotograferas eller hur bilderna används tycker jag inte ska spela nån roll 8om man inte har etiska regler för vad man vill ska pågå i lokalen...)

4. Halv och heldag. Behöver man längretid så tar man det vid förfrågan. Tanken med att man kan köpa flera halv/heldagar i bulk är kanske inte så dum om man vill stasa på amatörfotografer.

5. Förskotts betalning för privatpersoner.
Företag tar man kreditupplysning på och kollar referenser så gott det går. Trevlig betyder inte hederlig...
Man kan "kontanta" företag oxå dvs betala först om man är osäker...

6. Pass - eller mer än jag hinner skriva nu. en sak som du kanske måste kolla upp är vad du själv har för avtal med fastighetsägaren...

7. Genom att inte lämna dom ensamma... och ett bra förarbete enligt punkt 5.
 
4. Halv och heldag. Behöver man längretid så tar man det vid förfrågan. Tanken med att man kan köpa flera halv/heldagar i bulk är kanske inte så dum om man vill stasa på amatörfotografer.


7. Genom att inte lämna dom ensamma... och ett bra förarbete enligt punkt 5.


Tack för många bra svar!

Punkt 4.
Har tidigare fått indikationer på att man hellre vill kunna hyra/timma, att man liksom bara betalar för den tiden man verkligen behöver studion, säkert ingen större fördel för mig men nu vill jag bara utgå från andras behov först. Sen får man se vad som går att göra realistiskt...


Punkt 7.

Jag känner väl egentligen att en av dem stora fördelarna med att hyra ut är att kunna nyttja sina lokaler när man själv inte är där eller kan vara där, lite grann också kopplat till att hyran inte ska bli onödigt hög bara för att man måste ha personal på plats eller själv vara ständigt tillgänglig.

Men det slog mig nu att man kanske borde se över nåt slags medlems upplägg, ungefär som föreningar har. Kan det va något?
 

atotowi

Aktiv medlem
Tack för många bra svar!

Punkt 4.
Har tidigare fått indikationer på att man hellre vill kunna hyra/timma, att man liksom bara betalar för den tiden man verkligen behöver studion, säkert ingen större fördel för mig men nu vill jag bara utgå från andras behov först. Sen får man se vad som går att göra realistiskt...
Jag är med på den och det är nog t.o.m en fördel för dig att hyra ut på löpande timmar istället för halv/heldag. Om jag skulle hyra så skulle jag säkert underskatta tiden jag behöver. I min okunskap (fotar inte porträtt eller människor) Så får jag känslan av att jag skulle behöva en del tid att ställa i ordning ljus, bakgrund osv, ovanpå det så blir det jobb att piffa till "motiven" osv
Men är man erfaren och vet hur det ska vara från början så kanske man kommer undan med mindre tid.

Punkt 7.

Jag känner väl egentligen att en av dem stora fördelarna med att hyra ut är att kunna nyttja sina lokaler när man själv inte är där eller kan vara där, lite grann också kopplat till att hyran inte ska bli onödigt hög bara för att man måste ha personal på plats eller själv vara ständigt tillgänglig.

Men det slog mig nu att man kanske borde se över nåt slags medlems upplägg, ungefär som föreningar har. Kan det va något?
Förstår det, det jag ville poängtera att ju mindre du vet om den som hyr desto större risk tar du.
Man vill ju inte behöva sitta och vakta som en gam. Men värt att tänka på är hur släpper man in och säkerställer lås/larm när de är klara.

Jag fick samma tanke om medlemskap, klipp kort osv då känns det ju lite mer naturligt att samla på sig lite mer kunduppgifter.
 
Tack för engagemanget i dina svar!
Jag är klart kluven i frågan kring uthyrning av studion och det beror helt och hållet på hur man kan göra för att få pålitliga kunder som vill hyra. Som sagt, kanske är en variant av medlemskap smidigt...
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
1a.
Skulle du vilja hyra hela lokalen, inkl samtliga arbetsstationer, kök mm eller bara fotostudio delen?

1b.
Är det helt ointressant om man inte kan hyra hela lokalen?

2a.
Vad tycker du är en prisnivå som är rimlig och passar dig om du bara ska hyra fotostudion?

2b.
Samma som fråga 2 men för hela lokalen?

3a.
Tycker du det spelar någon roll för hyressättning i vilket syfte fotograferingen sker (privat/redaktionell/kommersiell)?

3b.
Och isf, varför tycker du det spelar roll?

4.
Vilken hyresmodell tycker du är bäst?

4a. Hyra valfritt antal timmar/gång

4b. Hyra per halvdag?

4c. Hyra per heldag

4d. Hyra med månadsabonnemang?

4e. Annat?

5.
Vad kan vara risken med att hyra ut till för mig okända personer?

6.
Vad bör jag vara extra noggrann med att få med i hyresavtal?

7.
Hur undviker man i allra möjligaste mån att det inte är nån som "hyr" men istället länsar stället på allt som finns (utöver fotostudion har vi väldigt mycket andra produkter och datorer mm)?



Hoppas verkligen jag får svar på några frågor :)


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Numan, Stockholm Stylisterna
http://www.stockholmstylisterna.se/sv/hyra-fotostudio.html
Jag ska försöka svara utifrån mig själv som hobbyfotograf.

1 a+b) För enklare porträttfoto skulle jag nog uppskatta valmöjligheten att hyra en del för en mindre peng, och om det är många personer inblandade så kanske hela för lite större peng. Om det är praktiskt möjligt att dela upp L:et i två småstudios så skulle du ju kunna hyra till två mindre projekt samtidigt. T ex genom att skärma av med flyttbara väggar eller tyg, så att delarna inte stör varandra. Redigering på plats skulle nog inte vara intressant för min del.

2) Svårt att säga. Det beror kanske på om jag skulle hyra för att exprimentera för eget nöjes skull eller om jag ska göra något som genererar inkomst. :)

3) Nej, egentligen inte. Olika pris för företag eller privatkund kanske, men annars tid som tid.

4) Hel- och halvdag låter rimligt, och åtminstone för privatkunder skulle man ju kunna ha någon form av "klippkort" eller liknande så att det blir billigare för återkommande kunder. Jag skulle också fundera på om du skulle kunna ta olika betalt för bara studion, utan utrustning, och studio med utrustning. Då får kan du ta lite extra för slitage och lite "olycksförsäkring".

5-7) Enda garantin är väl att inte släppa in utomstående, vilket ju motverkar syftet... :)
Det handlar väl om att se till att de som hyr har lite koll på grejerna, ha ett bra kontrakt, ta ID-kopior och lära känna kunderna så gott det går. Hellre ha få betrodda kunder än löpande band.
 
Jag ska försöka svara utifrån mig själv som hobbyfotograf.

1 a+b) För enklare porträttfoto skulle jag nog uppskatta valmöjligheten att hyra en del för en mindre peng, och om det är många personer inblandade så kanske hela för lite större peng. Om det är praktiskt möjligt att dela upp L:et i två småstudios så skulle du ju kunna hyra till två mindre projekt samtidigt. T ex genom att skärma av med flyttbara väggar eller tyg, så att delarna inte stör varandra. Redigering på plats skulle nog inte vara intressant för min del.

2) Svårt att säga. Det beror kanske på om jag skulle hyra för att exprimentera för eget nöjes skull eller om jag ska göra något som genererar inkomst. :)

3) Nej, egentligen inte. Olika pris för företag eller privatkund kanske, men annars tid som tid.

4) Hel- och halvdag låter rimligt, och åtminstone för privatkunder skulle man ju kunna ha någon form av "klippkort" eller liknande så att det blir billigare för återkommande kunder. Jag skulle också fundera på om du skulle kunna ta olika betalt för bara studion, utan utrustning, och studio med utrustning. Då får kan du ta lite extra för slitage och lite "olycksförsäkring"..

Känns som att jag skulle vilja börja med ett så enkelt upplägg som möjligt och om nödvändigt ändra det beroende på önskemål/möjligheter. Så den L-formade studion hyrs ut till en fotograf åt gången men eftersom vi bedriver annan verksamhet där också så kommer man vissa tider ha sällskap av tex frisör, hudterapeut mm, andra tider får man både fotostudio och övriga utrymmen för sig själv.
Hyrpriserna vill jag också försöka hålla så enkla som möjligt.


Två nya frågor:

1.
Vad tycker en återkommande kund är ett rimligt pris för studio med utrustningen och hur många timmar ska ingå i det priset?

2.
Finns det överhuvudtaget en tillräcklig efterfrågan av fotografer som vill hyra?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är ingen potentiell hyrare men vi har en studio i min fotoklubb.
Vi litar till 100% på våra medlemmar, vi är varandras vänner med ett gemensamt intresse.

3a Ja givetvis spelar priset roll.
Högre pris o den som hyr kräver givetvis en större proffesionalism. De är helt enkelt yrkesfolk som vet vad de behöver o köper det.
Priset bestämmer oxå till viss del vilket klientel du vill ha.

5 Lokalen är tom nästa gg du kommer dit.

7 Du måste vara där.
Alternativt att du kan lita på personen.
Det bästa är ju att hitta ngn som är intresserad av att hyra många ggr. Då finns ju prylarna kvar.

Sen kan alltid oturen vara framme.
Vi hade en medlem som skulle städa o måla om taket.
Han var mycket försiktig o skulle flytta ut blixtarna i nästa rum, fikarummet.
aj aj vid flytten ramlade blixten o gick sönder.
En deposition kanske kan lösa sådana problem?
 
Jag är ingen potentiell hyrare men vi har en studio i min fotoklubb.
Vi litar till 100% på våra medlemmar, vi är varandras vänner med ett gemensamt intresse.



Sen kan alltid oturen vara framme.
Vi hade en medlem som skulle städa o måla om taket.
Han var mycket försiktig o skulle flytta ut blixtarna i nästa rum, fikarummet.
aj aj vid flytten ramlade blixten o gick sönder.
En deposition kanske kan lösa sådana problem?

Du låter väldigt nöjd med ert upplägg!
Hur är upplägget i er fotoklubb?
Tänker främst på:

1.
vad det kostar att vara med och vad som ingår i det priset

2.
Är det en extra hyreskostnad för fotostudion eller ingår det i medlemsavgiftenkostnaden?

3.
Hur många medlemmar är ni som samsas om fotostudion?

4.
Vem är betalningsansvarig för en skada (som tex när er blixt ramlade och gick sönder)?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du låter väldigt nöjd med ert upplägg!
Hur är upplägget i er fotoklubb?
Tänker främst på:
1.
vad det kostar att vara med och vad som ingår i det priset
2.
Är det en extra hyreskostnad för fotostudion eller ingår det i medlemsavgiftenkostnaden?
3.
Hur många medlemmar är ni som samsas om fotostudion?
4.
Vem är betalningsansvarig för en skada (som tex när er blixt ramlade och gick sönder)?
KLubben hyr lokalerna o står för inköpet. Klubben får sin ekonomi från en almanacka över Jönköping. Alla måste hjälpa till o sälja.
Studion är inte direkt frekvent använd. Används studion kommersiellt så förväntas man att lägga en liten slant till klubben.
Senast jag var där så hade jag inte bokat o in ramlade ett bröllop, TUR för dem att jag redan städat o ställt upp en grundinställning. Givetvis fick de gå före.

1- 200 per år. 9 månadsmöten o 2 fotoresor om året
Att man jobbar lite för klubben, det är ju en förening som vem som helst kan vara med i.
Bildvisare på nästan varje möte. O det är blandad kompott av kvalité. Allt från profissionella fotografer till egna klubbmedlemmar.

2- njaee mörkrum o studion har nycklar.
En nyckel har deposition och en årshyra hmmm är det inräknat i de 200 eller är det ytterligare en hundring?, jag kommer inte ihåg, det är små pengar i sammanhanget.
Det är en liten studio. Lågt i tak o trångt kanske 2,4x3x5 m

3-Jag gissar att du menar hur många som använder studion.
Jag vet faktiskt inte. Jag tror vi har ca 25 nycklar.
Medlemmar-säg 30 aktiva o 65 med familjemedlemmar. Varje möte sker i annan lokal är vi ca 25-35 personer.
2 brukar fota lite bröllop. men säg... 10 personer ngn gg per år o de 2 "bröllopsfotograferna".

4-I det fallet när en medlem renoverar så står givetvis klubben för fiolerna.
Men annars? tja det är inte direkt utrett.
Tror bara det hänt 1 gg ytterligare att en blixt gått sönder men det var nog ingen fysisk påverkan. Det är väl på g att köpa en ersättare.
 
KLubben hyr lokalerna o står för inköpet. Klubben får sin ekonomi från en almanacka över Jönköping. Alla måste hjälpa till o sälja.
Studion är inte direkt frekvent använd. Används studion kommersiellt så förväntas man att lägga en liten slant till klubben.
Senast jag var där så hade jag inte bokat o in ramlade ett bröllop, TUR för dem att jag redan städat o ställt upp en grundinställning. Givetvis fick de gå före.

1- 200 per år. 9 månadsmöten o 2 fotoresor om året
Att man jobbar lite för klubben, det är ju en förening som vem som helst kan vara med i.
Bildvisare på nästan varje möte. O det är blandad kompott av kvalité. Allt från profissionella fotografer till egna klubbmedlemmar.





100-200 kr/år/medlem?
Knappt nämnvärda medlemskostnader, men misstänker att ni inte behöver betala hyra för lokalerna eller så har man väldigt bra bidrag från kommun/stat (har noll insikt i hur föreningsbidragen ser ut) för det verkar inte sannolikt att man säljer såna mängder med kalendrar...

Det är ju väldigt bra att det finns såna lösningar, även om det är helt orealistiskt som upplägg i en affärsverksamhet tyvärr!
 
ANNONS