Annons
Gammal 2015-09-09, 17:04
stefohl

Worley skrev: Jag kalibrerar med Spyder och använder dess ljusmätare, Så jag ligger rätt i ljusstyrka. Fenomenet beror på att en bakbelyst bild får mer lyster än en papperskopia. Så jag kompenserar för skillnaden i subjektivt synintryck. Inte säkert att någon annan märket skillnad men jag gör det.
Du har inte rätt ljusstyrka om din print är mörkare än din skärmbild, om din print ses i ett korrekt betraktningsljus. Det Spyder-mätningen ger kan du möjligen ta som en utgångspunkt. Definitionen på rätt ljusstyrka är ju att skärmbildens ljushet matchar din utskrifts ljushet när den ses i ett korrekt betraktningsljus. Du kan läsa in dig på detta i ISO-standarden 3664:2009.

Så om du behöver justera ljusheten med +⅓ visar det att du bör justera ljusheten på skärmen.
Gammal 2015-09-09, 17:22
Worley

stefohl skrev: Du har inte rätt ljusstyrka om din print är mörkare än din skärmbild, om din print ses i ett korrekt betraktningsljus. Det Spyder-mätningen ger kan du möjligen ta som en utgångspunkt. Definitionen på rätt ljusstyrka är ju att skärmbildens ljushet matchar din utskrifts ljushet när den ses i ett korrekt betraktningsljus. Du kan läsa in dig på detta i ISO-standarden 3664:2009.

Så om du behöver justera ljusheten med +⅓ visar det att du bör justera ljusheten på skärmen.
Inte då. Det jag skriver bygger på en diskussion med Crimson.

I övrigt hör jag av mig om jag behöver några tips.
Gammal 2015-09-09, 17:32
ErlandH

Worley skrev: Inte då. Det jag skriver bygger på en diskussion med Crimson.
Oavsett vad Crimson säger så har ju Stefan rätt. Du skulle få ett enklare arbetsflöde om din skärm var korrekt inställd. Då skulle det räcka med att du redigerade dina bilder så att de blev bra, du skulle slippa det avslutande momentet med att justera dem så att de blir "fel".
Gammal 2015-09-09, 18:23
stefohl

Worley skrev: Digitalversus har recensioner med test av färgrespons. De visar hur korrekta färgerna är med fabriksinstälkningar, manuella justeringar och efter kalibrering:

http://www.digitalversus.com/lcd-mon...y=521&pricen=0

Jag kalibrerar med Spyder och använder dess ljusmätare, Så jag ligger rätt i ljusstyrka. Dessutom kollar jag naturligtvis histogrammet. Fenomenet beror istället på att en bakbelyst bild har mer lyster än en papperskopia. Så jag kompenserar för skillnaden i subjektivt synintryck. Inte säkert att någon annan märker något när de ser min bild men jag gör det.

Eftersom jag har fått göra om utskrifter som jag tyckte blev för mörka, ville jag skicka med tipset.
Du kan inte lita på den mätarens inställning och det gäller inte bara för Spyder, utan det gäller för alla sådana system som ska ställa ljusstyrka i förhållande till omgivningsljus. Den rätta ljusstyrkan är den ljusstyrka som ger dig en bild som är lika ljus som din utskrift är, när den visas under ett korrekt betraktningsljus.

Och jag kan garantera dig att om du använder de värden och de profiler som finns på den sida som du länkar mot, då kommer du inte få en korrekt färgåtergivning.
Gammal 2015-09-09, 20:53
Worley

Här svarar vi på en fråga från Erik vilken skärm han ska välja.

Min skärm, kalibrator och metod är inte frågan. De är alldeles utmärkta.

Ni säger alltså att jag ska kalibrera om min skärm så att min redigeringsbild motsvarar vad jag ser på Crimsons utskrifter? Nå, jag skriver ut ungefär 1 bild av hundra. Så ni menar alltså att jag ska felredigera 99 bilder av 100 för att få en korrekt utskrift i 1 fall av 100.

Nej, ni vet ej vad ni pratar om. Lämna nu mina förhållanden för jag försäkrar er om att jag klarar mig.
Gammal 2015-09-09, 21:27
plonis

Glad
Gillar diskussionen! =)

Jag kan meddela att jag också upplever många bilder som något mörkare från crimsons utskrifter och lägger ofta till en +0.2 - 0.4 beroende på bild. Jag sover dock gott på nätterna... ^^
Gammal 2015-09-09, 22:21
Worley

plonis skrev: Gillar diskussionen! =)

Jag kan meddela att jag också upplever många bilder som något mörkare från crimsons utskrifter och lägger ofta till en +0.2 - 0.4 beroende på bild. Jag sover dock gott på nätterna... ^^
Du är helt normal ;)
Gammal 2015-09-09, 23:12
Lawson

Matteus 15:14....
Stefan, hoppas du inte tröttnar på att lotsa oss rätt.

Micke.
Gammal 2015-09-10, 00:44
4b501u73

Worley skrev: Här svarar vi på en fråga från Erik vilken skärm han ska välja.
Kul att nån kommer ihåg ursprungsfrågan! :)
Om vi bortser från den tillfälliga urspårningen så har jag fått mycket bra information, bland annat att jag skulle kunna dra nytta av en skärm med större färgrymd.

Nu när jag vet hur det ligger till så återstår bara att välja nivå, men det brukar vara billigare att köpa dyrt från början...
Siktar på coloredge 240.

Tack för hjälpen allihop!
Gammal 2015-09-10, 01:31
Tony johansson

Tummen upp
Lawson skrev: Matteus 15:14....
Stefan, hoppas du inte tröttnar på att lotsa oss rätt.

Micke.
Det skriver jag under på !
Gammal 2015-09-10, 08:22
Falumas

För att skriva ut foton riktigt upplever jag att resultatet oftast blir bättre med en skärm som klarar eller nästan klarar aRGB men inte är 100% jämn över ytan än med en skärm som klarar sRGB och är 100% jämn. Eftersom man i aRGB ser dom kraftigare färgerna och foton sällan är speciellt jämna i alla fall.

Dom gångerna man verkligen behöver både jämnhet och färgrymd är när man jobbar med trycksaker gjorda i datorn (logos etc).

Givetvis är jämnhet och färgrymd att föredra men om plånboken vill ha något att säga till om så skulle jag prioritera färgrymd framför jämnhet så länge jämnheten inte är katastrofalt dålig. För foto klarar man sig oftast hyfsat bra med Dell/HPs prosumer-skärmar.

En sak som många brukar glömma helt när det kommer till detta är att ingen skärm hur bra den än må vara gör någon större nytta så länge ljuset i rummet är fel.

/Karl
Gammal 2015-09-10, 08:39
stefohl

Falumas skrev: En sak som många brukar glömma helt när det kommer till detta är att ingen skärm hur bra den än må vara gör någon större nytta så länge ljuset i rummet är fel.

/Karl
Helt rätt, väldigt viktigt och billigt att fixa till.
Gammal 2015-09-10, 09:04
Falumas

stefohl skrev: Helt rätt, väldigt viktigt och billigt att fixa till.
Som med det mesta man kommer väldigt långt ganska lätt och ganska billigt. Dom sista millimetrarna kan även här bli dyra och krångliga. Men att skaffa en svindyr och jättebra skärm utan att göra något åt omgivningsljuset är som att bjuda på Romanée Conti (vin för 24 495 kr) till någon som äter en Harakiri (världens starkaste korv).

/Karl
Gammal 2015-09-10, 09:04
nutte

För egen del gillar jag att ha aRGB-skärm (sen 7-8 år) inte bara för utskrifter utan även för att njuta digitalt av fler vackra färger som finns i bilderna. Nackdelen är väl vissa browsrar som inte färghanterar så det blir grälligt men de är få.

Fantastiskt att du kämpar så Stefan!
Gammal 2015-09-10, 16:34
4b501u73

stefohl skrev: Helt rätt, väldigt viktigt och billigt att fixa till.
Intressant, vad är det man eftersträvar i rummet?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.