Annons

Behöver jag en skärm med Adobe RGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

plonis

Aktiv medlem
Gillar diskussionen! =)

Jag kan meddela att jag också upplever många bilder som något mörkare från crimsons utskrifter och lägger ofta till en +0.2 - 0.4 beroende på bild. Jag sover dock gott på nätterna... ^^
 

4b501u73

Aktiv medlem
Här svarar vi på en fråga från Erik vilken skärm han ska välja.
Kul att nån kommer ihåg ursprungsfrågan! :)
Om vi bortser från den tillfälliga urspårningen så har jag fått mycket bra information, bland annat att jag skulle kunna dra nytta av en skärm med större färgrymd.

Nu när jag vet hur det ligger till så återstår bara att välja nivå, men det brukar vara billigare att köpa dyrt från början...
Siktar på coloredge 240.

Tack för hjälpen allihop!
 

Falumas

Aktiv medlem
För att skriva ut foton riktigt upplever jag att resultatet oftast blir bättre med en skärm som klarar eller nästan klarar aRGB men inte är 100% jämn över ytan än med en skärm som klarar sRGB och är 100% jämn. Eftersom man i aRGB ser dom kraftigare färgerna och foton sällan är speciellt jämna i alla fall.

Dom gångerna man verkligen behöver både jämnhet och färgrymd är när man jobbar med trycksaker gjorda i datorn (logos etc).

Givetvis är jämnhet och färgrymd att föredra men om plånboken vill ha något att säga till om så skulle jag prioritera färgrymd framför jämnhet så länge jämnheten inte är katastrofalt dålig. För foto klarar man sig oftast hyfsat bra med Dell/HPs prosumer-skärmar.

En sak som många brukar glömma helt när det kommer till detta är att ingen skärm hur bra den än må vara gör någon större nytta så länge ljuset i rummet är fel.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Helt rätt, väldigt viktigt och billigt att fixa till.
Som med det mesta man kommer väldigt långt ganska lätt och ganska billigt. Dom sista millimetrarna kan även här bli dyra och krångliga. Men att skaffa en svindyr och jättebra skärm utan att göra något åt omgivningsljuset är som att bjuda på Romanée Conti (vin för 24 495 kr) till någon som äter en Harakiri (världens starkaste korv).

/Karl
 

nutte

Aktiv medlem
För egen del gillar jag att ha aRGB-skärm (sen 7-8 år) inte bara för utskrifter utan även för att njuta digitalt av fler vackra färger som finns i bilderna. Nackdelen är väl vissa browsrar som inte färghanterar så det blir grälligt men de är få.

Fantastiskt att du kämpar så Stefan!
 

Falumas

Aktiv medlem
Intressant, vad är det man eftersträvar i rummet?
Lite kortfattat rätt ljus, du kalibrer din skärm så att en bild skall se rätt ut i ett visst ljus. Har du kalibrerat din skärm till 6500K och ljuset i rummet är 3500K kommer utskrift och skärm aldrig matcha, dessutom kommer vitt på skärmen inte se vitt ut om du har något vitt vid sidan om skärmen som ögonen kan referera till. Sedan bör det vara ett kvalitativt ljus också som inte peakar någonstans i spektrumet. Sedan har du ljusstyrkan på ljuset i rummet som också skall vara matchad mot skärmen annars blir skärmen antingen för ljusstark eller för ljussvag.
Sedan kan du börja ge dig på själva rummet också och ta bort allt som skapar reflektioner i skärmen och att se till att rummet är så neutralgrått som möjligt.

Ljuset i rummet och reducering av reflektioner brukar man dock komma långt med. Lysrörslampor av god kvalitet räcker en bra bit på vägen, men skall man hela vägen brukar lysrör vara att föredra. Ljuset utifrån skall helst lysa med sin frånvaro för det ändrar vitbalans hela tiden.

/Karl
 

ldn99

Aktiv medlem
Ett viktig krav är att det måste gå lätt att ställa om skärmen från aRGB till sRGB. Det är ytterligt få program utöver Adobes bildbehandlingsprogram som kan hantera skärmprofiler rätt. Internet explorer kan det inte. Inget officeprogram. Normala videoprogram använder inte färgprofiler över huvudtaget, så alla rörliga bilder blir fel på en aRGB skärm. Firefox är ett av få som klarar skärmprofiler, men inbäddad video som flash blir fel med en aRGB skärm.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett viktig krav är att det måste gå lätt att ställa om skärmen från aRGB till sRGB. Det är ytterligt få program utöver Adobes bildbehandlingsprogram som kan hantera skärmprofiler rätt. Internet explorer kan det inte. Inget officeprogram. Normala videoprogram använder inte färgprofiler över huvudtaget, så alla rörliga bilder blir fel på en aRGB skärm. Firefox är ett av få som klarar skärmprofiler, men inbäddad video som flash blir fel med en aRGB skärm.
Edge klarar det också. Är inte Chrome också färghanterande numera? IE fungerar fungerar också förutom att den inte tar tillvara på skärmprofilen, men den inbygda profilen i bilden hanterar IE.

/Karl
 

ldn99

Aktiv medlem
Edge klarar det också. Är inte Chrome också färghanterande numera? IE fungerar fungerar också förutom att den inte tar tillvara på skärmprofilen, men den inbygda profilen i bilden hanterar IE.

/Karl
Jo, men poängen är att om skärmen visar aRGB måste programmet använda skärmprofilen för att inte få alldeles för grälla färger.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Kul att nån kommer ihåg ursprungsfrågan! :)
Om vi bortser från den tillfälliga urspårningen så har jag fått mycket bra information, bland annat att jag skulle kunna dra nytta av en skärm med större färgrymd.

Nu när jag vet hur det ligger till så återstår bara att välja nivå, men det brukar vara billigare att köpa dyrt från början...
Siktar på coloredge 240.

Tack för hjälpen allihop!
Som tumregel sparar man pengar på att köpa rätt sak från början. Rätt sak behöver varken vara den billigaste eller dyraste.

Själv har jag en skärm med aRGB och en skärm med sRGB. Jag redigerar alla bilder på skärmen med sRGB, helt enkelt för att den har bättre bildegenskaper. Den var också billigare. Utskrifterna blir också bra.
 

4b501u73

Aktiv medlem
Vill bara uppdatera med att jag idag fick tag på en mindre begagnad Eizo CX240.
Känns riktigt trevligt!
Nu ska man bara komma iordning med kalibrering osv...
 
ANNONS