Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa bilder för kund på CD utan programkrav?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag har alltid visat mina kunder förhandsbilder via webben. De har fått tillgång till ett personligt webbgalleri där de kan bläddra runt bland bilderna.

Nu vill jag kunna skicka alla preview på en CD. Det känns lite fattigt att bara lägga bilderna i roten, därför undrar jag om någon har ett bättre tips?

Kraven är följande:
* Kunden ska inte behöva ha tillgång till något speciellt program (förutom webbläsare)
* CD:n ska autostarta, eller så ska det bara finnas EN fil som man klickar på för att starta "bildvisningen" Inte massa olika filer som rör till det. Det ska vara idiotenkelt.
* En bonus är om det på något sätt går att låsa bilderna/cd´n med ett lösenord. Dock inte nödvändigt.
* CD'n ska kunna skapas i en Mac.

Någon som kan ge mig ett konkret exempel? Hur gör ni när ni skickar bilder till kund för förhandsvisning om webben är utesluten?

Jättetacksam för hjälp!
mvh /Peter
 

Stina.D

Aktiv medlem
Lägger webbgalleriet på en cd.
Lägg allt utom första sidan i en mapp. Döp första sidan till start.html.
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
bränn en cd med följande struktur och innehåll:

katalog med bilderna
index.html-fil med ett webbgalleri (länkade bilder från katalogen)
autorun.inf (se beskrivning nedan)
+ eventuellt ikon.ico om du vill ha en speciellt/egen ikon till cd-skivan (ser proffsigt ut)

filen autorun.inf skapar du genom att öppna en enkelt textredigerare och skriva följande rader:

[autorun]
shellexecute=index.html
icon=ikon.ico

sedan sparar du filen som "autorun.inf"

gällande ikonen om du vill göra en egen sådan så finns det massor med information om hur man skapar dessa genom en enkel sökning på google (eller frågar igen i den här tråden om det skulle vara aktuellt)

Nu har du helt enkelt skapat en Autostart-CD som kommer gå igång när den stoppas in i en PC (för mac får man köra en annan alternativ lösning men det går att få in båda på samma skiva) och startar upp filen index.html (med webbgalleriet) i användarens webbläsare.

Genom att lägga till en vanlig "pilla inte på mina bilder" script i html-filen med webbgalleriet har du skapat en någorlunda säkerhet då cd-skivan i sig bara kommer starta upp webbgalleriet om användaren öppnar "den här datorn" och dubbelklickar på ikonen för cd-skivan (man måste högerklicka och välja utforska för att komma åt de faktiska filerna)

för visso är det lätt gjort om man har lite kunskap men gemeneman kommer inte kunna kopiera bilderna helt lätt rakt av i alla fall

vill du ha en säkrare lösning så kan du baka in allt i en flash-fil och sedan göra den till en "projector/exe" och ändra till filnamn.exe istället för index.html i autorun.inf men det blir lite mer jobb med att skapa flashgalleri etcetera.

hoppas att detta kan vara till hjälp och om du har några frågor är det bara att du frågar på så ska jag försöka hjälpa till (det finns andra lösning med men det här är den snabbaste enklaste med autostartfunktion som jag har på lager)

Vänliga hälsningar
Oskar Fridhamre
 

connyM

Aktiv medlem
Själv gör jag det i PS, med Web galley. Och sedan precis som Stina, fast jag döper inte om filen (då får man nämligen ändra i webgalliet) utan anger för den som ska ha CD´n att klicka på Index.htm, så kommer bilderna.

// Conny
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
gör Connys lösning sedan lägger du ihop det med min lösning

dvs. katalogen med innehållet blir katalogen som photoshop gör med webbgalleriet i och sedan lägger du startfilen (html) på roten tillsammans med en autostart.inf och ikon-fil.ico

då har du en proffsig cd-skiva med egen ikon o allt som autostartar när dina kunde sätter in den i datorn
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Tack Oskar för ett mycket intressant inlägg! Det låter ju toppen! Ett bra sätt att få det att se lite mer genomarbetat.

Tack ni andra också för kanontips! Jag ska prova lite olika och se vad som går snabbast och bäst.

Ni är toppen!
Mvh /Peter
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
fridhamre skrev:
gör Connys lösning sedan lägger du ihop det med min lösning

dvs. katalogen med innehållet blir katalogen som photoshop gör med webbgalleriet i och sedan lägger du startfilen (html) på roten tillsammans med en autostart.inf och ikon-fil.ico

då har du en proffsig cd-skiva med egen ikon o allt som autostartar när dina kunde sätter in den i datorn
Klockrent! Så ska jag göra!
Det där med ikoner är jag helt grön på, men det är säkert inga problem om jag följer dina anvisningar. Borde finnas bra och enkla program som man kan skapa sina egna ikoner i va? Att skapa en ikon av min logotype vore kanon!

99% av kunderna har nog tillgång till PC, så den behöver inte autostarta i en mac. Huvudsaken är att jag kan SKAPA cd:n i en mac =o)

Mvh /Peter
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
ja, att skapa strukturen och gallerier etcetera i mac och sedan bränna ut skivan där är inga problem

se dock till att testa den i en pc innan du skickar iväg den till kund bara så du vet att den fungerar som den ska

gällande ikoner så finns det små gratisprogram för just det eller så har jag för mig att det fungerar att skapa en bmp i rätt storlek och sedan helt enkelt ändra filändelsen till .ico men jag skulle rekommendera dig att leta upp en tutorial för det

lycka till!
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Det är jättenkelt att göra en .ico i Photoshop. Bara att göra en ny bild som är 32x32 pixlar, gör ikonen i den, när du sparar väljer du BMP men skriver .ico istället. Sen ploppar det upp en dialogruta och där väljer du 24 bitar. Klart :)
 

okami

Aktiv medlem
Bara en liten tanke..

Kan vara bra att säga till kunden vad han/hon ska göra om den inte autostartar. Den funktionen går ju att stänga av.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Verkar inte så svårt med ikoner nä.... Har kollat lite mer på hur en autorun funkar nu och det verkar ganska enkelt.

Givetvis får man skicka med en steg-för-steg beskrivning hur dom ska titta på bilderna. Vem som helst som är läskunnig ska kunna titta på bilderna.

Sitter och testar lite nu... Måste leverera en CD med posten idag och det vore ju kul om den kunde se lite proffsig ut... =o)

Mvh/Peter
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag får inte explorer att starta förrän jag lägger index.htm i roten på cd:n.

Om alla filer ligger i en katalog "album" och jag pekar dit med "shellexecute=album/index.htm" så funkar det inte. Hur ska jag skriva för att den ska hitta indexfilen i mappen?

Mvh /Peter
 

Magnus W

Aktiv medlem
Det kanske bara är jag, men jag personligen tycker rent för****at illa om webbsidor som styr om formatet på min webbläsare. På mig skulle det göra ett mycket dåligt intryck att kasta upp en helskärmssida.

bara en personlig åsikt

-- MW
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
peter_wahlström skrev:
Jag får inte explorer att starta förrän jag lägger index.htm i roten på cd:n.

Om alla filer ligger i en katalog "album" och jag pekar dit med "shellexecute=album/index.htm" så funkar det inte. Hur ska jag skriva för att den ska hitta indexfilen i mappen?
jag har själv inte testat att lägga den execverande filen i en underkatalog men enlig microsoft är syntaxen:
shellexecute=[filepath\]filename[param1, [param2]...]

shellexecute=album/index.htm borde fungera om du skriver backslash "\" istället för slash "/"

såg i ett exempel en syntax som var shellexecute=\katalog\fil så det kanske du kan testa med också

angående förnsterstorleken etcetera håller jag med Magnus W och tycket att du ska överlåta det till användaren

fördelen med shellexecute istället för andra kommandon (ex: open) man kan använda är att den använder användarens egna filassociationer - dvs. har du firefox som standardwebbläsare kommer html-filen öppnas i den och inte i internet explorer och viseversa

skulle du fortfarande vilja begränsa användarens webbläsarfönster till förutbestämda mått eller liknande så finns det massor med kod om du söker på google men risken är även att sidan inte kommer öppnas då många använder popupfuktioner o liknande för att åstadkomma lösningarna
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
peter_wahlström skrev:
Givetvis får man skicka med en steg-för-steg beskrivning hur dom ska titta på bilderna. Vem som helst som är läskunnig ska kunna titta på bilderna.
det enda du behöver skriva är att om skivan inte startar av sig själv klickar användare på "start > den här datorn" och sedan dubbelklickar på cd-spelaren/din ikon och så startar skivan (eftersom du har definerat en autorun.inf

du skulle i och för sig även kunna ge sökvägen in i katalogen album och sedan index.htm om användaren mot förmodan använder mac eller linux
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Magnus W skrev:
Det kanske bara är jag, men jag personligen tycker rent för****at illa om webbsidor som styr om formatet på min webbläsare. På mig skulle det göra ett mycket dåligt intryck att kasta upp en helskärmssida.

bara en personlig åsikt

-- MW
Definitivt. Jag håller med dig 100%. Men det här är ju ingen "webbsida" i den benämningen.

Det här är en, för kunden, kontaktkarta/förhandstitt från vilken dom ska välja ut bilder. Ingenting annat. Därför är jag noga med att alla bilder och knappar ska synas. Annars kan nog en ovan kund bli fundersam när det inte ser bra ut. Är du med på hur jag tänker?

Mvh /Peter

edit: stavfel
 
ANNONS