Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslins / close-up lins

Produkter
(logga in för att koppla)

gbg Emil

Medlem
Jag köpte för ett tag sedan Panasonics 25mm F1.4 objektiv (m4/3) till min GX1:a. Jag är supernöjd med objektivet, det tar riktigt bra bilder. Hursomhelst så skulle jag köpa ett polariseringsfilter till det, och råkade se att det även fanns något som kallades close-up lins. Jag hade inte sett det tidigare, men tanken väcktes att det objektivet även skulle kunna funka som en "billig" variant av ett makroobjektiv.

Jag har läst en hel del här och på andra forum, men jag blir inte riktigt klok på vad som kommer ge mig bäst resultat... Jag har sneglat på detta (plus en step-up ring):

Marumi +5 52mm

Men är det rätt val för mitt objektiv? Jag blir inte klok på riktigt hur mycket det förstorar, eller hur nära objektet jag måste vara för att kunna fokusera... Eller om mitt skärpedjup blir alldeles för kort. Jag tänker mig standard makro till att börja med, typ insekter och närbilder på blommor. :) Är det någon som har exempelbilder från en liknande kombination, eller som kan matematiken bakom detta?

Mvh Emil
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Jag har en makrolins till min Panasonic 12-35/2.8 det funkar riktigt bra och det som händer är att fokusområdet flyttas så jag kan fokusera mycket närmare men inte på oändligt avstånd utan i mitt fall kanske 2m bort som mest. Måste komma ganska nära för att få en bra bild på något litet så jag tror det kommer bli knepigt att fånga t ex fjärilar eller trollsländor men skalbaggar och sådant är nog inga problem :) kvaliteten är helt ok fast det blir lite "zoom-liknande" effekt i hörnen men inget som stör så mycket tycker jag och går ju att beskära bort i vissa fall.
 

Bilagor

gbg Emil

Medlem
Snygga bilder Daniel.

Håkan, tack för tipset. Jag har kollat på Raynox också, men dels så är den +8, tror att det kanske blir för mycket förstoring? Sen tror jag inte att den passar mitt objektiv, läste att det där "snap-on" fästet passade objektiv från 52 mm.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag testade min Raynox DCR-250 på ca 33mm på zoomen (APS-C kamera). Det motsvarar 25mm på m4/3. Då vinjeterar bilden lite. En stepdownring 46-43 är nog bättre för då kan du skruva fast linsen direkt på objektivet. Den kommer då lite närmre och vinjeteringen minskar. Med objektivet ställt på oändligt så blev bildbredden ca 7,5cm det motsvarar 1:3 (3mm motiv blir 1mm på sensorn)

Vid 50mm (37,5mm på m4/3) blev bildbredden ca 5cm vilket ger 1:2, ingen vinjetering.
 

gbg Emil

Medlem
Tack Håkan, en step-down ring är ju en bra idé om man ska köpa Raynox 250.

Helene hade några riktigt fina bilder på sin sida, men nåt säger mig att det inte bara är att köpa samma lins hon använder... Det var nog lite talang där också. ;-) Tack för tipset dock, kul att se vad man potentiellt skulle kunna åstadkomma.
 
ANNONS