Annons

Canon Eos7d- Objektiv som är bra för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Det flesta objektiv med mjuk fokusring passar bra, micro usm åker bort. Tex 50 1.4.

Vilka brännvidder är du intreserad av?

Hur som helst, vidvinkel ger häftiga effekter i rörelse typ slides, monterat på cykel osv.

Ett objektiv som EF 85 1.8 är också fina fisken, glöm inte motljusskyddet.

www.allemyr.com
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Är man "nybörjare" rekommenderar jag moderat vidvinkel och lagom bländare för ett bra skärpedjup som inte är allt för svårkontrollerat. Mjuk fokusering som nämnts, eller extern mikrofon.
 

Kimpa913

Ny medlem
Vill snabbt flika in att jag är totalt okunnig, det är inte min kamera men det är i huvudsak jag som använder den till att göra alla möjliga sorters filmer till youtube. Standard gäng med grabbar som gör en stor variation av korkade grejer (orginellt right? ;) Därför jag inte kan specifiera så noga vad som ska filmas. Men tror ni att ni skulle kunna länka till en specifik modell, som ni tror är bra räknar med att priset kan hamna på runt 8000kr!

Väldigt tacksam för att ni tar er tid och hjälpa mig trots min extremt bristfälliga kunskap!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Det flesta objektiv med mjuk fokusring passar bra, micro usm åker bort. Tex 50 1.4.

Vilka brännvidder är du intreserad av?

Hur som helst, vidvinkel ger häftiga effekter i rörelse typ slides, monterat på cykel osv.

Ett objektiv som EF 85 1.8 är också fina fisken, glöm inte motljusskyddet.

www.allemyr.com
Jag har en 7D och bl.a. ett 50 1,4, men jag filmar inte med kameran. Men jag blev nyfiken på varför just 50 1,4 åker bort!
 

Kvitung

Aktiv medlem
Ett EFs17-85 borde du få ut mest av, det är ett bra objektiv för stillbild, du har zoom, med ett fast objektiv blir du mer begränsad.
 

dajli

Aktiv medlem
Filmar du med stativ jämt? Annars kan ett objektiv med bildstabilisering (IS) göra mycket för mjukheten och proffsigheten i klippen.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Köp fasta, ljusstarka, objektiv.

Samyang 14mm 2.8, 35mm 1.4 och 85mm 1.4 är bra filmobjektiv på budget. Ställ slutaren på 1/50 (vid 24 fps), använd ND filter för att få kort skärpedjup även dagtid och du är good to go för film som ser nå jävulskt proffsigt ut. ;)

Vad har du för objektiv nu?
 

dajli

Aktiv medlem
Köp fasta, ljusstarka, objektiv.

Samyang 14mm 2.8, 35mm 1.4 och 85mm 1.4 är bra filmobjektiv på budget. Ställ slutaren på 1/50 (vid 24 fps), använd ND filter för att få kort skärpedjup även dagtid och du är good to go för film som ser nå jävulskt proffsigt ut. ;)

Vad har du för objektiv nu?
Visste ser det proffsigt ut, men min erfarenhet av att film med Canons 35/1,4 samt 85/1,2 är att det är väldigt svårt att få människor som rör sig skarpa på de större öppningarna. Så det beror mycket på vad för typ av filmer man ska filma.
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Jag skulle satsa på nått med bildstabilisator och ett vettigt stativ/figrig eller liknande. Lyckas man inte bli av med skakningarna så spelar det ingen roll hur bra glugg man har, resultatet blir ändå skit. Extern mikrofon som sades tidigare är att föredra, det blir stor skillnad mot den inbyggda.
 

Kimpa913

Ny medlem
Angående vilket stativ jag har nu så är det ett billigt objektiv (standardobjektiv enligt försäljaren).
Kopierar texten som står på objektivet (Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3)
Filmerna jag gör är så att säga inte direkt ute efter ett nobelpris, det är mer att det ska köpas ett nytt objektiv för cirka 8000kr och då tänkte jag passa på att få ett som är så bra som möjligt för att filma!
 

dajli

Aktiv medlem
Om du bestämt dig för att lägga runt 8000:- så tycker jag att valet är givet; Canon EF-S 17-55/2,8 IS.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86796

Ett väldigt bra objektiv även för foto, som kompletterar din monsterzoom ganska bra. Ett billigare alternativ är ju sigmas, tokinas eller tamrons motsvarigheter för cirka halva priset.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Visste ser det proffsigt ut, men min erfarenhet av att film med Canons 35/1,4 samt 85/1,2 är att det är väldigt svårt att få människor som rör sig skarpa på de större öppningarna. Så det beror mycket på vad för typ av filmer man ska filma.
Ja det är jättesvårt och kräver massa övning så klart. :) Jag spelar nästan uteslutande in spelfilm där vi har en b-fotograf som sätter skärpan (ibland hehe). Men om man ska resonera kring det så tycker jag att det är bättre att som nybörjare köpa en digital videokamera med mindre sensor som har större skärpedjup vid samma utsnitt. Det blir lite mindre frustrerande... men mindre sexigt också.

Om du ska köpa ett nytt objektiv som du OCKSÅ men inte i huvudsak ska filma på så glöm det jag sa. Då vill du autofokus och 17-55 2.8 IS är t.ex. ett bra val eller Sigmas 17-50 2.8 OS.

Kanske köp Sigmat och lägg mellanskillnaden på en rigg som du kan använda för att minimera skakningar. Det finns billiga som, fishbone, eller spider rig. Har ej testat någon av dem dock.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Gamla MF-objektiv med adapter fungerar bra tycker jag och är dessutom billiga. Samyang är också lämpliga då de har bra manuell focusring.
 
ANNONS