Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dpi och bildstorlekar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ajh

Medlem
Av någon anledning lever Photoshop kvar i tron att dagens dator skärmar bara klarar av 72dpi. Fast ofta ligger den minst på 96dpi numera.

När man sparar i photoshop kan man välja spara som eller spara för webben. Sparar man för webben och utgår från tiff görs bilden om till 72 dpi.

Mina bilder i tiff har normalt en upplösning på 300 dpi.

Om jag minskar dpi i photoshops dialogbox image size så ändras ju också bildens storlek i höjd och bredd.

Vilket den inte görs om jag sparar den för webben.Trots att dpi:n då sjunkit till 72.

Antar phosohop använder något slags makro för det. Fast hur gör jag om jag vill spara en bild i en viss storlek. I höjd/ bredd. och även i en viss dpi utan att bildens storlek ändras då jag ändrar på dpi:n ???

Någon som förstår hur jag menar och har en bra svar så vore jag tacksam!
 

Lasse H

Aktiv medlem
Ajh skrev:
Av någon anledning lever Photoshop kvar i tron att dagens dator skärmar bara klarar av 72dpi. Fast ofta ligger den minst på 96dpi numera.

När man sparar i photoshop kan man välja spara som eller spara för webben. Sparar man för webben och utgår från tiff görs bilden om till 72 dpi.

Mina bilder i tiff har normalt en upplösning på 300 dpi.

Om jag minskar dpi i photoshops dialogbox image size så ändras ju också bildens storlek i höjd och bredd.

Vilket den inte görs om jag sparar den för webben.Trots att dpi:n då sjunkit till 72.

Antar phosohop använder något slags makro för det. Fast hur gör jag om jag vill spara en bild i en viss storlek. I höjd/ bredd. och även i en viss dpi utan att bildens storlek ändras då jag ändrar på dpi:n ???

Någon som förstår hur jag menar och har en bra svar så vore jag tacksam!
Det är bara det att bilden inte har några dpi så länge den är i datorn.
Dpi är endast en information till t ex skrivare hur tätt bildpunkterna ska skrivas ut på papperet.

En bild i datorn är ett antal pixlar bred ggr ett antal pixlar hög.

T ex 3000px ggr 2000px

Det och inget annat är bildens upplösning.

Du kan skriva 1 dpi eller 10 000 dpi det spelar ingen roll förrän du skriver ut bilden.

Jag vet, det tog ett bra tag innan jag förstod detta sammanhang.
 

Ajh

Medlem
Tack för era svar. Jag har läst länken och liknande artiklar men känns inte som jag blir riktigt klok ändå.

dpi= Dots per ich
ppi= pixel per inc

Skillnaden dem i mellan har jag förstått men används lite slarvigt i olika skrifter. Även av mig vad jag frågar om är ppi.

Dvs dpi är ett mått för utskrift och ppi ett mått för datorskärmen

I photshop står det ju ytterligare ett begrepp resuliton per pixel/inch eller pixel/cm

När man sedan kollar sin datorskärm och vad den klarar för upplösningar så benämns den ju i dpi. Fast borde väll vara i ppi???

Försöker igen hoppas jag förklarar bättre. Vad jag undrar är om det finns något sätt att när man bestämt antal pixlar en bild ska ha i photoshop tex 720/480.Kan man ändra bildens för att använda photshops egna värde nu då resulution per pixel/inch utan att ändra bildens storlek i pixlar.

För att ta ett exempel öppnar en bild i ps. Öppnar dialogbox image size. Har värde width 4288 height 2848 resolution 300. Gör jag om bilden till 720*480 pixlar så bibehålls resolution vid 300. Fast minskar jag eller höjer resolution värdet så då minskas respektive höjs antal pixlar.

Fast gör jag samma sak via spara för webben. Dvs en fil på 4288*2848 pixlar gör om den till 720*480.När jag öppnar den så har den resulution värde 72.

Vad jag vill kunna göra är att spara bilden i resulution värde 96. Utan att antal pixlar minskas eller ökar i höjd /bredd. Eftersom dagens datorskärmar klarar av mer än 72 dpi korrekt namn bör vara ppi, men inte så det benämns. Så skulle jag vilja prova och se om det är någon nämnvärd skillnad med en bild som är 72 ppi eller 96 ppi och har samma storlek i höjd,bredd pixlar.

Om det nu ens är möjligt vad jag vill åstadkomma är två identiskt lika bilder i höjd/bredd men med olika upplösning 72 och 96 ppi. För att se eventuell kvalitèts skillnad.

Vet ine om det blev någe lättare att förstå hur jag menar?
 

Lasse H

Aktiv medlem
Min kamera som har ca 6 Mp levererar bilder på 3008 px ggr 2000px.

Om jag vill ändra dpi för utskrift eller dylikt utan att ändra antal pixlar bilden består av går jag till Image - Image size och ser till att bocka ur rutan med "resample image".

Sedan kan jag lattja fritt med dpi bäst jag vill.

Fast det är ju helt onödigt eftersom det inte kommer att ändra på något ändå.

Bilden kommer ändå att visas på din skärm efter den upplösning skärmen är inställd på.

Du kan inte genom att ändra på bildens metadata bestämma hur den visas på skärmen.

Mitt råd är och förblir strunt i dpi och ppi.
 

skelett

Aktiv medlem
Andreas> Kryssa ur "resample image".

DPI har ENDAST med utskrift att göra. Alltså hur en skrivare ska skala bilden. Att det står 72 som default i bilder betyder egentligen "Ingen DPI". 72 är en kvarleva som verkar vara svår att ta
 

Ajh

Medlem
Stort tack. Tillslut föll bitarna på plats även för en trög vakt som mig. *S* Det tråkiga är ju att det står rätt så märkligt beskrivet i många olika böcker. Man använder olika förkortningar lite hur som helst tycker jag.
 

Laponia

Aktiv medlem
Du kan även läsa om DPI och upplösningsförvirringen på http://www.megapixeln.net

Har själv varit i din situation innan jag gjorde en grundlig research på Internet och bland böckerna.

Reultatet hittar du på ovan länk.

/Janne
 

crillux

Medlem
Tar upp en gammal tråd då... Det är fortfarande en sak jag inte fattar med DPI.

När jag ska leverera digitala bilder för utskrift så räcker det alltså med att minska ner storleken på fotot i Photoshop? Behöver jag inte fippla med DPI alls?
 

Rodin

Aktiv medlem
crillux skrev:
Tar upp en gammal tråd då... Det är fortfarande en sak jag inte fattar med DPI.

När jag ska leverera digitala bilder för utskrift så räcker det alltså med att minska ner storleken på fotot i Photoshop? Behöver jag inte fippla med DPI alls?
Om du har en bild som är 3000 x 2000 bildpunkter stor och vill ha den utskriven med högsta fotokvalité så är det 300 DPI (eller egentligen PPI) man eftersträvar. Det innebär att en bild som är 3000 x 2000 punkter som störst kan bli 10 x 6,7 tum stor, eller 25,4 x 17 cm.
Vill du ha utskriften större, t ex på ett A4 så får du lägre upplösning. Per automatik sjunker DPI till ca 250.

Vid utskrifter på A4 eller större skickar man ju in bilderna så stora som möjligt. En kamera med 8 Mp räcker ju nätt och jämnt till för att fylla ett A4 med högsta kvalité (300 pixlar per tum).

Så generellt finns ingen anledning alls att fippla med DPI i bildredigeringsprogrammet.

Men...

Om du har många bilder som du ska skicka in för utskrift i storleken 10 x 15 cm och du har långsam sändhastighet i din internetuppkoppling så kan det finnas en vits ändå.

I samband med att man ändrar inställningen för DPI så anger man ju samtidigt måtten på bilden i cm eller tum. Om du redan från start har bilder med sidoförhållandena 3:2 så kan du ange att bilderna ska vara 15 cm breda och 10 cm höga och att upplösningen ska vara 300 dpi.
Då kommer den "fysiska" storleken på bilderna att ändras till ca 1800 x 1200 punkter och du kan således få dem att ta mindre utrymme (under förutsättning att de var större innan, vilket de är med kameror som har fler än 2 Mp)
Detta kommer i sin tur innebär kortare tid för att sända dem. Men glöm i så fall inte att spara dem som nya kopior så du inte skriver över orginafilerna.

En annan anledning att fippla med DPI är om man vill göra provutskrifter hemma för att se hur få punkter per tum man kan använda sig av vid större förstorningar och ändå få en kvalité som man accepterar.

Men som sagt. Generellt finns ingen anledning att fippla med inställningen. Den är egentligen bara en presentation av hur många pixlar bilden ger per tum vid en given fysisk storlek.

/Micke
 
ANNONS