Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Feedback på Fotosidans nya navigering/form

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Går ej koppla produkt i annons

För kännedom: sen de senaste designförändringarna på FS går det inte längre att koppla en produkt till sin annons i Köp & Sälj.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Mina grupper?

Vet inte vad som hänt men innan den senaste ändringen av FS layout och funktioner så var det lätt att ta fram genvägar till de grupper jag är med i och de ämnestrådar jag valt att följa men nu hittar jag inget av dessa :-(

Får säga att det är mycket som blivit betydligt krångligare att nå och det saknas flera nyttiga funktioner som tex att "mouse over" på en rubrik ger en dropdown list med de alternativ som finns under rubriken (var så förut och det är det normala på alla hemsidor som vill vara användarvänliga) vilket underlättar när man letar efter en funktion, som nu när jag letat efter samlingen med mina grupper och sparade ämnestrådar.

Sedan är det nu inte möjligt att nå tex Nya inlägg med ett klick när man är inne i en tråd och har läst och vill tillbaka till listan med alla nya inlägg, den funktionen måste vara åtkomlig i alla sidvisningslägen.
Sedan måste Ni få dropdown visning på den eländiga "hamburgarmenyn" som för övrigt inte är bra i något avseende, men den skulle iaf bli lite mindre oduglig med lite vässade funktioner.

Tror säkert att FS har en "grand plan" för framtiden för FS men just nu är det mera kalabalik än något annat och det börjar kännas tungjobbat att hitta den information man söker , detta är synd då FS är en enorm källa till kunskap och nöje så hoppas Ni får ordning på den rådande kalabaliken snart läs väldigt snart!

Har sett att tNi ofta skriver att Ni hämtar tips och ideer från tex NY Times hemsida det låter kanske imponerande på vissa men i mina ögon så är faktiskt de stora tidningarna både utländska och Svenska ganska dåliga på att skapa bra och användarvänliga hemsidor så Ni kanske borde skaffa inspiration från någon som faktiskt kan detta och har en användarvänlig hemsida för såna finns.

Några tips och ideer som jag hoppas Ni tar åt Er av och drar nytta av.

PS Tack för kaffet igår på mässan DS
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag klickar på alla forum, känns så välbekant och bra, man vet efter så lång tid precis hur man vill scrolla. Det nya kommer nog att kännas bättre över tid. Man blir så invand med ett system.


//Bengt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Så att nytimes inte är perfekt konsekvent i alla lägen är alltså ett giltigt skäl att använda visuella koncept på ett inkonsekvent, förvirrande och svårnavigerat sätt? Vore det inte bättre att ha som ambition att göra fotosidan tydlig och lättnavigerad?

Jag var inte ute efter att göra en perfekt jämförelse med nytimes, utan försökte påpeka varför koncepten ni lånat från nytimes fungerar där, och varför de fungerar dåligt i nuvarande implementation på fotosidan.



Hamburgaren i sig själv betyder inte att sajten är responsiv, utan indikerar bara att den döljer en navigering. Problemet är att ni har använt konceptet på ett sätt som gör det otydligt att det faktiskt rör sig om en meny istället för ett designelement kopplat till loggan. Trots att jag jobbar i branchen och har studerat hundratals olika hemsidor var det först tredje besöket som jag ens noterade att det låg en meny där (jag klickade lite långt åt vänster för att komma tillbaka till startsidan för att nå menyn där)! På en placering som jag stort sett bara upplevt på responsiva sidor på smalare skärmar (därav att responsiv design blivit omnämnt). Alla kommentarer relaterade till responsiv design härrör alltså från att den nya designen är så otydlig att det ser ut som ni försökt bygga en responsiv sida och misslyckats grovt!



Du har uppenbarligen totalt missat min poäng. Min poäng är att ni använder visuella koncept på ett sätt så att de lätt kan uppfattas som något helt annat! Menyn (hamburgaren) kan lätt uppfattas som den är en del av loggan. Ni använder ett menykoncept som kan uppfattas som en dold integrerad meny när ni i själva verket behöver en växling mellan sektioner. Ni behöver titta igenom vad som är klickbara hotspots och se till att det är visuellt tydligt att de är just klickbara hotspots samt var de leder, och likaså titta igenom vad som ser ut att vara enhetliga hotspots och se till att de faktiskt är enhetliga.

För att förtydliga ännu mer: jag har inget emot den målsättning ni verkar ha - men ni har gjort otydliga och konstiga designval som direkt motverkar målsättningen! Det handlar inte bara om buggfixar av klickbara ytor, utan om problem med stort sett samtliga visuella indikeringar som härrör till navigeringen - vilket är ett betydligt större jobb än att bara justera lite efterhand!



Det låter som ett bra mål. Ni är dock inte där ännu. Jag har som sagt också valt att inte kommentera den inkonsekvens som finns inom respektive avdelning då jag förstår att det är ett arbete som tar tid. Men jag misstänker att det arbetet skulle underlättas av att ha en fungerande och väl genomtänkt huvudnavigering att vila på.

Jag misstänker att ni är så "hemmablinda" att ni inte längre ser hur otydliga och inkonsekventa vissa av valen är. Det är därför jag lägger tid på att försöka påvisa dem, istället för att bara överge sajten och gå vidare med mitt liv.



Toppen! Se bara till att ha en genomtänkt navigering först!



Vore trevligt, men befinner mig tyvärr lite för långt bort.
Tack för utförligt svar. Tre streck är jag trygg i att den signalerar meny och den snart kommer vara vedertagen för alla. Likaså är jag trygg i att grunden för navigationen är bra men att det skall slipas lite på vissa sidor för hur menynivå2 visas.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
I kolumnen där diskussioner-blogginlägg-recencioner-annonser-kalendern låg det tidigare bilder/bildpooler
där man kunde se när nya bilder kom in i de olika poolerna, vart tog detta vägen?
Ibland rekommenderade jag vänner att kolla där på intressanta bilder vilket nu inte längre går.
Kollade även på nya bilder i grupper/pooler jag inte är med i men det gör jag inte längre då det är för krångligt.
Det är nu mycket krångligare att hitta då man måste leta i menyer istället för att det som tidigare var synligt på sidan. Bad några att testa som de gjorde förr och de tyckte nu att det var otroligt mycket svårare att hitta.
Jag gillar enkelhet och att det ska vara lätt för alla att hitta på sidan och då framför allt bilder för det är det man framför allt vill se när man kommer till fotosidan, som några av mina vänner sade att man kollade på fotosidan när man ville se vackra, häftiga, läckra, snygga bilder vilket blev svårare nu när man knappt hittar dit.
det är väl ändå bilden som ska vara i fokus eller?
Mvh
Stefan
Osäker på vilken sida du avser?

Bildstartsidan är ju denna och där finns nya bilder + menyer till vänster för andra bildsidor. Är det det du menar?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vet inte vad som hänt men innan den senaste ändringen av FS layout och funktioner så var det lätt att ta fram genvägar till de grupper jag är med i och de ämnestrådar jag valt att följa men nu hittar jag inget av dessa :-(

Får säga att det är mycket som blivit betydligt krångligare att nå och det saknas flera nyttiga funktioner som tex att "mouse over" på en rubrik ger en dropdown list med de alternativ som finns under rubriken (var så förut och det är det normala på alla hemsidor som vill vara användarvänliga) vilket underlättar när man letar efter en funktion, som nu när jag letat efter samlingen med mina grupper och sparade ämnestrådar.

Sedan är det nu inte möjligt att nå tex Nya inlägg med ett klick när man är inne i en tråd och har läst och vill tillbaka till listan med alla nya inlägg, den funktionen måste vara åtkomlig i alla sidvisningslägen.
Sedan måste Ni få dropdown visning på den eländiga "hamburgarmenyn" som för övrigt inte är bra i något avseende, men den skulle iaf bli lite mindre oduglig med lite vässade funktioner.

Tror säkert att FS har en "grand plan" för framtiden för FS men just nu är det mera kalabalik än något annat och det börjar kännas tungjobbat att hitta den information man söker , detta är synd då FS är en enorm källa till kunskap och nöje så hoppas Ni får ordning på den rådande kalabaliken snart läs väldigt snart!

Har sett att tNi ofta skriver att Ni hämtar tips och ideer från tex NY Times hemsida det låter kanske imponerande på vissa men i mina ögon så är faktiskt de stora tidningarna både utländska och Svenska ganska dåliga på att skapa bra och användarvänliga hemsidor så Ni kanske borde skaffa inspiration från någon som faktiskt kan detta och har en användarvänlig hemsida för såna finns.

Några tips och ideer som jag hoppas Ni tar åt Er av och drar nytta av.

PS Tack för kaffet igår på mässan DS
Bo du skulle tagit ett snack med oss när vi drack kaffet så kunde vi diskuterat mer och bättre framför en skärm. :)

Dina genvägar ligger under kugghjulet upp till höger i menyn och de är tillgängliga från vilka sida du än står på. Klickar du på pilen så kommer undermenyer fram. Är det det du letar efter?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

Kustbo

Aktiv medlem
Bo du skulle tagit ett snack med oss när vi drack kaffet så kunde vi diskuterat mer och bättre framför en skärm. :)

Dina genvägar ligger under kugghjulet upp till höger i menyn och de är tillgängliga från vilka sida du än står på. Klickar du på pilen så kommer undermenyer fram. Är det det du letar efter?
Hade jag gärna gjort men då jag jobbat på mässor själv så vet jag hur man känner sig när någon om än aldrig så välmenande person börjar snacka för länge och det såg ut som ni hade ganska fullt upp så valde att låta det vara till senare och nöjde mig med kaffet ;-)

Jo jag har hittat det under kugghjulet så långt är det väl, men när muspekaren är ovanför tex Mina genvägar som har en pil som ju betyder att det finns underrubriker så visas de inte, där vill jag ha mouseover med förhandsvisning för direkt val utan att behöva klicka flera gånger
Nu när jag klickar på rubriken så hamnar jag här http://www.fotosidan.se/forum/ oavsett om jag klickar på Mina genvägar eller Mina grupper och det känns inte helt rätt?

En sak som jag iaf skulle tycka underlättade är om det fanns en möjlighet att skapa "interna bokmärken" alltså att jag som medlem kan välja vilka sidor på FS som jag vill kunna besöka med endast ett klick, alltså mina favoriter inom FS.
Denna meny skall vara åtkomlig oavsett vilken sida jag är på och att var och en kan välja sina egna favoriter efter intresse, vet inte om det finns möjlighet till denna funktion men ett tips på funktion som jag tror att fler än jag skulle uppskatta.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Nu när ni ändå håller på och gör om layouten, kan ni inte lägga in möjligheten att dölja "Medlem i grupperna" på profilsidan? Är man, som jag, medlem i en hel massa grupper så tar det onödig plats på profilsidan. Det går idag bara att välja att dölja gruppernas ikoner.
 

Marie_1

Aktiv medlem
bilder

Hej!
Tack att man får ge synpunkter/ha en dialog angående utformningen av den nya navigeringsform.

Frågor angående sidan ”BILDER”
Vilka av dem bilder som visas i galleriet när man har klickat på länken ”BILDER” – är det ”alla nya bilder?”.

Frågor ang. länkarna på vänstra fältet av sidan ”BILDER”
Vilka är de bild-kategorierna som inte visas via länken ”alla nya bilder” (poolbilderna visas alltså inte där eftersom de har egen länk?)

Finns det möjlighet att lägga ha en länk över samtliga kategorier? (detta för att man inte ska missa eventuella intressanta bilder)

Framsidan av FOTOSIDAN
Har jag fel skärminställning? - det verkar som fältet med: Veckans bild; galleri FS; veckans album; nya favoriter har krympt.

hälsningar, Marie
 

skog1s

Aktiv medlem
En ny webbknackare med nya friska vindar kanske. ?

En ny förmåga som tillför lite friska vindar som blandas lite med dom gamla.

Hela sidan skulle behövt nytt blod faktiskt som blandas med det gamla..tror jag aldrig är fel.

Kanske något att tänka på.

Listan kan göras hur lång som helst med förbättringar. Förbättringar som alla stora forum/sidor redan har igår, typ.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ni som är intresserad av att följa nya designprojekt kan följa detta projekt om hur DN tar fram sin nya tjänst och formen för den

http://dnide.dn.se/nu-ser-dnprio-lite-annorlunda-ut/

Det ser ut som de också komma köra hamburgare/logga på desktop fast med skillnaden att de skriver ut meny. Vi har lagt till infoboxar om att man hittar menyn där och det borde vi gjort direkt när vi släppte den nya designen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Två saker som jag hoppas inte ens är meningen:

1. Den svarta överdelen håller sig inte inom sidbredden i bloggarna. Den expanderar till fönsterbredd.

2. Om man öppnar ett enskilt blogginlägg så blir inläggets titel enbart i versaler. Öppnar man däremot den löpande listan med blogginlägg så blir det normalt och styrs av vad som faktiskt skrevs in.

Sedan tycker jag ju att själva bloggens titel har en rent löjeväckande storlek, som dessutom är i versaler, vare sig man vill eller inte. Med något längre namn på folks bloggar blir det riktigt dåligt med en eller flera rader. Redan janolofs "Reflektioner och upplevelser" får en radbrytning... Att beskrivningen av bloggen (den som även visas i listan till höger, men där normalt) också är i versaler är ju riktigt märkligt. DET KAN JU VAR EN NÅGOT LÄNGRE TEXT OCH DET ÄR INTE SÄRSKILT KUL ATT ENBART LÄSA EN TEXT SOM ÄR SKRIVEN MED ENBART VERSALER. SKA JAG FORTSÄTTA SKRIVA MED VERSALER ELLER RÄCKER DET NU? ÄSCH, DET KANSKE ÄR SÄKRAST ATT JAG FORTSÄTTER LITE TILL FÖR NI VERKAR JU GILLA DET. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM! VERSALER!!!ONE11!

Yeeaah, that's like my opinion, man... ;)
 

Högdagern

Medlem
Bronica 6x4,5

Bronica 6x4,5 är ett häpnadsväckande populärt system i kamerasverige.

I alla fall om man får tro k&s. Förefaller som om det popularitetsökningen inföll samtidigt som det nya utseendet.
 

afe

Aktiv medlem
Hehe, ja det verkar som att man som standard får första alternativet i listan för vad prylarna passar till. Rimligen borde det vara tomt.
 
ANNONS