Annons

Canon EOS 20D Raw & Svartvitt...klurigt!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinh

Aktiv medlem
.Z. skrev:
En fråga från en som är total nybörjare på RAW.

Har det någon betydelse om jag väljer sRGB eller AdobeRGB i kameran när jag kör RAW? Jag kan väl lika gärna välja det i mitt RAWhanteringsprogram (RAWShooter), eller?

//Larsa
Färgrymden du använder i kameran påverkar bara jpeg filen inte RAW-filen.
 

LennartAhl

Ny medlem
Re: Re: inte konstigt men ändå...

Rodin skrev:
Canons programvara applicerar de inställningar du hade i kameran när bilden togs. Det är därför den visar bilden svartvit.

Som Stefan skriver så är det en enorm fördel att fota i RAW om du vill ha svartvita bilder med digitalkameran. I stället för begränsningen 256 nyanser från svart till vitt som jpeg ger så får du ju 4096 nyanser i stället. Nackdelen blir ju förstås att det kräver en massa efterarbete, men resultatet kan bli så mycket bättre. [/B]
I det aktuella fallet med Canon EOS 20D i RAW-läge så använder den faktiskt 16 bitars färdjup vilket ger 65536 nyanser per färg (RGB). 4096 nyanser motsvarar 12 bitar vilket är vanligt på många kameror men inte just 20D.

I övrigt så instämmer jag med Michael helt och hållet.
 

Rodin

Aktiv medlem
Re: Re: Re: inte konstigt men ändå...

LennartAhl skrev:
I det aktuella fallet med Canon EOS 20D i RAW-läge så använder den faktiskt 16 bitars färdjup vilket ger 65536 nyanser per färg (RGB). 4096 nyanser motsvarar 12 bitar vilket är vanligt på många kameror men inte just 20D.
Får man lov att fråga var du fått den uppgiften från? Enligt Canons specifikationer så är det 12 bitar per kanal som gäller för EOS 20D.
 

LennartAhl

Ny medlem
Re: 12 eller 16 bitar per färgkanal?

Rodin skrev:
Får man lov att fråga var du fått den uppgiften från? Enligt Canons specifikationer så är det 12 bitar per kanal som gäller för EOS 20D.
Ursäkta!
Jag är ute och cyklar. ;-(
Efter en kontroll kan jag bara konstatera att jag var ute och cyklade. RAW sparas med 36 bitar per pixel = 12 bitar per kanal.
Jag har nog rört ihop det med att jag jobbar med mina bilder från 20D i PS med 16 bitar per färg.
Beklagar än en gång mitt klavertramp..... ;-(
 

Rodin

Aktiv medlem
Re: Re: 12 eller 16 bitar per färgkanal?

LennartAhl skrev:
Ursäkta!
Jag är ute och cyklar. ;-(
Efter en kontroll kan jag bara konstatera att jag var ute och cyklade. RAW sparas med 36 bitar per pixel = 12 bitar per kanal.
Jag har nog rört ihop det med att jag jobbar med mina bilder från 20D i PS med 16 bitar per färg.
Beklagar än en gång mitt klavertramp..... ;-(
Så himla farligt var det inte. Jag har sett betydligt värre tabbar än så där i forumen. :)
 
ANNONS