Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Den oändliga historien: Canon 5D4 eller Nikon D850

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-11-28, 21:51
Håkan Bråkan

Ehhh, varför börjar folk tjata om cropkameror i denna tråd, fixerade. Men om vi återgår till trådfrågan så säger jag att även om Nikon är lite överlägsen rent tekniskt så kan den aldrig ge Canons färgåtergivning, som jag anser överlägsen rest of the pak. Detsamma gäller Canons optik, har jag tyckt sedan 70-talet. Vill inte ha Nikon-grönt, vill ha Canonrött med fantastiska hudtoner. Min uppfattning, allt är subjektivt.
Gammal 2018-11-28, 22:00
PMD

Andreas i Uppsala skrev: Jag tror fler skulle vilja kunna använda D850 med sin Canonoptik än det är folk som skulle vilja använda 5DMkIV med sin Nikonoptik.
Att vilja är en sak. Att kunna är en annan. Det går att använda Nikon F-objektiv på en Canon EOS, men det går inte att använda Canon EF-objektiv på en Nikon F-kamera.

N.b. att Nikonobjektiven måste fokuseras manuellt på Canonkameran.
Gammal 2018-11-28, 22:28
PMD

Till att börja med så är alla moderna kameror teknisk mycket bra så det finns ingen anledning att bry sig om den saken när man ska välja ett nytt kamerasystem. Hur man trivs med hanteringen är mycket viktigare.

No One is Making a Bad Camera, You’re Just a Bad Photographer.

Sen så är inte Canon EOS 5 Mk IV direkt jämförbar med Nikon D850. Den senare kameran är mer av en kombination av EOS 5D IV och EOS 5DS (R). Med Canon måste man välja mellan många bilder per sekund (EOS 5D IV) och hög upplösning (EOS 5DS) medan D850 kombinerar hög upplösning med snabbhet. (Skillnaden i BPS är dock inte extremt stor).

Vad gäller innovationsgraden så håller jag inte med dem så påstår att Canon inte är så innovativa längre (att de varit det tidigare står utom allt tvivel). Canon är än så länge ensamma om Dual Pixel Auto Focus vilket är framtiden när det gäller autofokus med hjälp av bildsensorn. Bäst kommer den dock till sin rätt i en spegelfri kamera.

Till syvende och sist så är det vad jag skrev i början av detta inlägg som bör avgöra kameraval. Den kamera man trivs bäst med skapar man bäst bilder med.

(Jag har både Nikon- och Canon-kameror så jag har ingen anledning att vara märkesfrälst; utom att alla utom Nikon och Canon är skit förstås. :-)

PS. Man köper in sig i ett system när man köper en kamera från "scratch". Ett studium av respektive tillverkares objektivutbud kan få en att tippa åt den ena eller andra hållet. DS.
Gammal 2018-11-29, 06:13
snap01

DRmartina skrev: Ja det var nog slarvigt uttryckt men det var endast Canons hus jag syftade till vad gäller innovation. Gluggarna är det inget fel på. Hoppas verkligen 5DV packas med lite nytänk. Men tills dess tror jag att 5DIV kommer räcka för det jag behöver den till. Men ja, det är svårt att släppa tanken på Nikon D850. Kommer fortsätta fota med Fuji också men tycker inte X-H1 är tillräckligt attraktiv för att vara värd pengarna just nu, däremot kommer jag hålla utkik för X-H2. Sonys kameror är jag mycket intresserad av men vågar inte slänga mig in i den familjen just nu när jag är så investerad i Fuji dessutom är objektiven väldigt kostsamma så känner att jag får mer för pengarna med Nikon eller Canon än så länge.

Jag visste inte att Canons 50mm/1.2 var så oskarp jmf med Sigmas, jättebra poäng. Tror absolut jag klarar mig med f/1.4. Nu börjar jag verkligen tvivla på Canon, verkar vara den gällande konsensusen att Nikon är bättre för tillfället.
Är överlag fler proffs bröllopsfotografer som kör med canon o deras 50mm 1,2 o 85 1,2. Du få ett snyggt släpp på bilderna vilket jag inte får med min Nikon 85 1,4 dessutom så lider Nikons 85mm av chroma.
Men skulle jag lägga dom pengarna på canons optik idag? Nej, många väljer sigma art istället o visst i ren skärpa är dom kanske skarpare än canons dito men bokeh på canon är fin o skärpa är inte alltid det viktigaste så länge det är skarpt nog.

Nu har Nikon tyst läge på kameran o det är inget problem längre som när jag hade Nikons D3x, då trodde väckte man alla i kyrkan o utanför när man tryckte av bilden.

Just för bröllop/porträtt tycker jag canon har ett bättre hus för jobbet, visst jag kör bröllop med min D850 men hade min inriktning varit på bröllop/porträtt hade jag nog kört canon.
Oavsett bägge kamerorna räcker till för vad du ska göra det handlar mer om känsla. På optik sidan har jag en hel del fasta sigma art, skarpa o tillräckligt bra bokeh.
Jag hade helt enkelt gått o känt på kamerorna o även kollat in Z6.
Gammal 2018-11-29, 10:12
iSolen.se

DRmartina skrev: ... Hade gärna valt Nikon Z7 men från de recensioner jag läst verkar den inte riktigt vara på D850 nivå än, går gärna över till Nikons spegellösa serier några generationer fram. ...
D850 är en väldigt kapabel kamera och i princip allt du jämför med blir sämre.

Z7/Z6 är ändå bättre än Canon, för du jämför väl?
Gammal 2018-11-29, 10:13
iSolen.se

snap01 skrev: Är överlag fler proffs bröllopsfotografer som kör med canon o deras 50mm 1,2 o 85 1,2. Du få ett snyggt släpp på bilderna vilket jag inte får med min Nikon 85 1,4 dessutom så lider Nikons 85mm av chroma.
Men skulle jag lägga dom pengarna på canons optik idag? Nej, många väljer sigma art istället o visst i ren skärpa är dom kanske skarpare än canons dito men bokeh på canon är fin o skärpa är inte alltid det viktigaste så länge det är skarpt nog.

Nu har Nikon tyst läge på kameran o det är inget problem längre som när jag hade Nikons D3x, då trodde väckte man alla i kyrkan o utanför när man tryckte av bilden.

Just för bröllop/porträtt tycker jag canon har ett bättre hus för jobbet, visst jag kör bröllop med min D850 men hade min inriktning varit på bröllop/porträtt hade jag nog kört canon.
Oavsett bägge kamerorna räcker till för vad du ska göra det handlar mer om känsla. På optik sidan har jag en hel del fasta sigma art, skarpa o tillräckligt bra bokeh.
Jag hade helt enkelt gått o känt på kamerorna o även kollat in Z6.
1,2 och stress...är inte det självplågeri? ;-)

Nej men visst, det är snyggt. Z-fattningen verkar dock vara framtiden om man ska ha grejerna ett tag.

Skulle jag köpt ett helt nytt system idag hade jag valt mellan A7riii och Z7 men jag är efter den höga upplösningen.
Gammal 2018-11-29, 13:32
ArneB

Kan bara flika in att Canon EOS R skulle kunna vara ett alternativ också. 30 MP i ett nätt format och som fungerar utmärkt även med dagens Canonobjektiv. Spegellös med hygglig upplösning, hygglig serietagning och med möjlighet till helt tyst exponering. AF funkar bra. Fungerar som en "vanlig" Canon med några nya möjligheter.

Jag skrev en liten text om hur jag upplevde den på en resa:
https://www.fotosidan.se/blogs/arneb...sekamera-i.htm
Gammal 2018-12-01, 06:50
DRmartina

Har tittat både på EOS R och Nikon Z kamerorna och känns som att båda på sikt kommer utklassa nuvarande DSLR system men de första versionerna kan inte riktigt mäta sig med 5DMIV eller D850 ännu. Både Canon och Nikons nya kameror har en hel del brister både i design och funktion som gör att jag hellre avvaktar några generationer innan jag köper in mig i deras spegellösa serier. Men önskar jag kunde snabbspola 5 år för då hade jag inte tvekat en sekund. Både RF-objektiven och Z-objektiven ser ut att bli fantastiska.

Känns som att DSLR tiden snart är ute och kanske dumt att köpa en dyr DSLR då. Funderar på att avvakta och fortsätta med min X-T2 några år till och sen byta till Nikon eller Canons spegellösa. Om jag köper DSLR nu måste jag gissa vilket spegellöst system jag tror kommer vara bäst på sikt. Vad gäller det ursprungliga valet kan jag ändå inte bestämma mig för jag vill ha Nikonhuset med Canon objektiven.
Gammal 2018-12-01, 16:39
Joakim.e

horvendile skrev: Snurriktningen på rattarna på Nikon-kameror har jag för mig att man kan ställa in själv. TROR jag. Kan inte kolla precis nu.

Det är inte billigt, men jag gillar Nikons 24-70/2,8 E för att fota småbarn. Bra optiska prestanda men framför allt briljant snabb autofokus. Får min 70-200/2,8 VRII att kännas aningen slö.
Snurriktningen går att ändra på flera knappar liksom att man programmera om ett flertal knappar vad de ska göra. Så den blir mer Canonlik. Så är det i alla fall på D500. Lär väl knappast vara sämre på D850 som ju har liknande layout.
Gammal 2018-12-02, 10:24
iSolen.se

Andreas i Uppsala skrev: Joakim.e, du kan inte ändra riktning på zoom, objektivmontering eller manuell fokusering - de saker som känns mest bakvända. Husen kan man ändra det mesta på.

Alla som ska köpa något önskar att framtidens modell finns tillgänglig redan idag. Köper du en D850 nu kan du ta fina bilder med den under de kommande fem åren medan de spegellösa kamerorna mognar lite till.

Många vill kunna använda Canonoptik på Nikon, men Nikon har gott om optik som gör D850 full rättvisa. Har du tittat ordetligt på Nikonobjektiven eller bara läst dig fram till den slutsatsen?

Vill du ha en bättre Fuji ska X-T3 vara intressant.
En Z7 är redan idag bra nog för att slå de flesta kameror med något litet undantag, tex D850 så att vänta 5 år tycker jag inte låter som en bra plan utan köp en Z7 eller Z6 och börja bygg up ett nytt Z-system istället. Z6/7 är tex mycket bättre än XT-3.

Förstår inte det här med fokus och zoomrikning, det vänjer man sig om med på fem sekunder, eller är det för att jag är vänsterhänt och har lätt att ställa om mig?

Tycker zoom - och fokusringens placering är svårare att vänja mig vid, de är olika placerade och stora på många objektiv.
Gammal 2018-12-02, 17:46
PMD

iSolen.se skrev: Förstår inte det här med fokus och zoomrikning, det vänjer man sig om med på fem sekunder, eller är det för att jag är vänsterhänt och har lätt att ställa om mig?
Den som är van sen länge med ett system där vridriktningarna är tvärtom behöver nog lite mer tid att vänja sig, men något stort problem är det sannerligen inte så länge man inte ständigt byter mellan två system med olika vridriktning.

Jag har både Canon- och Nikon-system och enligt min fru är det bra för hjärnan att växla mellan dem. :-)

Tycker zoom - och fokusringens placering är svårare att vänja mig vid, de är olika placerade och stora på många objektiv.
Där kan det skilja inom ett system, t.o.m., men man bör kanske ha viss förståelse för att objektivkonstruktörerna inte gör objektiven onödigt komplicerade ibland.
Gammal 2018-12-02, 17:49
PMD

Andreas i Uppsala skrev: Dessutom vill jag ha en helt ren sökare utan störande saker i bildfältet.
Går det inte att ställa in Z7 så? Det brukar gå att ställa in en EVF så att ingenting annat än bilden syns i säkaren, åtminstone på rätt många av de EVF:er som jag har provat.
Gammal 2018-12-02, 17:54
ztenlund

PMD skrev: Den som är van sen länge med ett system där vridriktningarna är tvärtom behöver nog lite mer tid att vänja sig, men något stort problem är det sannerligen inte så länge man inte ständigt byter mellan två system med olika vridriktning.

Jag har både Canon- och Nikon-system och enligt min fru är det bra för hjärnan att växla mellan dem. :-)[...]
Köp ett Tamron till Canon och ett Sigma till Nikon så uppnår du maximal träning. :)
Gammal 2018-12-02, 20:21
iSolen.se

Andreas i Uppsala skrev: ...För egen del håller inte Z7 måttet för fågel. Sökaren hänger inte med vid snabba panoreringar utan släpar efter när det går undan. Dessutom vill jag ha en helt ren sökare utan störande saker i bildfältet. ...
Det är väl så på alla EVF.
Gammal 2018-12-02, 21:41
DRmartina

Andreas i Uppsala skrev: Joakim.e, du kan inte ändra riktning på zoom, objektivmontering eller manuell fokusering - de saker som känns mest bakvända. Husen kan man ändra det mesta på.

Alla som ska köpa något önskar att framtidens modell finns tillgänglig redan idag. Köper du en D850 nu kan du ta fina bilder med den under de kommande fem åren medan de spegellösa kamerorna mognar lite till.

Många vill kunna använda Canonoptik på Nikon, men Nikon har gott om optik som gör D850 full rättvisa. Har du tittat ordetligt på Nikonobjektiven eller bara läst dig fram till den slutsatsen?

Vill du ha en bättre Fuji ska X-T3 vara intressant.
Det lutar mot att jag gör just det. Köper en D850 i väntan på z-seriens utmognad. X-T3 hade jag gärna köpt som tillägg men kan inte riktigt motivera det när jag ni bestämt mig för att införskaffa en FF kamera och X-T2 duger gott för Street/resa/familj.
Har tittat en hel del på Nikon objektiv men tycker t ex det saknas en bra motsvarighet till Canons 50mm F1:2, ja jag vet att de har sin 58mm men föredrar ändå canons 50mm vid jämförelse.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.

Tether Tools Case Air