Annons

Den oändliga historien: Canon 5D4 eller Nikon D850

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jo det var rätt absurt, den slår R, jämn mot A7Riii men sämre än D850. Slutsats: Z7 är en katastrof och stor besvikelse. Det gick mode i att dissa kameran.

Nej riktigt så illa är det så klart inte, förväntningarna hos SOMLIGA har nog varit mycket höga. Det pratas så mycket om Nikons duktiga ingenjörer, dom vet hur en kamera skall vara byggd osv, högst troligt att D5 och D500 har världens bästa autofokus, D500 är så snabb att det knappt är mätbart och med en fantastisk Raw-buffert, så visst fins det mycket att leva upp till, en D500s med X-T3 4K implemtat så är den oslagbar, kanske banta vikten något också. D810 var ett underbarn och D850 är klart bättre, många kommer aldrig att gilla EVF eller även om dom får en upplösning som är dubbla mot nuvarande.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej riktigt så illa är det så klart inte, förväntningarna hos SOMLIGA har nog varit mycket höga. Det pratas så mycket om Nikons duktiga ingenjörer, dom vet hur en kamera skall vara byggd osv, högst troligt att D5 och D500 har världens bästa autofokus, D500 är så snabb att det knappt är mätbart och med en fantastisk Raw-buffert, så visst fins det mycket att leva upp till, en D500s med X-T3 4K implemtat så är den oslagbar, kanske banta vikten något också. D810 var ett underbarn och D850 är klart bättre, många kommer aldrig att gilla EVF eller även om dom får en upplösning som är dubbla mot nuvarande.
Jag var själv mycket kritisk till EVF när jag skaffade min första X-PRO1. Körde ofta OVF sökaren istället. Nu hade väl inte den heller världens bästa EVF. Tekniken var inte riktigt mogen.
Med X-PRO2 började jag använda EFV allt mer och slutade kalla det för musbio:)

Numera är jag så inställd på EFV som inte laggar och där blackouten är mycket kort även när man kör 11 bilder/sek.
När jag för några månader sedan när jag igen började använda Canon dSLR kändes det väldigt ovant med att jag inte kunde se hur bilden skulle bli när jag tittade i sökaren.
Dessutom känns det väldigt old school med en spegel man måste fälla upp när man fotar på stativ med långa tider.

När man vant sig har en bra EFV nästan enbart fördelar.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Ursäkta mitt korta svar sist. Jag har sett många youtubefilmer initialt som sågar kameran och jag vet inte varför men det gjordes stora testgrodor. Hade "alla" talking heads bråttom eller extrema förväntningar?

T ex så sågades kitzoomen för att den antagligen var lika dålig som Sony, dvs kitzoomar brukar vara dåliga (uncle fester)...men han hade inte ens sett den.

Andra sågade den för att den inte var lika bra som D850. Minneskortgate...det finns flera skumma sågningar.

Nu har det gått tid så det borde finnas lite mer nyanserade och genomtänkta tester.

Det delades en video nån dag sedan där en ytlig granskning av testet visade på att slutsatserna var ogrundade eller testet var i alla fall felaktigt utfört.
Egentligen inte konstigt att Z7 dissades så hårt. Den marknadsfördes som "mirrorless reinvented" men lyckas inte egentligen komma med några nyheter Det antyddes att det skulle bli en spegellös D850 men det som kom ut visade sig vara en lätt förbättrad Sony A7R ii kopia med Nikonlogga. Klart som katten att den fick dålig kritik, men förmodligen ingen dålig kamera egentligen för dem som nöjer sig med vad den kan.
Maken till misslyckad produktlansering får man leta efter, t.ex. skryter man med sin stora nya fattning men släpper ingen optik som egentligen utnyttjar det.
 

iSolen.se

Guest
Egentligen inte konstigt att Z7 dissades så hårt. Den marknadsfördes som "mirrorless reinvented" men lyckas inte egentligen komma med några nyheter Det antyddes att det skulle bli en spegellös D850 men det som kom ut visade sig vara en lätt förbättrad Sony A7R ii kopia med Nikonlogga. Klart som katten att den fick dålig kritik, men förmodligen ingen dålig kamera egentligen för dem som nöjer sig med vad den kan.
Maken till misslyckad produktlansering får man leta efter, t.ex. skryter man med sin stora nya fattning men släpper ingen optik som egentligen utnyttjar det.
Nikon har väl ändå inte sagt att den skulle vara en spegellös D850, det skulle varit sensation. Men oavsett det, tester och testare...ska de verkligen utgå från marknadsföring när de testar? Vad lovade Sony med A7r? Är testarna "testare" eller "tyckare"? Tycker denna lanseringen har avslöjat mer om en hel rad fanboys / talking heads som låtsas vara neutrala än om kameran som stämde mycket väl med ryktena.

Går försäljningen så dåligt? Källa?
 

iSolen.se

Guest
Nikon använde flera slogans vid lanseringen varav en var ”oöverträffat dynamiskt omfång”. Kombinera det påståendet med samma upplösning som D850 och en Expeed 6-processor (generationen nyare än D850) och påståenden om att Z7 gav intryck att vara en spegellös motsvarighet till D850 känns inte helt gripna ur luften.
Ok, jag hade inte sett att de jämförde med D850.

Men jag är inte speciellt bra reklamkonsument, jag läser specar och har ingen aning om hur Sony/Nikon m fl brukar beskriva sina nysläpp.

Hur går försäljningen? Blev det verkligen en misslyckad lansering?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag var själv mycket kritisk till EVF när jag skaffade min första X-PRO1. Körde ofta OVF sökaren istället. Nu hade väl inte den heller världens bästa EVF. Tekniken var inte riktigt mogen.
Med X-PRO2 började jag använda EFV allt mer och slutade kalla det för musbio:)

Numera är jag så inställd på EFV som inte laggar och där blackouten är mycket kort även när man kör 11 bilder/sek.
När jag för några månader sedan när jag igen började använda Canon dSLR kändes det väldigt ovant med att jag inte kunde se hur bilden skulle bli när jag tittade i sökaren.
Dessutom känns det väldigt old school med en spegel man måste fälla upp när man fotar på stativ med långa tider.

När man vant sig har en bra EFV nästan enbart fördelar.

Nej det är klart att dom som använde en D3 och sedan tog en snabbtitt i någon affär med tidiga EVF dom skrattade åt leksakerna förstås, tidiga Sony kameror kallades för Kalle Anka kameror av somliga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikon har väl ändå inte sagt att den skulle vara en spegellös D850, det skulle varit sensation. Men oavsett det, tester och testare...ska de verkligen utgå från marknadsföring när de testar? Vad lovade Sony med A7r? Är testarna "testare" eller "tyckare"? Tycker denna lanseringen har avslöjat mer om en hel rad fanboys / talking heads som låtsas vara neutrala än om kameran som stämde mycket väl med ryktena.

Går försäljningen så dåligt? Källa?

Hur kan du ha missat Nikons berömda slogans ofta mycket fyndiga och slagkraftiga, för D850 kom tex, Herkules is raising ( ursäkta stavfel ) den är mäktig alltså.
 

snap01

Aktiv medlem
Ok, jag hade inte sett att de jämförde med D850.

Men jag är inte speciellt bra reklamkonsument, jag läser specar och har ingen aning om hur Sony/Nikon m fl brukar beskriva sina nysläpp.

Hur går försäljningen? Blev det verkligen en misslyckad lansering?
Jag har mailat en återförsäljare jag känner väl o ska höra hur försäljningen går mellan Z6,z7 o canons R. Men canon brukar alltid sälja mest kameror på pro sidan. Jag har hört att tydligen har nikon det tufft o minskat personal i solna där dom har service, sedan gnäll från flera att det tagit längre tid o strulat.
Jag har visserligen inte haft några fel på d8 serien utan det var med d700 det strulade med blixtskon konstant, men på den tiden funkade allt perfekt med service/lagning hos nikon.
Jag hade en incident med en proffsprodukt nyligen inom garantitid( 5 månader gammal) det företag hade ingen service att tala utan påstod att det var yttre åverkan.
Det var inte det fanns inget märke utan den gick sönder under arbetet. När jag såg hur den är byggd så vet jag att det kommer bli så igen.

Oavsett min återförsäljare gick o förklarade hur bra kund jag var o att jag aldrig strulat, så tillverkaren lagade den på goodwill.
Var inga jättepengar så jag hade god lust att betala själv sedan lägga upp ärendet här så kanske vissa företag kan få rätt svansföring. Hade jag behandlat mina kunder med sådan attityd hade jag inte haft några kunder.
Kommer inte nämna vilket företag/produkt det gäller eftersom dom ändrade sig i sista stund.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Jag testade idag min Canon 5D MIV tillsammans med 85/1,4 IS för att se hur bra AF-C fungerade när det var uselt ljus.

Jag vet sedan tidigare att en dag som idag hade både Fuji X-T2 och Canon 5Ds R problem att få skarpa bilder på mitt svarta galna yrväder till hund. Just att han är helsvart gör det extra svårt.

Jag fotade på 1/2500 del för att inte få rörelseoskärpa och på bländare 1,4.
Trots den stora bländaren låg ISO på 6400 för nästan samtliga bilder.
Jag körde på högsta bildhastigheten cirka 8 fps. Lyckades med att få skärpa på cirka 50% av bilderna. Många bommar berodde säkert på att jag inte lyckades hålla fokuspunkten på hundens ögon. Inte helt lätt när hundens huvud åker upp och ner som en studsande boll när det går i fullfart.

Om jag jämför detta med lekande barn så är de små telningarna betydligt enklare än en en svart hund i skogen.
Var faktiskt lite imponerad av hur bra 5D MKIV klarade av det hela. Varken Canon 5D MKIII eller Canon 5Ds R kom i närheten.

Tusen tack för det engagerade svaret och testet! Det var precis ett sådant svar jag var ute efter. Ser ju ut som att MKIV presterade riktigt bra under förutsättningarna. Frågan är om D850 skulle prestera bättre? Det som MKIV även har till sin fördel är att den har en grym AF för video där D850 minst sagt faller till korta (jag är ingen videograf så manuellt fokus på rörliga objekt känns klurigt)

Att byta från ett kameramärke till ett annat kostar mer än de flesta tror. Jag underskattade min egen övergång till Fuji.

Priserna på begagnade prylar är väldigt låga jämfört med priserna när man måste köpa nya. Oftast har man också en hel massa prylar till det gamla system man köpt genom åren.
Personligen sålde jag bara av ett av alla mina Canonobjektiv för jag tyckte det var kapitalförstöring att kränga av dem till usla priser. Det var därför jag till sist backade på mitt beslut att bara köra Fuji.
Det fick helt enkelt istället bli ett modernt hus för att kunna utnyttja den Canonutrustning jag redan ägde.
Jag får nog istället sälja av 1 av mina Fujihus.

Har nu under ett par månader fotat med både Canon 5D MKIV och oftast Fuji X-H1 samt ibland X-PRO2 när jag vill ha något litet och lätt.
Ofta har jag fotat lekande barn fast också en hel del annat.
Ärligt talat blir resultatet så lika att jag inte ens tänker på om bilden jag bildbehandlar är Fuji eller Canon.
Jag har också skrivet ut en del av bilderna i A2. Inte kan jag se på de utskrifterna om just den bilden är tagen med Fuji eller Canon. Jag måste in i LR och leta reda på bilden för att ta reda på det.

Dagens fotografering var på gränsen till vad 5D MKIV klarar med godkänt resultat.

När förutsättningarna är så dåliga är det bara att erkänna att min Fuji X-H1 inte har en AF-C som hänger med och inte heller något lämpligt objektiv. Fujinon 56/1,2 har för långsam AF.
Inte eller Canon 85/1,2 som jag ägt hade hängt med i dagens test Det objektivet har också för långsam AF.

När jag fotar lekande barn använder jag oftast 70-200/2,8 för då är det lättast att följa ungarna. Dessutom skulle jag aldrig ens försöka fota barn när det är så uselt väder som idag.
Ja det är min taktik också när jag fotar barn.

När det gäller AF tror jag att de bästa dSLR-kamerorna fortfarande har ett övertag när förhållandena är extrema.
Tror inga spegellösa hänger med en dag som idag.
Nu har de spegellösa kommit allt närmare de bästa dSLR-kamerorna för varje ny generation. Förmodligen kommer de ikapp om ett par år.
Det tror jag också de gör men tills dess vill jag ha en pålitlig DSLR. Tack igen för de fina bilderna och råden.
 
ANNONS