Annons

AF-inställningar för Nikon 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag läser i en annan tråd, där min fråga är OT att
Nikon 1 serien är väldigt snabb i autofokus ute och är ett bra val för barnens utomhussporter och d u är objektiven överlag av hög klass MEN inomhus stöter man på problem då autofokus övergår i seg kontrast autofokus (CDAF) i dåligt ljus.
Det förklarar ett och annat! Tack Fredrik!
  • Går detta att styra t.ex. i menyer, eller är det "deal with it" som gäller?
    [*]Och vad är det som gör att den "går över" till kontrastautofokus? Vad är det som "triggar" det? Ljusmängden eller annat?

Bakgrunden är denna:
Jag befinner mig relativt ofta i en stad vid medelhavet med ett minst sagt myllrande folkliv. Titt som tätt passerar "tokiga" saker som jag vill hinna fästa på bild. Därför landade en Nikon 1 i kameraväskan under hösten. Håller på att lära mig den nu. (Knepigt, sådant där gick mycket fortare förr! ;-)

Tre autofokuslägen finns: AF--S, AF-C och AF-A, där det sista automatiskt växlar mellan singelshot-AF och kontinuerilig AF.
  • Tjänar jag något på att köra med AF-C kontra AF-A, eller hänger AF med i svängarna?

Olika inställningar kan även göras vad gäller AF-punkt: en enda, hela skärmen och "följande".
  • Vad rekommenderas i valet mellan "hela skärmen" och "följande"?

Jag har sökt i manualer och på nätet efter svaren på dessa frågor, men eftersom jag inte riktigt har terminologin är det svårt att hitta rätt... Hoppas någon av er kan "putta mig i rätt riktning".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom det är pixlar på sensorn som används för fasavkännande fokusering så räcker inte ljuset när det mörknar. Det är här som en spegelreflex med bra autofokussystem bara kör rätt över alla kameror utan spegel...
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Eftersom det är pixlar på sensorn som används för fasavkännande fokusering så räcker inte ljuset när det mörknar. Det är här som en spegelreflex med bra autofokussystem bara kör rätt över alla kameror utan spegel...
Tack för svar på min första fråga, Martin! Då vet jag.
Men hur fungerar DSLR-kameror i det här avseendet då? (OT i egen tråd, jag vet...)
 

eskil23

Aktiv medlem
Tack för svar på min första fråga, Martin! Då vet jag.
Men hur fungerar DSLR-kameror i det här avseendet då? (OT i egen tråd, jag vet...)
Så länge man kör med LiveView på en DSLR så fungerar den lika dåligt som en spegellös kamera, eller t.o.m sämre eftersom sensorn inte har någon fasavkänning, bara kontrastavkänning.

Men när spegeln är nedfälld och man använder den optiska sökaren så fokuserar kameran med en fasavkännande AF-sensor som sitter i botten av kamerahuset. Den är som regel bättre (både känsligare och bättre på att följa rörelser) än de fasavkännande pixlar som sitter i sensorn på spegellösa kameror. Hur mycket bättre beror förstås på prisklassen.

Tre autofokuslägen finns: AF-S, AF-C och AF-A, där det sista automatiskt växlar mellan singelshot-AF och kontinuerilig AF.
  • Tjänar jag något på att köra med AF-C kontra AF-A, eller hänger AF med i svängarna?

Olika inställningar kan även göras vad gäller AF-punkt: en enda, hela skärmen och "följande".
  • Vad rekommenderas i valet mellan "hela skärmen" och "följande"?
För att fota folk i rörelse skulle jag välja AF-C och följande. AF-S och helskärm fungerar bättre om man fotar landskap eller byggnader.
 
ANNONS