Annons

Hur sparar ni bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

walak

Avslutat medlemskap
Hej Jag undrar hur ni har byggt upp erat bild bibliotek

Hur sparar ni era raw bilder,jpeg bilder,och blogg bilder låter ni alla 3 bilder ligga på samma ställe?,

alltså 1 bild 3 olika format hoppas att ni förstår hur jag menar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag sparar originalbilder jpg/raw på ett ställe, jag sparar mina "visningsbilder" de redigerade bilderna i full upplösning på annat ställe och jag förvara mina blogg/foumsbilder på ett tredje ställe. Dvs det är tre olika mappstrukturer som jag bygger upp i mappar per år
 

themajk

Aktiv medlem
mappstrukturen är

/2011 (år)
-- /01 (månad)
-- / -- / 01 (dag)
-- / -- / -- /original (raw filerna)
-- / -- / -- /selection (visas för kund)
-- / -- / -- /edits (well, edits)
-- / -- / -- /final (alla fädiga, med format i filnamnet)
 

walak

Avslutat medlemskap
Är detta ett bra sätt att spara bilderna

Bussresan 2011-10-10
/ Raw
/ jpeg
/ blogg




Eller

Bussresan 2011-10-10
/ Raw

Bussresan 2011-10-10
/ jpeg

Bussresan 2011-10-10
/ blogg



Är det några för/nackdelar eller är det bara ett tycka om smak?
 

BelindaB

Ny medlem
Är detta ett bra sätt att spara bilderna

Bussresan 2011-10-10
/ Raw
/ jpeg
/ blogg




Eller

Bussresan 2011-10-10
/ Raw

Bussresan 2011-10-10
/ jpeg

Bussresan 2011-10-10
/ blogg



Är det några för/nackdelar eller är det bara ett tycka om smak?
Jag tror att det bästa du kan göra är att testa dig fram, för att komma fram till vad som passar dig själv :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan ju tillägga att jag märker alla min filer efter redigering med typ och vecka. Så i min mapp som heter 2011 så finns det följande

1041 som är översiktsnatur i v41
2041 som är kustbilder i v41 etc
3041 är makrobilder blommor mm ...
4041 är makro insekter..
5041 är fåglar...
6041 är familj....
7041 är speciell resa

etc, man har ju 99 möjligheter till typ av bild om man vill göra en finare rangordning

detta betyder att jag under ett år får alla fågelbilder för visning sorterade i ordning efter vecka
 

erro.se

Aktiv medlem
Originalbilder sparas under mappstrukturen ÅÅÅÅ\MM\DD

Sen använder jag Lightroom för att hantera allting. Alla bilder som ska användas till något (web, visning, utskrift o.s.v.) exporteras som tillfälliga kopior och tas sedan bort när de inte längre behövs. All information finns ju sparad i Lightrooms databas, så jag kan när som helst exportera en ny kopia ifall det skulle behövas.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej Jag undrar hur ni har byggt upp erat bild bibliotek

Hur sparar ni era raw bilder,jpeg bilder,och blogg bilder låter ni alla 3 bilder ligga på samma ställe?,

alltså 1 bild 3 olika format hoppas att ni förstår hur jag menar.
På disk efter disk efter disk efter disk efter disk.. Som tur är fotar jag mer film nu och får sköna negativ att spara som original istället.

Men tillbaks till din fråga, jag sparar alltid raw-filerna i en egen mapp, där jag har undermappar med tex datum och namn på själva "fototillfället" tex "20111231_NyarThailand"

Sen de bilder som jag redigerar i Raw-programmet sparar jag som 16-bitars Tiff då min bildbyrå kräver det formatet. Tiff filerna sparar i mappar efter samma princip som raw-filerna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag sparar råfilerna i mappar för år och månad. Allt importeras sedan till Lightroom (virtuellt). Virtuella samlingar skapas vid behov för bilder som ska exporteras tillsammans. Jpg, eller vilket format man behöver för att dela med sig av bilderna, "tillverkas" när de behövs genom att trycka på exportknappen. Sen kan de tas bort för det går på ett kick att göra nya.

Kategorisering sköts med nyckelord. Sökfunktionen tar sedan snabbt fram t.ex alla bilder på Kalle i Grekland 2004. Egentligen skulle alla bilder kunna ligga i samma mapp. Har de bara nyckelord och rätt datum så kan de sökas fram på alla ledder.

Råfiler och Lightroom-katalogen finns alltid på två olika diskar och månadsvis kopieras RAW+katalogfil ut på separat hårddisk som sedan förvaras på annat ställe. Omständigt? Nja.

Om programvaror eller datorer som klarar NEF och Lightroom börjar försvinna får man väl exportera alltsammans till något framtidsvänligt format.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är detta ett bra sätt att spara bilderna

Bussresan 2011-10-10
/ Raw
/ jpeg
/ blogg




Eller

Bussresan 2011-10-10
/ Raw

Bussresan 2011-10-10
/ jpeg

Bussresan 2011-10-10
/ blogg



Är det några för/nackdelar eller är det bara ett tycka om smak?
Jag tycker det är bättre att inleda med datumet och avsluta med beskrivningen, alltså:
"2011-10-10 Bussresan".
Varför? Jo det gör att mapparna sorteras naturligt. Oftast har man ju en någorlunda aning om när i tiden en händelse skett. Dessutom är det lättare att namnge. Det spelar inte så stor roll om mappen heter "2011-10-10 Bussresan till Tyskland" eller "2011-10-10 Tysklandsresan med Buss", båda alternativen är ungefär lika lätta att hitta. Om man däremot inleder med beskrivningen kommer de att sorteras helt olika och det kan vara svårt att ha en stringent namngivning.

Vad gäller olika varianter för RAW, JPG, blogg etc så har jag valt att ha dessa i ett helt separata träd som har lika struktur.

Alltså har jag

RAW
\2010
\2011

och

JPG
\2010
\2011


Detta sagt, om du har mycket bilder och är intresserad av att hålla god ordning i dina bilder så rekommenderar jag Lightroom. Då kan du - förutom en god grundordning - skapa egna "samlingar" inne i Lightroom som gör det lätt att plocka fram alla bussresor, eller alla bilder på kyrkor, eller vad det nu är du vill åstadkomma. Då spelar den fysiska lagringen på disken mindre roll.
 

cecber

Aktiv medlem
Jag sparar alla versioner av bilderna i samma mapp sorterat efter datum. Jag rensar mycket och ofta och om jag vill slänga en bild så vill jag veta att jag slänger alla versioner samtidigt. Att slänga all skit är, enligt mig, det bästa sättet att hålla ordning och reda på bilderna.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Originalbilder sparas under mappstrukturen ÅÅÅÅ\MM\DD

Sen använder jag Lightroom för att hantera allting. Alla bilder som ska användas till något (web, visning, utskrift o.s.v.) exporteras som tillfälliga kopior och tas sedan bort när de inte längre behövs. All information finns ju sparad i Lightrooms databas, så jag kan när som helst exportera en ny kopia ifall det skulle behövas.
Jag kör exakt samma upplägg. Fungerar eftersom jag sällan efterredigerar i lightroom. Blir problem då man pixelpillar i Photoshop.
Den nackdelen jag tycker mig ha är om man ska "spontanvisa" något bildspel vilket jag tycker får bättre kvaltiet att göra med jpegs som genomgått en skärpning vid export än direkt med raw-filerna. "Lyckligvis" är det sällan folk vill se några bilder när de kommer hem till mig. Mina bästa foton hänger på väggarna i alla fall.
 
ANNONS