Annons

Problem med färger i olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

Taryup

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge dragits med följande problem:

Olika program (windows egna "fotovisare" och photoshop) visar färgerna olika mycket/bra. I windows egna program så är bilderna oftast mörkare och det "det blåa blir blåare" (har glömt vad det heter, men det verkar som windows inte visar den "riktiga" bilden, för jag utgår från att photoshop visar rätt.

Har någon förslag på hur man kan göra för att få lika dana bilder (som helst ska vara så som bilden faktiskt ser ut). Om det finns ett annat program som är lika snabbt och starta som windows fotovisare, och som visar rätt, så skulle det vara jättebra.

Elias
 

AndGre

Medlem
Upplever samma sak, i mitt fall Lightroom i jämförelse med windows fotovisare och windows live photo gallery. Bilderna blir något mörkare i microsoft programmen, tappar detaljer i skuggorna. Jag har också provat Picasa som visar bilden ungefär som jag ser den i LR.
Samma jpg bild ser alltså olika ut i Picasa och windows fotovisare.
Någon som vet vad detta kan bero på.
 

erro.se

Aktiv medlem
Problemet stavas: kalibrering, profilering, färgrymder och råkonvertering. Finns oändligt antal trådar om detta.
 

AndGre

Medlem
Jag förstår att en bild ser olika ut på min dator jämfört med en annan dator eller en utskrift etc.
Det jag reagerar på är att samma bild (samma jpg fil) ser olika ut beroende på vilket program jag öppnar den med.
I mitt fall är det en jpg fil exporterad från LR i sRGB färgrymd.
Bilden är mörkare i Windows fotovisare jämfört med Picasas fotovisare.
Jag får väl bestämma mig för att det är Picasa som gäller eftersom den är mest lik det jag ser i LR innan export (jag utgår från en raw fil)
 

erro.se

Aktiv medlem
- Är din bildskärm kalibrerad/profilerad?
- Vilken färgrymd klarar din skärm att återge?
- Är Picasa färghanterad? d.v.s. stöder den färgprofiler och färgrymder?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag förstår att en bild ser olika ut på min dator jämfört med en annan dator eller en utskrift etc.
Det jag reagerar på är att samma bild (samma jpg fil) ser olika ut beroende på vilket program jag öppnar den med.
I mitt fall är det en jpg fil exporterad från LR i sRGB färgrymd.
Bilden är mörkare i Windows fotovisare jämfört med Picasas fotovisare.
Jag får väl bestämma mig för att det är Picasa som gäller eftersom den är mest lik det jag ser i LR innan export (jag utgår från en raw fil)
Eftersom olika program hanterar färgåtergivning på olika sätt är det omöjligt i praktiken att få färgerna att stämma överens mellan de olika programmen. Se på bilderna i ett program som har en korrekt färghantering (Lightroom är ett exempel) och se till att din skärm är kalibrerad korrekt, så får du en återgivning av dina bilder som stämmer överens med deras faktiska utseende. Glöm alla andra program som inte har en vettig färghantering.
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Lånar tråden för ett exempel på detta problem

Hej! Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite för att be om hjälp med samma problem.

Jag har upptäckt att när jag tittar på bilderna i Canons egna programvaror (Canon EOS Utility preview när bilden tankas hem från minneskortet) samt i bildvisningsprogrammet Canon ZoomBrowser EX så blir bilderna mycket snyggare än när jag öppnar dem i Photoshop och Adobe Camera RAW.

I min värld ser det ut som att bilderna tappar färginformation när jag lägger in dem i Camera RAW, men det kan ju vara jag som snurrat bort mig när det gäller hantering av färgprofiler eller dylikt.

Det jag vill åstadkomma är att bilden ska se ut exakt likadant som den gör i ZoomBrowser, i Camera RAW. Det måste väl gå på något sätt?

Jag fotograferar i sRGB i kameran och har sRGB IEC61966-2.1 vald i Camera RAW. Är det en diff där emellan? De enda jag kan byta till i Camera RAW är AdobeRGB (1998), ColorMatch RGB och ProPhoto RGB. Oavsett vilken av dem jag byter till, sker ingen synbar förändring med färgerna.

Bevis: http://hermanssson.se/farg_diff.jpg

Notera skillnaden på det rosa/magentafärgade ljuset uppe till vänster, det rosa avspeglingen på tjejen utanför bilds ben (silverfärgade byxorna) samt de rosa fläckarna på trummorna, i bokehn. Överlag lider den vänstra bilden av en betydligt dassigare look som inte enbart löses av att "dra på lite mer kontrast"

All hjälp uppskattas!
 

ztenlund

Aktiv medlem
All hjälp uppskattas!
Du är ute och snurrar lite eftersom det problem du beskriver inte har med färghanteringen att göra. Sedan kan man såklart ha dubbelproblem i och för sig.

Canons egna mjukvaror läser inbäddad information i filen och grundversionen som presenteras är i stort sett som en jpeg ur kameran hade sett ut. Andra mjukvaror, t ex Adobes, använder sin egen grundinställning som "ur lådan" är väldigt försiktig. Råfilen har inget utseende förrän den passerat råkonverteraren.

Lösning:
Fixa till en grundinställning du gillar i Adobes mjukvara eller kör med Canons egen. Det går att byta till olika kameraprofiler, använda egentillverkade, ställa ett flertal reglage relaterade till färg osv i Camera Raw.
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Du är ute och snurrar lite eftersom det problem du beskriver inte har med färghanteringen att göra. Sedan kan man såklart ha dubbelproblem i och för sig.

Canons egna mjukvaror läser inbäddad information i filen och grundversionen som presenteras är i stort sett som en jpeg ur kameran hade sett ut. Andra mjukvaror, t ex Adobes, använder sin egen grundinställning som "ur lådan" är väldigt försiktig. Råfilen har inget utseende förrän den passerat råkonverteraren.

Lösning:
Fixa till en grundinställning du gillar i Adobes mjukvara eller kör med Canons egen. Det går att byta till olika kameraprofiler, använda egentillverkade, ställa ett flertal reglage relaterade till färg osv i Camera Raw.
Okej! Jag var faktiskt inne på om det där kunde vara en "JPEG-by-camera-look" av min RAW-fil. Eftersom jag åtminstone i det är fallet tycker väldigt mycket om det jag ser, borde jag alltså kunna återskapa just den looken genom att använda en profil för min kamera?

Nu gick jag in på Camera Calibration-fliken i Adobe Camera RAW och där finns en som heter "Camera Faithful" som är betydligt mer lik Zoombrowser-varianten i färgerna. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en profil som är _exakt_ eller så exakt att mitt öga inte ser någon skillnad stor nog att störa sig på. Vet du om det går att tanka hem någonstans?

Stort tack förresten för att redan ha rett ut en hel del av detta.
 

Mats G

Aktiv medlem
En MYCKET BRA lösning

Okej! Jag var faktiskt inne på om det där kunde vara en "JPEG-by-camera-look" av min RAW-fil. Eftersom jag åtminstone i det är fallet tycker väldigt mycket om det jag ser, borde jag alltså kunna återskapa just den looken genom att använda en profil för min kamera?

Nu gick jag in på Camera Calibration-fliken i Adobe Camera RAW och där finns en som heter "Camera Faithful" som är betydligt mer lik Zoombrowser-varianten i färgerna. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en profil som är _exakt_ eller så exakt att mitt öga inte ser någon skillnad stor nog att störa sig på. Vet du om det går att tanka hem någonstans?

Stort tack förresten för att redan ha rett ut en hel del av detta.
http://www.qpcard.com/en_b2c/color-reference-cards/qpcard-203-book-colorcard-profile.html
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Men är alla kameror unika och kräver sin individuella kalibrering för att kunna skapa en egen, "perfekt" profil?

Annars borde man väl egentligen kunna köra någon guide där man gör samma justeringar som någon som har en sån "referensbild" likt den Mats länkat ovan?
 

stefohl

Aktiv medlem
Men är alla kameror unika och kräver sin individuella kalibrering för att kunna skapa en egen, "perfekt" profil?

Annars borde man väl egentligen kunna köra någon guide där man gör samma justeringar som någon som har en sån "referensbild" likt den Mats länkat ovan?
Detta är mest användbart om man har krav på bra färgåtergivning och fotograferar under ljusförhållanden som avviker från standard. Som du säkert märkt kan färger se olika ut under olika ljusförhållanden för ögat. Det är ju därför som vi gärna går ut och tittar på kläder utomhus, istället för under de lysrörsljus som antagligen finns i affären. En jacka som ser svart ut under lysrörsljus kan se grönaktig ut i dagsljus. Kameror ser också färger på olika sätt under olika ljusförhållanden, men tyvärr inte på samma sätt som vi gör det.

En testfotografering ger då information om hur ljuset påverkar färgerna och vi kan även under lite konstiga ljusförhållanden få en vettig färgåtergivning.
 
ANNONS