Annons

Media markt

Produkter
(logga in för att koppla)

Novle

Medlem
Jag tycker det är roligt att se hur ni disskuterar detta då jag jobbar på mediamarkts fotoavdelning. Sanningen är att om vi får det bevisat för oss att en fysisk butik är billigare så sänker vi självklart priset. Och visst säljs endel dyra objektiv. Och om vi bara har vissa saker i demo får kunden alltid lägga en handpenning så kan vi ta in en ny, till samma pris, så vi kan fixa rätt shyssta dealer med våra kunder. Dock är det svårt om kunderna inte frågar.. Så om du verkligen vill ha något.. FRÅGA MERA!
 

Håkan Erlandsson

Aktiv medlem
Köpte en HD-videokarma på MM

Apropå hur de gör med demoexempel. ( jag hoppas detta var ett undantag )

Jag beslutade mig för en Canon och såg att den var öppnad och plomberad igen, samt märkt med namn. Eftersom detta var det enda ex de hade hemma frågade jag en säljare om varför den var öppnad. Han svarade att han hade öppnat den själv ( stämde med namnbrickan ) och de hade titta på en sak i bruksanvisningen, men att den var helt oanvänd. Ok, jag slog till. Eftersom jag skulle ha den som julklapp till familjen tog jag den hem och slog in den. På julafton blev en del filmande, och på juldagen skulla jag lasta in det i datorn för redigering. Döm om min förvåning om att jag på det interna minnet kunde hitta två veckors filmsekvenser från olika kunder.

För egen del har jag bytt mot en ny kamera, och även blivit kompenserad, så jag är nöjd med hur mitt klagomål hanterades. Dock är jag tveksam till hur det går till. Hur många köper "nya" kamror, som har gått som demoex?

Jag handlar gärna på MM, bra sortiment och kunnig personal, men det ska vara obrutna kartonger för mig framöver.

Tillägg till ovan, jag har också köpt ett demoex av en ministero, och den sattes ned med 25%, så det handlar uppenbart om vilken säljare man får tag i.
 

j777

Aktiv medlem
Jag tycker det är roligt att se hur ni disskuterar detta då jag jobbar på mediamarkts fotoavdelning. Sanningen är att om vi får det bevisat för oss att en fysisk butik är billigare så sänker vi självklart priset. Och visst säljs endel dyra objektiv. Och om vi bara har vissa saker i demo får kunden alltid lägga en handpenning så kan vi ta in en ny, till samma pris, så vi kan fixa rätt shyssta dealer med våra kunder. Dock är det svårt om kunderna inte frågar.. Så om du verkligen vill ha något.. FRÅGA MERA!
Tycker det är trist att man ska behöva pruta på allt man köper numera. Men det är väl bra för de som gillar sånt.

Apropå uppmaningen "fråga mera" så räcker inte det för mig. Jag har tappat förtroendet för säljare i allmänhet på elektroniklador som mediamarkt, elgiganten etc. Har allt för ofta fått felaktiga svar. Undantag finns förstås men är sällsynta, tyvärr.
 

kenell

Medlem
Jag var på MM i Malmö i måndags och hittade ett Canon EOS 40D hus för 6995 där, jag var väldigt nära att slå till men tänkte att MM i Växjö (där jag bor) säkert kan sälja till samma pris när jag sett ett i systerbutiken i Malmö till det priset.

MM i Växjö tog 7695 har jag för mig för samma hus. Så jag gick på en säljare och sa att jag gärna köpte ett hus för Malmöpriset, men då fick jag till svar att dom redan gick back på husen. Dom hade köpt in ett parti när butiken öppnade i somras för ca 8200kr/hus så han kunde inte sänka priset. Då tackade jag för mig och tänkte att det blir kanske inte så lätt för dom att bli av med sina 40D-hus nu när priserna rasar och husen sannolikt är på väg bort från marknaden. I alla fall inte utan att sänka priset.

Allt slutade med att jag köpte ett beg hus genom fotosidan för 5500 istället.
 

Formel1

Aktiv medlem
Jag är mycket besviken på MM, i början verkade dom ha produkter "på hyllan" så man kunde få grejerna direkt men nu verkar det vara mer "kan ta hem" och inte till särskilt bra priser.
Vill man sälja så måste man ju ha lkite på lager iallafall annars väljer man ju ngt internetalternativ istället när man ändå måste vänta.
 

MagnaWolf

Avslutat medlemskap
Jag är mycket besviken på MM, i början verkade dom ha produkter "på hyllan" så man kunde få grejerna direkt men nu verkar det vara mer "kan ta hem" och inte till särskilt bra priser.
Vill man sälja så måste man ju ha lkite på lager iallafall annars väljer man ju ngt internetalternativ istället när man ändå måste vänta.
Hade lite av det problemet när jag skulle köpa en DSLR för ett litet tag sen. Var nära att slå till på en Nikon D60 med 18-55 VR-objektiv. Huset hade de hemma, men när de skulle fixa fram objektivet så hade de en lagerdiff på 6 st objektiv!? Då ville de att jag skulle betala för hela paketet men att de skulle skicka hem objektivet till mig senare. Hade ingen lust med det, så mina pengar gick till en konkurrent istället.Hade också ringt innan jag åkte och då hade de både Canons 1000D och Nikons D60 hemma, men när jag hade åkt dit (11 mil enkel resa) så hade Canon "sålts" och Nikonen, ja det står ju redan hur det blev med den.
 

Anders Östberg

Guest
Jag har vid två tillfällen råkat ut för att dom svarar att en vara finns i lager när jag ringer och kollar, men att den inte finns när jag kommer dit en halvtimme senare. Det har inte varit så att dom just sålt slut enligt personalen utan den har varit slut en tid, eller i andra fallet att lagret inte stämmer mot datorn. Däremot har dom konstigt nog vid båda tillfällena haft en dyrare modell i lager som dom gärna ville sälja till mig. Trist taktik.
 

mirrenkakan

Medlem
Ursäkta om det här blir en liten trådkapning, men jag beställde ett objektiv på MM i slutet av december som dom inte hade hemma utan var beställningsvara och jag fick betala halva priset då för att dom skulle ta hem. Nu i veckan ringer dom och säger att objektivet är på väg men att priset inte stämmer utan det är 1000kr dyrare (från 2600 till 3600).
Kanske lika bra att hoppa över säljarledet och ta diskusionen med plastchefen för enl. säljaren så "kan dom inget göra".

Ska prata med konsumentrådgivningen i dag och bestämma om jag orkar tjaffsa eller inte.

/Trött och besviken
 

Anders Östberg

Guest
Jag tycker det är klockrent att om ni kom överens om ett pris (eftersom dom kunde räkna fram halva priset som handpenning) så är det det priset som ska gälla nu också. Hade det högre priset varit känt då så hade du kanske inte köpt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Problemet är säkerligen att den japanska Yenen har gått upp cirka 40% på några månader, men ifall du vid beställningen fick det gamla priset bekräftat så är det nog så att det är MediaMarkt som får bita i det sura äpplet den här gången (fast du får säkert tjafsa lite om att du har rätt till detta).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Stå på dig Åsa, i och med att du betalt handpenning så har du ingått ett avtal med butiken. De ska leverera ett objektiv mot den fastställda summan på kvittot. Jag antar att du fått ett sådant där det står angivet hur mycket du ska betala när du hämtar ut det. Ta hjälp av konsumentombudsmannen i din kommun.
 

Anders Östberg

Guest
Det där är ju inte bara Media Markts taktik. Har nog råkat ut för sånt på både OnOff och Elgiganten också. Oftast har det då gällt annonsvaror av nån anledning.
Tror det kallas "bait and switch" på utrikiska, locka med en billig vara som inte finns i lager och lura sedan på kunden något dyrare istället. Vanligt i skumraskaffärerna i New York som har det som säljmetod. Hoppas inte det blir en till i raden av importer av dåliga fenomen från USA.
 

mirrenkakan

Medlem
Jodå jag har ett kvitto, och konsumentvägledaren tyckte jag skulle stå på mig, så jag får väl käka taggtråd till frukost ngn dag och ta diskusionen, men jag tycker det är SÅ jobbigt att behöva tjaffsa.

Tack för råden

//Åsa
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Då är saken biff - MediaMarkt är chanslösa. Du ska inte behöva tjafsa mycket - visa bara fram kvittot och säg att detta visar det avtal ni har ingått med varandra (det är bindande), och att det därför är detta ursprungliga pris som du har rätt att få varan för.

Ladda upp med en rejäl portion taggtråd... :)
 

mirrenkakan

Medlem
En lten uppdatering.
Jag har fått mitt objektiv, när jag väl kom till butiken var det inget snack alls utan jag fick objektivet till överenskommet pris, har tidigare alltid varit nöjd men MM och är det nu igen.

/Åsa
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Slutet gott, allting gott!

Det hela berodde uppenbarligen på att den säljare som ringde till dig och påstod att du måste betala ett högre pris än vad som var överenskommet, och att "dom kan inget göra" var obekant med de bestämmelser som han borde ha känt till. Därigenom gjorde han dig orolig alldeles i onödan.

När du sedan kom för att hämta gluggen expedierades du av en säljare som visste bättre, så det var ju en klar förbättring...
 
ANNONS