Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotouppgift och diskussion i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

photolamal

Aktiv medlem
Tyst ja... Funderar själv på om jag kan komma nästa cafémöte, just den aktuella fredagen.

I övrigt är jag helt för att det är var 20e dag mötet infaller. Jag har knappast någon dag som är mycket bättre än den andra. Å andra sidan skulle jag riskera att utebli en längre period om det endast var några få av veckodagarna som gällde som alternativ, eller om det i värsta fall bara var en veckodag som gällde.

Mvh/ Lasse Å
 

Casimir

Aktiv medlem
Tyst ja... Funderar själv på om jag kan komma nästa cafémöte, just den aktuella fredagen.

I övrigt är jag helt för att det är var 20e dag mötet infaller. Jag har knappast någon dag som är mycket bättre än den andra. Å andra sidan skulle jag riskera att utebli en längre period om det endast var några få av veckodagarna som gällde som alternativ, eller om det i värsta fall bara var en veckodag som gällde.

Mvh/ Lasse Å
när blir nästa träff och tema?

Skulle det varit i torsdags.
 

levitte

Aktiv medlem
Det skulle ha varit igår. Då kunde inte jag...

Nästa gång skulle kunna vara 1/11. Föreslå ett tema.

Mvh,
Richard
 

photolamal

Aktiv medlem
Mitt förslag inför nästa möte är att vi gör ett "uppsamlingsheat" från tidigare teman.

Vi har väl ett par teman som knappt är genomgångna (ev även med få deltagare) vid något cafemöte, och som därför kan vara trevliga att belysa och bemöta. Här finns också chansen att kanske ta den där bilden som bara kom till tanke, eller chansen att leta fram något ur arkivgömmorna. Kommer i första hand på temat "vingar" sedan tidigare, men fler finns att "återerövra" och presentera vidare eller igen. Vad säger övriga?

Med vänlig hälsning/ Lasse Å
 

photolamal

Aktiv medlem
Om det blir fototräff imorgon, torsdagen den 1/11, så blir jag sen för egen del. Tittar förbi och ser om ni finns kvar från någon gång efter klockan 19.00 till 20.00. Har med andra ord ännu ej lyckats bli fri från arbete den ordinarie tidpunkten 18.00.

Mvh/ Lasse Å
 

od_foto

Aktiv medlem
Jag kommer, men som jag skrev p Fejjan så sparar jag nog ätandet till Anchor istället. Sista chansen att se Lizette & i huvudstaden på ett tag, kanske rent av sista på ett tag i Sverige... så det tänker jag inte missa. Kan rekommenderas för er som vill plåta lite musik, de är bra på scenen, det är helt okej ljus där och dessutom låter de bra och stället är ju stans bästa (har dessutom ett mycket underskattat kök, folk tror det ska vara sunkmat bara för att miljön är rough, men köket är _väldigt_ bra. Och är man inte tokhungrig finns det smårätter och dessutom är ju baren också väldigt bra. Men först som sagt en stunds fotomöte.
 

levitte

Aktiv medlem
Jag kommer.

Däremot hänger jag inte med till Anchor, tyvärr. Jag måste hem och jobba vidare efter vår träff (jag har vår träff som ursäkt att ta en paus, vilket jag behöver)...

Mvh,
Richard
 

levitte

Aktiv medlem
nästa träff 21 November

Idag blev det en del pratande, och så lekte vi allihop med Lars tilt/shift-objektiv, det var roligt.
Vi som var på plats: Anna, Lars och Richard.

Nästa träff blir onsdag 21 november.
Temat blir "En annan värld, en annan tid" (Anna, rätta mig om jag minns fel).
Tolkas fritt som vanligt.

Mvh,
Richard
 

od_foto

Aktiv medlem
Jo, så tror jag nog att det var, och sa jag inte exakt så så spelar det ingen roll, nu har vi ju ett tema!

Vi pratade ju också en del om vidvinklar och fish eye. Jag kunde ju bara rekommendera Sigma 10-20 för Nikon, men är det någon som har kört det på Canon som kan tala om ifall det är bra även för det märket? Det enda jag kan säga som jag inte gillar är att Sigmas zoomar går åt "fel håll" på Nikon, annars är det en riktigt trevlig glugg. Trots att den har rätt begränsad största bländare, så gör det inte så mycket eftersom man ska skaka rätt ordentligt för att få oskärpa i så vida vinklar. Jag visade också en del bilder från fish eye. Där är ju huset mer betydande, mitt fish eye funkar till exempel inte för en fullformatskamera, för då fotar det liksom in i sig själv (fast eftersom det inte finns något ljus inne i gluggen så blir det ju mest mörkt i hörnen). Detta är inte mer än att det går att beskära bliden lite och så är det borta (eller lägga på lite allmän vinjettering). Jag vet inte om det finns fish eye för fullformatare, men det borde det ju göra, dock kanske de är dyrare, jag vet inte. Jag har nog haft mer användning av fish eye-gluggen än av vidvinkeln, men jag gillar ju att leka med bilderna, så det beror nog mest på detta. Lagom till träffen fick jag också en länk till verkligt fina konsertbilder tagna med vidvinkel, något som man kanske inte tänker så mycket på just för en sådan glugg, men det blev riktigt fint resultat, eftersom fotografen kunnat nyttja sin utrustning på rätt sätt.
En länk till dessa bilder om någon vill bli inspirerad:
http://www.flickr.com/photos/rollerboy-sr/sets/72157631902019635/

Vad hände med Casimir i går? Hoppas det bara var för mycket jobb och att allt är bra med dig!
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 10-20mm f3.5 för Canon! Funkar utmärkt tycker jag! Hyffsat skarpt, sköna zoom och fokusringar samt att det är bra byggkvalitet på det!

Tycker vidvinkel är ett av de svåraste objektiven att använda, men det är förbaskat kul!


Mvh Arnold
 

Casimir

Aktiv medlem
Bilder för nästa uppgift

Så var den första bilden uppladdad inför morgondagens möte.

Jag kommer lite tidigare än sex men måste gå innan sju imorgon.
 

levitte

Aktiv medlem
nästa träff 11 december

Häpp, var det ingen som skrev upp det? Fyyyy på oss!

Nästa träff blir tisdag 11 december.
Temat blir "Moviestar". Tolkas fritt som vanligt.

Mvh,
Richard
 
ANNONS