Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

R00S

Aktiv medlem
Har varit mycket snack om ett visst blogginlägg det senaste som påstår sig ha "löst" problemet med hur man ska gå tillväga när man skräper X-trans filer i Lightroom.

Kioskvältaren i det hela är att man ska dra detaljreglaget till max (100). Är ni nyfikna läs blogginlägget.

http://petebridgwood.com.gridhosted.co.uk/wp/2014/10/x-trans-sharpening/
Jag har testat, det blir iallafall bättre. Har inte jämfört med andra konverters än.
 

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Fick min sladd som jag blev tipsad om tidigare i tråden. Då jag sparade min sb800 när jag sålde min nikonutrustning så vill jag gärna kunna använda den.

Men har nu suttit och provat länge med nya kabeln min xt1 och blixten.

Men jag lyckas inte trigga blixten! Vad ska det vara för inställning på blixten respektive kameran?
 

LIQ

Aktiv medlem
Kolla så att du inte har "Tyst läge" inställt. Då utlöser inte blixten.

Hej!

Fick min sladd som jag blev tipsad om tidigare i tråden. Då jag sparade min sb800 när jag sålde min nikonutrustning så vill jag gärna kunna använda den.

Men har nu suttit och provat länge med nya kabeln min xt1 och blixten.

Men jag lyckas inte trigga blixten! Vad ska det vara för inställning på blixten respektive kameran?
 

R00S

Aktiv medlem
"Tyst läge" är en riktigt dålig översättning. På japanska står det typ "diskret läge". Det finns ju en separat ljudinställning.
 

sukram

Aktiv medlem
Lite besviken blev jag när jag insåg att man inte kan köra bulb via appen, iaf som jag fattat det.

Jag som fått mitt big stopper, men har beställt trådutlösare från ebay som lär han svinlång leveranstid.
 

Maxe

Aktiv medlem
Lite besviken blev jag när jag insåg att man inte kan köra bulb via appen, iaf som jag fattat det.

Jag som fått mitt big stopper, men har beställt trådutlösare från ebay som lär han svinlång leveranstid.
Beställ kabel från Triggertrap istället så kan du göra så mycket mer med hjälp av en app i telefon.

/ / Johan
 

carbor

Medlem
Objektiv till x-t1 för fotografering av fåglar och djur

Hej

Fattar inte hur jag ska lägga upp en ny tråd så jag lägger upp ett svar här istället och hoppas på svar.

Jag har en x-t1 och ska iväg till Ecuador och Galapagos och vill då förstås ha det bästa förutsättningarna för att fota där.

Vad för objektiv bör jag ha med mig på en sån resa?

jag har idag AF 18/2,0 R XF Fujinon och AF 18-135/3,5-5,6 R LM XF OIS WR.

Vad för objektiv bör jag komplettera med? Det finns ju inte så många att välja på. Vad jag förstår har jag två val. Antingen MF 300/6,3 ED UMC CS svart till Fuji X eller AF 50-230/4,5-6,7 OIS XC svart.

Vilket av de två ovanstående lämpar sig som som komplement?
Finns det något annat som jag har missat?

Mvh Carina
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Hej

Fattar inte hur jag ska lägga upp en ny tråd så jag lägger upp ett svar här istället och hoppas på svar.

Jag har en x-t1 och ska iväg till Ecuador och Galapagos och vill då förstås ha det bästa förutsättningarna för att fota där.

Vad för objektiv bör jag ha med mig på en sån resa?

jag har idag AF 18/2,0 R XF Fujinon och AF 18-135/3,5-5,6 R LM XF OIS WR.

Vad för objektiv bör jag komplettera med? Det finns ju inte så många att välja på. Vad jag förstår har jag två val. Antingen MF 300/6,3 ED UMC CS svart till Fuji X eller AF 50-230/4,5-6,7 OIS XC svart.

Vilket av de två ovanstående lämpar sig som som komplement?
Finns det något annat som jag har missat?

Mvh Carina
Hej,

I dagsläget finns det inte så mycket att välja på på telesidan till fujis x-serie (om du inte kan tänka dig adaptrar och manuell fokusering).

Samyang 300mm som du räknar upp är ett spegeltele som jag inte skulle rekommendera, du måste fokusera manuellt och det är väldigt oskarpt.

Det som fuji har är som du nämner Fujinon XC 50-230/4,5-6,7 men också Fujinon XF 55-200/3,5-4,8. Båda är bra och prisvärda (4000:- respektive 6500:- ) varav det senare är skarpare, ljusstarkare och lite bättre byggt (men också lite tyngre).

Innan fuji lanserar sitt 140-400 någongång nästa år så är det nog dessa som du får välja på. Själv rekommenderar jag 55-200. Här kommer en länkt till ett test av X-T1 med bla 55-200 på safari

http://www.daveburnsphoto.com/2014/11/19/the-fuji-x-t1-on-african-safari-how-well-did-it-work/
 

Sabud

Aktiv medlem
Hej

Fattar inte hur jag ska lägga upp en ny tråd så jag lägger upp ett svar här istället och hoppas på svar.

Jag har en x-t1 och ska iväg till Ecuador och Galapagos och vill då förstås ha det bästa förutsättningarna för att fota där.

Vad för objektiv bör jag ha med mig på en sån resa?

jag har idag AF 18/2,0 R XF Fujinon och AF 18-135/3,5-5,6 R LM XF OIS WR.

Vad för objektiv bör jag komplettera med? Det finns ju inte så många att välja på. Vad jag förstår har jag två val. Antingen MF 300/6,3 ED UMC CS svart till Fuji X eller AF 50-230/4,5-6,7 OIS XC svart.

Vilket av de två ovanstående lämpar sig som som komplement?
Finns det något annat som jag har missat?

Mvh Carina
Om jag var tvungen att välja min X-T1 för en fotoresa till Ecuador och Galapagos skulle jag utnyttja den lättare utrustningens fördelar och valt XF55-200/3,5-4,8 som tele samt XF18-55/2,8-4. Vidare skulle jag ta med ett lätt och kompakt stativ ( typ Sirui T1204X / G-10X) om det blir några turer i regnskogen.

/Stephan
 

Piscovery

Aktiv medlem
Jag har sneglat en del på X-T1. Jag kommer att använda denna för lite naturfotografering (landskap) och lite familjebilder. Innan jag köper in mig i ett nytt system (använder Nikon idag) undrar jag lite hur ni upplevt Fujifilms service? Har kvalitetskontrollen på objektiven varit bra, eller har det varit strul med skärpa mm? Hur lätt blir sensorn i X-T1 smutsig, då det inte sitter spegel och slutare framför denna?
 

david2

Aktiv medlem
Jag har sneglat en del på X-T1. Jag kommer att använda denna för lite naturfotografering (landskap) och lite familjebilder. Innan jag köper in mig i ett nytt system (använder Nikon idag) undrar jag lite hur ni upplevt Fujifilms service? Har kvalitetskontrollen på objektiven varit bra, eller har det varit strul med skärpa mm? Hur lätt blir sensorn i X-T1 smutsig, då det inte sitter spegel och slutare framför denna?
Hej,
Har bytt mitt Canon fullformat till Fuji XT1 system.
Har haft det i fyra månader nu, har inte upplevt några kvalitetsproblem alls. Alla delar är topp skick helt klart, en grym byggkvalitet!
Sensorn har jag fått en fläck på, fick mer på Canon kameran faktiskt.
Mvh, Lennart
 

sukram

Aktiv medlem
Rengöra

En fundering, har ingen fläck men antar att det kommer så småningom.

Borde ju vara lättare att rengöra sensorn på denna va? Det är väl den som sitter nästan längst ut när man tar bort objektivet?
 

snap01

Aktiv medlem
En fundering, har ingen fläck men antar att det kommer så småningom.

Borde ju vara lättare att rengöra sensorn på denna va? Det är väl den som sitter nästan längst ut när man tar bort objektivet?
sitter ingen spegel framför sensorn så den ser du så fort du tar bort optiken men..... det fastnar lättare skit också. Jag kör idag med blåsbälg och denna
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006162583/pentax-dslr-gel-stick-reng246ringsset-f246r-sensor


funkar superbra.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har sneglat en del på X-T1. Jag kommer att använda denna för lite naturfotografering (landskap) och lite familjebilder. Innan jag köper in mig i ett nytt system (använder Nikon idag) undrar jag lite hur ni upplevt Fujifilms service? Har kvalitetskontrollen på objektiven varit bra, eller har det varit strul med skärpa mm? Hur lätt blir sensorn i X-T1 smutsig, då det inte sitter spegel och slutare framför denna?
har inte behövts någon service o vad jag vet så är väl inte Nikon super på service till vanlig konsument men för mig som NPS medlem så funkar deras service perfekt. Trots att det borde bli smutsigare utan spegel så upplever jag inte Fuji som något problem med det tycker det är rätt jämförbart med hur mycket det fastnar på min D800.
Jag gillar min fuji skarpt o det jag gillar bäst är
kvaliten på bilderna rakt ut från kameran (klart bättre än NI/CA
storleken
handhavandet känns som på analoga tiden :)
optiken riktigt bra inga svajiga hörn som var mer regel än undantag med CA vidvinklar trots prislapp på 16000.

det enda som inte är riktigt bra är batteritiden om du fotar en del så behöver du minst 2 batterier jag har 3 o det har räckt för mig. För mig så funkar af bra men även om fuji kommer med en glugg upp till 400 mm så tror jag att för sådant så kommer NI/CA vara bättre på långa telesidan.
För mig så är fuji en fantastisk resekamera lätt smidig liten o väcker ingen uppmärksamhet o jag var inne o kolla på nya telen 50-140 o för mig går den fetbort oavsett kvalité eftersom den väger nästan 1 kg o är lika stor som canon 70-200 f4. Jag kommer köpa 55-200 3,5-4,8 den väger mindre än hälften.

Så jag kör med mina Nikon till interiör med blixtar etc men väljer fuji till resefoto o lite annat där det inte behövs längre telen eller tas mängder med bilder eller med blixt. Om jag inte levde på fotot så skulle jag säkert klara mig med bara fujin men det är aldrig fel med flera verktyg i lådan ;)
 
ANNONS