Annons

Irix 15mm och ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

mirrenkakan

Medlem
Hej!

Jag har ett Irix 15mm som jag köpt ett NiSi ND1000 filter till, filtergänga 95mm, men det känns inte som det passar, jag får inte filtret att ta gäng på objektivet och törs inte använda våld eftersom det ser ut att vara väldigt nära mellan filterglaset och linsen på objektivet. Är det någon som har ett Irix och som har testat att använda filter med lyckat resultat. I några tester jag läste innan jag köpte objektivet så skulle det funka att använda med filter

Tack på förhand
//Åsa
 

frwe

Aktiv medlem
Testade första gången idag med min Irix 15/2,4 Blackstone. Jag skruvade på ett polarisationsfilter utan problem. Om det känns som gängan inte passar kan du försöka vrida filtret med lätt tryck åt fel håll så kanske du känner när gängorna möter varandra och då vrida fast åt rätt håll. Objektivet är ju konstruerat för att fungera med filter så det skall inte vara några problem.

/Frode
 

mirrenkakan

Medlem
Tack!

Med lite mer självförtroende gick det bra när jag gjorde som du sa och först vred bakvägen så jag kände vart "början" på gängan var :-D
 

Hackland

Medlem
CyberPhoto skriver så här när dom testar objektivet Med de flesta filter går inte motljusskyddet att montera eller ta bort om det sitter ett filter i gängan (gäller dock ej B+W UV)
 

martinot

Aktiv medlem
Synd att man måste köpa deras egna specialfilter. Hade ju varit bättre om de bara justerat storleksdiametrarna lite bättre på sina objektiv så att de passade de flesta normala filter på marknaden.
 

martinot

Aktiv medlem
Vi är två (i tråden) som har skruvat på andra filter, inga problem. /Frode
Låter bättre!

Vilka filtermärken och modeller var det?

Har själv nämnligen lurat starkt på just detta 15mm Irix då jag fn. saknar en bra fast vidvinkel till mina FF-hus, men dragit mig lite pga. bla. avsaknad av AF, men ville även avvakta att fler kört och testat innan jag vågar slå till (är lite feg ibland att vara först, speciellt gällande tredjepartsprodukter, även om jag vara nära i våras/sommras när jag fick mailat ett riktigt bra erbjudande ifrån CyberP.).
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har aldrig sett ett filter som är bredare än filtergängan på objektivet så för den sakens skulle tror jag oron är litet överdriven. Jag har ett NiSi (nytt märke i Sverige tror jag) polarisationsilter. I övrigt gillar jag objektivet, känns som det jag var ute efter men har inte hunnit prova så mycket än. Bygget är rejält och det finns smarta finesser som jag inte hört talas om på andra objektiv, lås för fokusringen, lucka i motljusskyddet för att enkelt kunna vrida t ex ett polfilter även om just mitt är litet för trögt för det, justering av fokus vid oändlighet, vatten och dammskyddat.. /Frode
 

Hackland

Medlem
För tidigt för mej att säga när det gäller bildkvalitet. Själva objektivet verkar vara välbyggt med bra känsla i fokuseringen jag har Blackstone modellen.
 

mirrenkakan

Medlem
Hej!

Jag har numera ett NiSi ND1000 på mitt objektiv, det gick utmärkt att sätta dit när jag fick klart för mig att det skulle passa och inte var så mesig :)

Jag är mycket nöjd med mitt, skarpt och känns välbyggt, nu har jag inte så mycket att jämföra med, har tidigare mest kört med mitt 18-300 (nikon) och 85/1,8 (nikon) som har passat mig utmärkt.
Gillar att man kan låsa fokus och att det är ett distinkt läge på oändligheten, det underlättar när jag fotar på natten.

//Åsa
 
ANNONS