Annons

Hindra nedladdning av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Hur gör man för att en bild som man lagt ut på internet inte ska gå att ladda ner/spara (åtminstone för amatörer i branschen)?
 

erik7

Medlem
Varför...

... vill du hindra det?
Vad tror du dom kommer göra med din bild. Om du väljer att publicera din bild så är väl meningen att folk skall titta på den, och eventuell ladda ner den.,,, Och, om någon har oförståndet att använda den på ett olovligt vis så som masspublicering i annat sammanhang. Tex för en produkt - ja då är det väl inte heller ett problem för är det dylika amatörer så skulle dom ändå aldrig bett om lov.

Bästa rådet om du inte vill bli kopierad/nedladda är att inte publicera din bilder...
 

suf

Avslutat medlemskap
Hur gör man för att en bild som man lagt ut på internet inte ska gå att ladda ner/spara (åtminstone för amatörer i branschen)?
Det är svårt (eller omöjligt) att hindra helt, för bilden måste ju hur som helst laddas ner till datorn för att alls kunna visas. Men ett sätt att åtminstone lite försvåra det är att med HTML-koder ladda ner bilden som bakgrund snarare än som ett eget objekt. Det kan göras på lite olika sätt, antingen med ett attribut "background" i vissa HTML-kommandon, eller med s.k. css-filer (vilket gör det ytterligare lite svårare att lista ut). Men för att göra något av detta krävs ju att man tillgång till server-sidan och HTML-koden.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Tack för era svar. Ska titta efter lite närmare hur stor möjlighet jag har att styra html. Det är bilder till en webbutik (färdig mall) det gäller. Bilderna föreställer hantverksprodukter. Nu har några av hantverkarna uttryckt oro över att det ska gå alltför lätt för konkurrenter att spara ner bilder och använda dem som "ritning" till piratkopior.

Nån annan som känner till nåt om GIF-tipset?
 

alf109

Aktiv medlem
Oavsett vad man gör går det alltid att ta en skärmdump. Det är väl egentligen det man får ta för att exponera sina bilder på internet? Mina bilder tex i den låga upplösning det handlar om här får folk plocka hur de vill, kul iofs om de anger fotografen, men jag bryr mig faktiskt inte så mycket. Om man lever av sina bilder kan det kanske vara en annan sak. Men det finns ju inget som hindrar att man "kopierar" en annan bild tex genom att gå ut och ta en lika dan och sedan presenterar den som sin egen. Det tycker jag i så fall är tråkigare.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Visst visst, det går ju alltid att knycka bilder. Nu ville jag bara veta hur man gjorde, om man nu skulle vilja försvåra det hela lite bara.
 

David G

Aktiv medlem
Gör dom pyttesmå så att man inte kan se några detaljer av vad dom föreställer, då blir det svårt för piratkopierande hantverkare.
 

DavidSidén

Aktiv medlem
Varför försöka förhindra det? Om du lägger upp den med en upplösning på 72ppi och typ 1200 pixlar bred är den gott och väl stor nog för betraktaren, men går inte att använda till så mycket annat än att titta på på en dataskärm. I alla fall inte trycka och sprida.
 

RG

Avslutat medlemskap
Varför försöka förhindra det? Om du lägger upp den med en upplösning på 72ppi och typ 1200 pixlar bred är den gott och väl stor nog för betraktaren, men går inte att använda till så mycket annat än att titta på på en dataskärm. I alla fall inte trycka och sprida.

Om bilden är låt säja 1200X800 pixlar så kvittar det väl om det är 72 ppi eller 300 ppi?
 

ArneB

Aktiv medlem
...

Nån annan som känner till nåt om GIF-tipset?
Det innebär att man lägger en tom och genomskinlig gif-bild ovanpå den riktiga bilden. Högerklickar man i bilden och väljer Spara bild..., kommer det att vara den tomma bilden som sparas. Det är den lösning som finns här på Fotosidan, tror jag.

Ett annat - och jobbigare - sätt, är att dela upp bilden i segment, exv fyra delar och lägga in dem som olika element i en htmltabell. Inget hindrar en PrintScreen dock. Mitt råd är att välja giflösningen och/eller att genom javascript hindra högerklick. Mer avancerat än så, är inte värt mödan. Dessa lösningar torde finnas på hundratals sidor på nätet, om du söker.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Om bilden är låt säja 1200X800 pixlar så kvittar det väl om det är 72 ppi eller 300 ppi?
Det stämmer. En pixel är en pixel är en pixel. Ppi (eller dpi) är intressant bara i relation till tryck, och kommer att avgöra hur många pixlar som krävs för en viss tryckstorlek. En 1200x800-fil räcker till i runda slängar en 15x10-kopia i hyfsat (men inte jättebra) kvalitet, skulle jag tro.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske t.o.m. bra

Det stämmer. En pixel är en pixel är en pixel. Ppi (eller dpi) är intressant bara i relation till tryck, och kommer att avgöra hur många pixlar som krävs för en viss tryckstorlek. En 1200x800-fil räcker till i runda slängar en 15x10-kopia i hyfsat (men inte jättebra) kvalitet, skulle jag tro.
Bra kvalitet skulle jag vilja säga. Det är väldigt svårt att på en 10x15 bild se om det är 200 ppi (som i nämnda fall) eller 300ppi
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur gör man för att en bild som man lagt ut på internet inte ska gå att ladda ner/spara (åtminstone för amatörer i branschen)?
Det finns en massa trix (några av dem presenteras ju i den här tråden) men de har alla ett gemensamt: Det är fullständigt meningslösa.

Allt man kan se på skärmen kan man "ladda ner" genom att göra en skärmdump.

Den enda anledningen att försöka hindra någon från att "ladda ner" en bild är om bildfilen innehåller mer information än vad som visas i en webbläsare.
 

hj.cs

Aktiv medlem
Hur gör man för att en bild som man lagt ut på internet inte ska gå att ladda ner/spara (åtminstone för amatörer i branschen)?
Hej!
Du kan lägga en "logga" över bilden som inte gör att man täcker bilden men som gör att bilden blir meningslös eller tråkig att ha i tryck o.s.v.!
Du kan gå in på min hemsida www.hfoto.se under fliken "bilder" och se exempel på hur jag gör för att förhindra nedladdning utan tillstånd.
De bilder jag vill förhindra nedladdning på lägger jag helt enkelt ett textlager på innan jag lägger ut dem och på så sätt försvårar jag för nedladdaren att ha mina bilder till något utan att det syns vem bilden kommer från.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Tack..

.. för alla synpunkter!

Kontentan av detta är väl, att det är i princip omöjligt att hindra kopiering eftersom man alltid kan ta en skärmdump. Vad man kan göra är att försämra kvaliteten och därmed attraktionskraften på bilden genom att göra den liten, med låg upplösning eller genom att lägga text över bilden.

Jag ska hälsa mina hantverkarvänner att de får ta risken!
 
ANNONS