Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sagan

Avslutat medlemskap
Men Terje levererade ju bilder som ingen kunnat leverera, eftersom djuren inte alls fanns på de platserna. Så helt logisk är inte ditt resonemang.

Att vara en bättre fotograf hade inte gjort någon skillnad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men Terje levererade ju bilder som ingen kunnat leverera, eftersom djuren inte alls fanns på de platserna. Så helt logisk är inte ditt resonemang.

Att vara en bättre fotograf hade inte gjort någon skillnad.
Lodjuret finns i Mullsjö så ditt påstående är inte helt sant.

Det handlar inte alls om att vara en duktig fotograf när det gäller Lo.
Enbart kunskap & uthållighet.
Jag är övertygad om att vem som helst kan fotografera ett lodjur.
Men jag själv, & så är det nog för de flesta, är inte beredd att satsa all den tid ngt sådant kräver.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Men det räcker ju inte bara att plåta ett lodjur, det måste ju vara en bra bild också.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Lodjuret finns i Mullsjö så ditt påstående är inte helt sant.
Är det ett faktum? Oavsett detta så tror jag inte de eventuella fotografiska kunskapsbristerna är problemet. Utan att det är bristen på möjliga tillfällen att ta bilderna inom en ekonomisk möjlig tidsram som är problemet.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Och det får man säkert, bara en fråga om tid: 1v, 2 år eller 20 år eller kanske aldrig.
Med stor säkerhet aldrig. Om man ska ha de närbilderna Terje hade på Lodjur i Mullsjö.

Ditt svar skulle man ju kunna ge till all fotografi och alla bilder. Får jag bara 2 eller 20 år på mig så skulle jag kunna lära mig ta de bilderna. Eller skaffa mig den kunskapen. (vilka bilder eller kunskap inom fotografin det än gällde) :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är det ett faktum? Oavsett detta så tror jag inte de eventuella fotografiska kunskapsbristerna är problemet. Utan att det är bristen på möjliga tillfällen att ta bilderna inom en ekonomisk möjlig tidsram som är problemet.
Ja
Fast för en amatör finns det inget som är en ekonomisk tidsram.

De skall vandra Falköping - Mullsjö, öst väst vet jag inte.
Som en nål i en höstack. Men jag vet en som var med i ett jaktlag som såg 2 norr om Mullsjö.
O Länsstyrelsen vet också om deras existens även om det nu är 3-4 år sedan de räknade.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Med stor säkerhet aldrig. Om man ska ha de närbilderna Terje hade på Lodjur i Mullsjö.

Ditt svar skulle man ju kunna ge till all fotografi och alla bilder. Får jag bara 2 eller 20 år på mig så skulle jag kunna lära mig ta de bilderna. Eller skaffa mig den kunskapen. (vilka bilder eller kunskap inom fotografin det än gällde) :)
Nä de närbilderna är nog kört.

hmmmm du har rätt, det är ju ganska positivt...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Okej, jag litar på ditt ord.
Fast för en amatör finns det inget som är en ekonomisk tidsram.
Det kan jag inte hålla med om, möjligen om personen är pensionär. I annat fall så skulle det innebära inkomstbortfall om man skulle sitta i skogen hela dagarna. De allra flesta amatörer har väldigt lite tid att lägga på att var ute i skogen.

Sen är det väl heller inte särskilt relevant, då Terje inte var amatör. Vad han är i dagsläget är svårt att säga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, det är inget problem så länge den som skapade bilden är ärlig när hon berättar om hur bilden kom till.
Nej men problemet är ju att den digitala efterbehandlingtekniken inbjuder till glidningar som fotografen inte alla gånger är riktigt medveten om i brådskan. Det är det jag kallar "ett sluttande plan". Det är lätt att bryta mot någon av FS alla regler kring vad som är en "omanipulerad bild" om vi nu håller oss till de regler som gäller i detta forum. Jag är helt övertygad om att man långtifrån alltid talar om att man gjort det. I så fall mörkar man ju även om man inte aktivt ljuger som Terje förefaller ha gjort i en del fall. Inte ens Terjes alla bilder är väl falsarier.

Men annars kan väl även jag hålla med om att Terje nog borde ta en "time out" åtminstone.

Sen huruvida Terjes framtida bilder eventuellt kan ha en marknad eller inte och vara "intressanta" för några får vi nog i så fall överlämna åt marknaden att bestämma för det vet vi nog inget om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Anledningen till att han fuskade var ju att han saknade de gedigna kunskaper som de duktiga naturfotograferna har.
Nej, så behöver det ju inte alls vara. Det kan nog bara vara så enkelt att det är våldsamt "produktivitetshöjande" att klistra in ett lodjur än att vänta på att ett ska dyka upp i en bra inramning och för en del fotografer är det mycke lockande att fuska för det ger ett markant högre kassaflöde. Så mycket vilda djur har även jag fotograferat under mina år med kamera både i Afrika och Asien (utan att vara proffs för det) att jag vet att man ska ha en stor portion tur för att få se många av de djur man är intresserad av. Att ta bra djurbilder handlar inte bara om att vara på rätt plats utan också om rätt tid. Kommer man vid fel tid så kommer de inte ens att stå på benen och än mindre inte dina favoritposer och dessutom kommer ljuset kanske att motverka dina syften..

Förr förra gången jag var i Serengeti fick jag varken bra lejonbilder eller hyenabilder. Leopard såg jag bara på långt och ointressant håll. Däremot poserade en gepard för oss som jag däremot i år knappt såg röken av. Men i år fick jag väldigt mycket fina lejonbilder i de mest fantastiska poser som lämnade väldigt lite att önska. Det har aldrig riktigt hänt mig tidigare. Väldigt lite hade med min egen skicklighet att göra även om jag numera hittar hyfsat i just den parken och vet var de brukar hålla till. Även flera leoparder hittade vi.

Kunskap om djurs beteenden är självklart viktigt men man ska ha tur också och gott om tid. Folk som inte har tid att ta sig den tiden eller är hårt pressade ekonomiskt kommer att försöka "gena" i värsta fall och den fanclub som omgärdat Terje har säkert utan eget uppsåt gjort det lättare för Terje att göra det. Så jag ansluter mig helt till vad Kim Wallung tidigare skrivit.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Nej, så behöver det ju inte alls vara. Det kan nog bara vara så enkelt att det är våldsamt "produktivitetshöjande" att klistra in ett lodjur än att vänta på att ett ska dyka upp i en bra inramning och för en del fotografer är det mycke lockande att fuska för det ger ett markant högre kassaflöde. Så mycket vilda djur har även jag fotograferat under mina år med kamera både i Afrika och Asien (utan att vara proffs för det) att jag vet att man ska ha en stor portion tur för att få se många av de djur man är intresserad av. Att ta bra djurbilder handlar inte bara om att vara på rätt plats utan också om rätt tid. Kommer man vid fel tid så kommer de inte ens att stå på benen och än mindre inte dina favoritposer och dessutom kommer ljuset kanske att motverka dina syften..

Förr förra gången jag var i Serengeti fick jag varken bra lejonbilder eller hyenabilder. Leopard såg jag bara på långt och ointressant håll. Däremot poserade en gepard för oss som jag däremot i år knappt såg röken av. Men i år fick jag väldigt mycket fina lejonbilder i de mest fantastiska poser som lämnade väldigt lite att önska. Det har aldrig riktigt hänt mig tidigare. Väldigt lite hade med min egen skicklighet att göra även om jag numera hittar hyfsat i just den parken och vet var de brukar hålla till. Även flera leoparder hittade vi.

Kunskap om djurs beteenden är självklart viktigt men man ska ha tur också och gott om tid. Folk som inte har tid att ta sig den tiden eller är hårt pressade ekonomiskt kommer att försöka "gena" i värsta fall och den fanclub som omgärdat Terje har säkert utan eget uppsåt gjort det lättare för Terje att göra det. Så jag ansluter mig helt till vad Kim Wallung tidigare skrivit.
Tur och otur, eller gott om tid har inget med detta att göra. Inte heller att lyckas få en bra bild på ett Lodjur.
Har ni redan glömt Terjes berättelser om hur det gick till när han mötte och pratade med sina vänner av Lodjuren som han t.o.m gett namn. Eller har du liknande berättelser från Afrika ?
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Grundproblemet ... tillåt mig småle. Det är väl snarare så att även om det är tungt vägande aspekter så är det ju hur som haver inte där hela den här tråden startade en gång i höstas..

Sedan så kanske "grundproblemet" har blivit lagaspekterna i takt med att tråden har utformats.

Det har varit tydligt genom hela den här tråden att många är rättså kassa på att skilja konstens arenor från de konventionellt fotografiska. På den högre nivån inom branscherna så är skillnaderna fler än likheterna, även om båda i många fall är tvådimensionellt och dessutom fotografiska rent tekniskt sett.

Terje har fortfarande ett val att göra. Ny fräschness I dokumentärt fotfäste eller ett tydligt steg över till konsten. Han är inte långt ifrån konsten men steget är INte taget!
Du kanske har hittat en utväg för Terje! Det finns kanske en väg över till konsten, bara han kan skaka av sig bevisen om fusk.

Men kanske själva fusket går att återanvända konstnärligt. Tänk Dan Wolgers! Om Terje (gud förbjude) skrev en krånglig teoretisk essä om hur hans klipp-o-klistrande egentligen varit en medveten metod att belysa hyckleriet i den "så kallat autentiska naturfotografin", ett konstnärligt projekt avsett att dekonstruera själva begreppet autenticitet, då skulle han kunna komma långt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du kanske har hittat en utväg för Terje! Det finns kanske en väg över till konsten, bara han kan skaka av sig bevisen om fusk.

Men kanske själva fusket går att återanvända konstnärligt. Tänk Dan Wolgers! Om Terje (gud förbjude) skrev en krånglig teoretisk essä om hur hans klipp-o-klistrande egentligen varit en medveten metod att belysa hyckleriet i den "så kallat autentiska naturfotografin", ett konstnärligt projekt avsett att dekonstruera själva begreppet autenticitet, då skulle han kunna komma långt.
Sorgligt nog har du nog rätt, i konstens namn är allt tilllåtet och inga orsakad smärta för stor. Det enda han skulle göra med det är att göra hela fotogenren abstrakt. Vem skulle någonsin ta en naturfotograf på allvar efter det, det finns nog inte en myndighet som använder fotografers material för att inventera flora och fauna längre.

/Karl
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Anledningen till att han fuskade var ju att han saknade de gedigna kunskaper som de duktiga naturfotograferna har.
Äh, tror inte jag, alls.
Det handlar om att vara på rätt plats.. bilderna är ju rent tekniskt generellt helt klart inom hans räckvidd/kapacitet.

Om det är som du säger så borde ju dessa duktigaree naturfotografer ha tagit dessa bilder redan. Jag har då inte sett sÅnna bilder på vild svensk lo tex. Har du?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Men Terje levererade ju bilder som ingen kunnat leverera, eftersom djuren inte alls fanns på de platserna. Så helt logisk är inte ditt resonemang.

Att vara en bättre fotograf hade inte gjort någon skillnad.

Precis. Enig med dig där.
(Kul å se ditt namn här igen Kim!)

Terjes blogg överaskar inte. Jag är lite förvånad över hur så mediokra bilder plötsligt regnar in. Just nu så undrar jag om inte Terje sliter med en sak som vi inte talat om. Verkar som att han har svårt att nå sin egen (tidigare?) kapacitet och kvalitet.
Är bara så förvånad över kvaliteten.
Jag tror fortf att han behöver byta miljö eller förnya sig rejält för att hans karriär skall ta fart. Men igen,, eftersom man är de bilder man skapar så kanske det är omöjligt. Det vore ju som att byta personlighet.

Utifrån detta tänk så tror jag att det hade varit lättare för honom att komma med ett nytt mått av freschness OM han hade varit rak och ärlig från början och genom hela processen. Länge för sent nu, att ro iland den båten han sjösatte på oceanens fetaste djup.
 

ArneB

Aktiv medlem
Äh, tror inte jag, alls.
Det handlar om att vara på rätt plats.. bilderna är ju rent tekniskt generellt helt klart inom hans räckvidd/kapacitet.

Om det är som du säger så borde ju dessa duktigaree naturfotografer ha tagit dessa bilder redan. Jag har då inte sett sÅnna bilder på vild svensk lo tex. Har du?
Rolf Nyström, http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=97689, har tagit en mängd mycket fina bilder på vilda lodjur. Juha Leinonens fantastiska lodjursbild, http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1327101.htm, är också bevis på att det går att fånga vilda lodjur på bild i Sverige.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Du kanske har hittat en utväg för Terje! Det finns kanske en väg över till konsten, bara han kan skaka av sig bevisen om fusk.

Men kanske själva fusket går att återanvända konstnärligt. Tänk Dan Wolgers! Om Terje (gud förbjude) skrev en krånglig teoretisk essä om hur hans klipp-o-klistrande egentligen varit en medveten metod att belysa hyckleriet i den "så kallat autentiska naturfotografin", ett konstnärligt projekt avsett att dekonstruera själva begreppet autenticitet, då skulle han kunna komma långt.

Det fina är ju (tror då jag) att han inte behöver skaka av sig något som helst för att gå rätt in där. Den här historien hade han dessutom kunnat nyttja om och om igen på Den nya arenan.

Han är ju snuddande nära att placera sig inom konstens arenor när han säger sig vela inför beslutet om att ställa ut sina Lodjursalster i konstrelaterad regi. Det handlar ju såklart också om vilken av dessa arenor han väljer och hur den utställningen skulle formuleras från hans sida och konstkritikers sida :) !!

MEN låt oss säga att Terje hade ställt ut på ett mera känt konstgalleri och Terje själv beskriver sin utställning i friare än dokumentära termer. Om då en konstkritiker i samma veva omnämner utställningen i sitt arbete så är det enligt mitt sätt att se det definierad konst.

Eftersom INGen kan beskriva exakt med ord vad som är konst och inte så är det helt klart så att det idag är arenorna som på många sätt sitter på den bedömande stolen.

En risk finns ju att konsten omfamnar Terjes bedrag och utan hans vilja och önskan benämner hans bilder som konst. Jag har inte läst någon konstkritiker som menat något 100%igt ännu.
 

boxen

Aktiv medlem
Äh, tror inte jag, alls.
Det handlar om att vara på rätt plats.. bilderna är ju rent tekniskt generellt helt klart inom hans räckvidd/kapacitet.

Om det är som du säger så borde ju dessa duktigaree naturfotografer ha tagit dessa bilder redan. Jag har då inte sett sÅnna bilder på vild svensk lo tex. Har du?

Mitt första inlägg i denna soppa!

www.rolfsbild.se (kolla under däggdjur/lodjur)

Några av dessa bilder har tidigare varit upplagda på fotosidan.

Dessa bilder liknar inte Terjes, men det är nog för att de är äkta....

Jag var inte imponerad av Terje innan och jag är det definitivt inte nu...


// Tobbe
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS