Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

AWid

Aktiv medlem
Fick hem min z7 idag men får ingen manuell fokusassist i sökaren. Vill inte ha focus peaking utan den gamla hederliga gröna pricken som är kopplad till vald fokuspunkt. Någon som vet mer än mig om det här
I MF-läge (och enbart där) finns fortfarande pilarna och "gröna pricken" kvar längst nere i vänstra hörnet i sökaren. Fast pilar och prick är numer vita och inte gröna:)

Redigerad: Ändrat "högra" till "vänstra":)
Redigerad 2: Finns beskrivet på sid 60 i användarhandboken. (Ett intressant och informativt litet häfte:)
 

AWid

Aktiv medlem
Inte med mina Zeissgluggar fast det är ZF2 modeller
OK - jag har Nikonoptik (både Z- och F-fattning) och där funkar det. Men alla tredjepartsobjektiv med F-fattning fungerar inte med adaptern på Z-modellerna. T ex fungerar inte alls en del lite äldre Tamronobjektiv. Fungerar autofokus med dina Zeissobjektiv? (Vet i och för sig inte om ZF2-modellerna har autofokus)

Fast Google kan säkert ge svar på din fråga:)
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
OK - jag har Nikonoptik (både Z- och F-fattning) och där funkar det. Men alla tredjepartsobjektiv med F-fattning fungerar inte med adaptern på Z-modellerna. T ex fungerar inte alls en del lite äldre Tamronobjektiv. Fungerar autofokus med dina Zeissobjektiv? (Vet i och för sig inte om ZF2-modellerna har autofokus)

Fast Google kan säkert ge svar på din fråga:)
Ingen Zeiss optik har AF till Nikon mej veterligen
 

Falumas

Aktiv medlem
1. Både m43 och Sony har tydligen delat med sig mycket mer av detaljerna. Det har tydligen varit ganska besvärsfritt avseende kompatibilitet.
2. Jag syftade inte på risken med F fattningsobjektiven utan Z fattningen. Om systemet läggs ner likt Nikon 1 finns ingen framtid för Z objektiven p g a kort registeravstånd.
3. Vilken fördel har G objektiven (inte E som i elektromagnetisk bländare) jf med de med bländarring?
Både Nikon 1 och Z har adaptrar för F. Är väl i princip bara avsaknaden av fokusmotor som ställer till kompabilitetsproblem annars fungerar dom gamla som dom skall. Så jag hade aldrig några problem med dom. Nikon 1 använder jag fortfarande lite då och då och i princip alltid med 1tF-adapter. Relativt praktiskt att filma med på långt avstånd i dålig ljus. Ett 50/1.4 blir rätt långt på en Nikon 1-kamera.

Just det korta avståndet på 1 och Z gör adaptrarna väldigt okomplicerade.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det verkar inte gå att allmänfotografera manuellt med med Z7 och Zeissoptik. Man får ingen focushjälp annat än med focuspeaking. svårt att sätta fokus exakt på det viset. Riktigt dåligt kan jag tycka.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Men det är väl då Zeiss som måste fixa en uppdatering, kolla med dom ?
Du menar att jag som konsument skall skicka in 4 st Zeissobjektiv för någon slags omchippning. Ärligt talat tycker jag det är helt orimligt. Mycket märkligt att inte fokus assist fungerar, tycker jag. Det fungerar ju med nästan alla andra Nikonkameror förutom just Z-modellerna
 

PMD

Aktiv medlem
Du kan nog inte begära att Nikon ska felsöka Zeissobjektivens problem.

Förmodligen har Zeiss inte klarat att hundraprocentigt följa specifikationen för Nikons kommunikationsprotokoll. Jag gissar att det handlar om reverse engineering från Zeiss sida och då är man aldrig helt säker på att det blev helt rätt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Du kan nog inte begära att Nikon ska felsöka Zeissobjektivens problem.

Förmodligen har Zeiss inte klarat att helt följa specifikationen för Nikons kommunikationsprotokoll. Jag gissar att det handlar om reverse engineering från Zeiss sida och då är man aldrig helt säker på att det blev helt rätt.
Som jag förstår det då fungerar det inte med Nikons Ais objektiv heller. Lite dålig bakåtkompatibilitet. Det borde inte vara omöjligt att få fokus assist med manuella objektiv. Zeiss fungerade utmärkt med mina tidigare D3, D3s, D800, D800E, D810, D500, D5. Så jag tänker att felet inte ligger hos Zeiss
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du menar att jag som konsument skall skicka in 4 st Zeissobjektiv för någon slags omchippning. Ärligt talat tycker jag det är helt orimligt. Mycket märkligt att inte fokus assist fungerar, tycker jag. Det fungerar ju med nästan alla andra Nikonkameror förutom just Z-modellerna
Jag blev ytterligare nyfiken och att döma av kompatibilitetslistan för FTZ så måse objektivet skicka avståndsinformation till kameran för att det ska fungera, då den typ av fokushjälpmedel du efterfrågar bara anges fungera med objektiv av D-, G- och E-typ.

Se tabell sid. 2:
https://download.nikonimglib.com/archive4/Y5yH200QVUb904jYkKh27sNnBY71/FTZ_CompatibleFmount_(En)04.pdf
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag blev ytterligare nyfiken och att döma av kompatibilitetslistan för FTZ så måse objektivet skicka avståndsinformation till kameran för att det ska fungera, då den typ av fokushjälpmedel du efterfrågar bara anges fungera med objektiv av D-, G- och E-typ.

Se tabell sid. 2:
https://download.nikonimglib.com/archive4/Y5yH200QVUb904jYkKh27sNnBY71/FTZ_CompatibleFmount_(En)04.pdf
Så visset, men fokus peaking funkar vilket också borde handla om avståndsinformation. Kanske utvecklas någon bättre adapter för ändamålet
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag förstår det då fungerar det inte med Nikons Ais objektiv heller. Lite dålig bakåtkompatibilitet.
Förmodligen har du rätt. Jag har dock ingen Z-kamera att prova med. Jag är också lite svagt besviken på att Nikon har övergett sin envisa bakåtkompatibilitetsstrategi, men det skulle nog kosta för mycket.
1977 hände f.ö. något liknande. Icke-AI-objektiv var inte så jättekompatibla med de nya AI-kamerorna. (Man blev tvungen att bygga om den för full kompatibilitet).

Det borde inte vara omöjligt att få fokus assist med manuella objektiv. Zeiss fungerade utmärkt med mina tidigare D3, D3s, D800, D800E, D810, D500, D5. Så jag tänker att felet inte ligger hos Zeiss
Jo, det är mycket rimligare att anta att Zeiss har missat något eftersom det såvitt jag begriper fungerar med Nikons AF-objektiv (inklusive sådana som inte är AF-S).

Ett alternativ skulle kunna vara att Nikon på något sätt lyckas detektera att det inte är ett Nikonobjektiv som sitter på adaptern och kortsluta AF-assistfunktionen, men det tror jag inte riktigt på. Nikon skulle förlora mycket goodwill på det om det kom ut.

Tillägg: ztenlund har svaret i #1732.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så visset, men fokus peaking funkar vilket också borde handla om avståndsinformation. Kanske utvecklas någon bättre adapter för ändamålet
Nja, focus peaking analyserar kontrasten i bilden.

En ren spekulation är att det fasavkännande systemet på sensorn behöver lite hjälp, via information från objektivet avseende vad fokusgängan står, för att den elektroniska mätsökaren ska fungera bra.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Du menar att jag som konsument skall skicka in 4 st Zeissobjektiv för någon slags omchippning. Ärligt talat tycker jag det är helt orimligt. Mycket märkligt att inte fokus assist fungerar, tycker jag. Det fungerar ju med nästan alla andra Nikonkameror förutom just Z-modellerna
Nu förstår jag inte riktigt, om du har ett eller tio Zeiss objektiv bryr sej nog inte Nikon om eller ? Nikon har väl inget intresse i att Zeiss skulle fungera utan det får nog faktiskt Zeiss själva fixa, sen kan man ju tycka det är lite konstigt men förmodligen får ju inte kamerahuset tillräckligt med info ifrån objektivet så jag hade nog kontaktat Zeiss o pratat med dom :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror inte det handlar om någon block av tredjepartsobjektiv för det är många sigma och tamron som fungerar.
Förr eller senare biter bakåtkompabilitet dig i röven. I Nikons fall får man säga att det var senare.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Som jag förstår det då fungerar det inte med Nikons Ais objektiv heller. Lite dålig bakåtkompatibilitet. Det borde inte vara omöjligt att få fokus assist med manuella objektiv. Zeiss fungerade utmärkt med mina tidigare D3, D3s, D800, D800E, D810, D500, D5. Så jag tänker att felet inte ligger hos Zeiss
Det var en himla otur med dina Zeiss. Jag testade nu med Samyang 12mm Fisheye, som ju också har cpu-kontakter och manuell fokusering, och då syntes bollen nere till vänster. Samma sak för en äldre Sigma med AF-skruv. Så detta problem verkar vara typiskt för Zeiss. Jag använde Z6. Fungerar övriga funktioner med dina objektiv som förväntat, t ex att blända ner med ratten.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det var en himla otur med dina Zeiss. Jag testade nu med Samyang 12mm Fisheye, som ju också har cpu-kontakter och manuell fokusering, och då syntes bollen nere till vänster. Samma sak för en äldre Sigma med AF-skruv. Så detta problem verkar vara typiskt för Zeiss. Jag använde Z6. Fungerar övriga funktioner med dina objektiv som förväntat, t ex att blända ner med ratten.
Faktiskt inte kollat. Men nu skiter jag i allt. Säljer av och övergår helt till Z-objektiv. FTZ-adaptern är ju så ful också🤣😂
 

AWid

Aktiv medlem
Tror inte det handlar om någon block av tredjepartsobjektiv för det är många sigma och tamron som fungerar. ...............
Nja - det är inte riktigt sant när det gäller Tamron. De enda som fungerar på Z- kamerorna är de som kommit ut efter Nikons lansering plus några senare modeller där Tamron uppdaterat mjukvaran. De allra flesta Tamronobjektiv med F-bajonett fungerar inte på Z-modellerna.
 
ANNONS