Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta D7D mot A700, en bra idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
...Upptäckte just att räkneverket är femsiffrigt... intressant...
Det visar sig att den femte siffran bara dyker upp när man fotar i S-RGB och den är reserverad för underscoretecknet _DSC0001.ARW som dyker upp när man fotar i Adobe RGB, så räkneverket rundar vid 10000, precis som på gamla Oplar...
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Du fick en bildkommentar så länge ;-)
Det skulle inte förvåna mig om greppet sjunker i pris. Det ryktas på Dyxum om en rejäl prissänkning på A700 (till 1000 euro med kitoptik) och Canon skänker bort sina grepp. Sony kommer nog att reagera. Priserna brukar sjunka med 30% strax efter att jag har köpt *s*
Ja, jag skulle verkligen välkomna lägre priser på batterigreppet! :eek:) Det blir en annan känsla att hålla i kameran och eftersom jag jobbar rätt mycket med stående format så skulle det underlätta en hel del för mig.
 

KGS

Aktiv medlem
...Däremot finns det väl knappt nån D5/7D ute på marknaden som inte lider av nån krämpor. ;)
Så närmar de sig fyra år också och är de lika väl använda som min D7D är det ändå ett gott betyg. Jag fick tillbaka min D7D från verkstaden igår där de åtgärdat Blackframeproblemet (det är väl det vanligaste kamerorna råkar ut för) utan kostnad efter fyra år och över en kvarts miljon exponeringar. Jag tror åtgärden innefattar byte av slutare, så det är bara att börja räkna från noll igen :)

Jag tycker t o m den låter annorlunda, tystare... ska kolla det i någon D7D tråd.
 

js1

Aktiv medlem
Det kan man ju inte kalla annat än fantastisk service och kundvård av yppersta klass.
(Undrar vilken biltillverkare som utan kostnad skulle lägga i ny motor och växellåda i en bil som rullat 50.000 mil)
 
Senast ändrad:

Vevo

Aktiv medlem
Så närmar de sig fyra år också och är de lika väl använda som min D7D är det ändå ett gott betyg. Jag fick tillbaka min D7D från verkstaden igår där de åtgärdat Blackframeproblemet (det är väl det vanligaste kamerorna råkar ut för) utan kostnad efter fyra år och över en kvarts miljon exponeringar. Jag tror åtgärden innefattar byte av slutare, så det är bara att börja räkna från noll igen :)

Jag tycker t o m den låter annorlunda, tystare... ska kolla det i någon D7D tråd.
Min blev inte tystare ;0) Men jag funderar på att få mina avtryckare utbytta (kamera och VC) för de börjar bli lite slappa. Om jag får dem att bli som nya då har jag en backup-kamera som kommer att tjäna mig länge. Jag plåtade en hel del med min D7D förra helgen och den är fortfarande najs :0)
 

KGS

Aktiv medlem
Det kan man ju inte kalla annat än fantastisk service och kundvård av yppersta klass.
(Undrar vilken biltillverkare som utan kostnad skulle lägga i ny motor och växellåda i en bil som rullat 50.000 mil)
Speciellt om de lagt ner biltillverkningen under tiden... Jo, det är storartat, funderar på vem man ska skicka blomman till.
 

KGS

Aktiv medlem
Min blev inte tystare ;0) Men jag funderar på att få mina avtryckare utbytta (kamera och VC) för de börjar bli lite slappa. Om jag får dem att bli som nya då har jag en backup-kamera som kommer att tjäna mig länge. Jag plåtade en hel del med min D7D förra helgen och den är fortfarande najs :0)
Jag kan inte märka nåt sådant slitage på min, eller så har jag vant mig sakta men säkert. Skinnflärpen på baksidan har jag förlorat o så har jag trashat min ögonmussla lite. Luckan för fjärrkontrollsuttaget kräver milt våld för att stängas, för övrigt finns det knappt en repa på huset.

Undrar om den görs rent i samband med att man byter slutare? Ska testa imorgon, hade några sensorfläckar när jag lämnade in den.

Apropå sensorfläckar tog det över ett år innan jag ens övervägde att göra rent D7D, min A700 uppvisar en hel bunt sådana redan och då ska den ändå vara självrengörande!
 

mayro

Aktiv medlem
Kan någon berätta nu om ev skillnader ifråga om bildkvalitet mellan dom äldre husen och A700??

För nu finns väl någon några som ändå jämfört sina gamla med sina nyare A700or??

Eller måste man handla sig en Canonkamera för att få sitta och läsa lite om skillnader förbättringar och försämringar osv .. Ja jämförelser i almänhet..

Här på Sony/minolta sidorna verkar ingen knappt bry sig om sådant alls.. På Canikonsidorna är det ett spektakel utan like runt nytt kontra gamalt oftast.
Men det ju kul att se användarnas "upptäckter" och "Tester" nya mot det äldre...Så kan ingen ge lite info om vad ni anser och så.. Vore kul..

Mvh
Tobbe...
 

mayro

Aktiv medlem
Ingen som har lite jämförelseinfo mellan dom äldre Minolta 7orna och Sony A700á?? Fördelar/Nackdelar osv...

Det bör ju finnas några st som ändå jämfört sina äldre hus samt bilder med era nyare??
 

mayro

Aktiv medlem
Jo.. Men liiite mer samanfattande om man säger så.. Det blir ju lite utdraget sett utifrån att man skall läsa från 2007 tills idag och försöka få en samanfattande bild mellan dom två kamerorna....

Och nu har ju V4 kommit och förmodligen satts in i dom flesta A700... Och dom gamla Minolta 7orna har ju troligen dom med haft senaste versionerna av ev firmwere´s...

Så med lite samanfattade här med färskare uppgifter så kan denna topic bli en mer lättläst för den som har en äldre och ev funderar då på A700...

Bara en tanke...
 

KGS

Aktiv medlem
Har varit lite off ett tag och inte hängt med i trådarna. Redan innan jag skickade iväg min D7D på service gjorde jag en snabb jämförelse och kollade framförallt skillnaderna på högre ISO och där vinner A700. Då har jag ännu inte läst mig till vilken inställning som anses optimal.

I total bildkvalitet upplever jag ingen synbar skillnad hittills, men då har jag inte printat särskilt många bilder än och framförallt ingen jättebild, det är väl först då som pixlarna kommer till sin rätt fullt ut. Hanteringsmässigt är det märkligt så fort man vänjer sig. När D7D kom hem efter två-tre veckors utflykt kändes den lite "avig" (hann med 2-3000 bilder med A700 undertiden) och LCD´n, som tidigare ansågs vara i hemmabiostorlek, kändes klen *s*

Nu har jag båda kamerorna hemma ett tag (ska låna ut D7D över jul) o ska försöka göra dubbelfotningar, allt lika, bara olika kameror och se om det blir någon stor skillnad. Första försöket kan bli nu på lördag då jag får besök i min lilla studio.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jpg A700.

En undran, hur bra jpg-bilder kan man få ur A700. Inställnings möjligheter lär inte fattas. Med Raw får man ut det optimala. Men som sagt, kan någon berätta hur A700 klarar jpg. Vänl. / Bengt.
 

KGS

Aktiv medlem
En undran, hur bra jpg-bilder kan man få ur A700. Inställnings möjligheter lär inte fattas. Med Raw får man ut det optimala. Men som sagt, kan någon berätta hur A700 klarar jpg. Vänl. / Bengt.
Under morgondagens fotoövning avser jag att fota raw+jpg, tänkte trimma jpg filen med lite extra skärpa o kontrast. Detta för att ha en högupplöst fil färdig att ge bort till modellen jag fotar. Kan lägga upp några av dem för jämförelse (om det blir nåt jag törs visa *s*)
 

Bengf

Aktiv medlem
Under morgondagens fotoövning avser jag att fota raw+jpg, tänkte trimma jpg filen med lite extra skärpa o kontrast. Detta för att ha en högupplöst fil färdig att ge bort till modellen jag fotar. Kan lägga upp några av dem för jämförelse (om det blir nåt jag törs visa *s*)
Mycket trevligt. / Bengt
 

KGS

Aktiv medlem
Och hur gör man en sån jämförelse då? *s*
Sitter med en stor raw-fil och en något mindre jpg-fil, producerade samtidigt, men hur ska man kunna jämföra dem utan att konvertera råfilen till jpg??
 
ANNONS