Annons

Hur väljer man maximal bildkvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

indie

Aktiv medlem
Hej, jag sitter just nu med en uppgift som ingår i en fotokurs jag håller på och läser och skulle behöva lite hjälp eller förtydligande av en sak i en uppgift.

Så här står det i uppgiften:
"Analysera den bifogade bilden som föreställer en liten kille på
stranden en varm sommardag och ge förslag på vad du anser
att man böra göra för ingrepp för att uppnå maximal bildkvalité,
upplevelse och kompositionskvalité samt ange största utskriftsstorlek
för bilden (utan att använda interpolation). Motivera och
förklara hur du har kommit fram till ditt svar samt illustrera ditt
svar med en före och en efterbild där du har genomfört dina föreslagna
ingrepp."

Jag har gjort hela uppgiften, eller bilden, så det är klart. Men, jag förstår inte vad dom menar med fotostorleken.
Om jag går in i photoshop och väljer att jag vill skriva ut bilden på ett enormt papper så gör den bilden till storleken 61*70 cm. Är det detta jag skall ange? Jag förstår inte riktigt.

Tacksam för snabb hjälp!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Om man nu ska vara teoretiskt korrekt så förstör alla ingrepp information och det bästa man kan göra för att uppnå maximal teknisk bildkvalité är att göra så lite som möjligt.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag antar att ni i kursen gått igenom hur bildens "storlek" består av tre delar:

- antalet pixlar
- önskad fysisk storlek
- PPI
 

Walle

Aktiv medlem
Med maximal utskrivningsstorlek menar dom hur stor den går att skriva ut med god kvalitet.

Det i sin tur bestäms av flera faktorer, men rent datortekniskt så styrs det av hur många pixlar bilden har. Ju fler pixlar, desto större bild kan man skriva ut.

Hur stor bilden blir i utskrift styrs av i vilken upplösning man skriver ut. 200-300 ppi (pixlar per tum) är brukligt för vanliga mindre utskrifter. Skriver man ut väldigt stort kan man gå ner i upplösning, eftersom betrakningsavståndet ökar.
 
ANNONS