Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt systemkamera - köpråd önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Är på jakt efter en mer kompakt systemkamera som ett litet komplement till min D3s.

Användningsområdet är främst inomhusfoto i form av musikuppträdanden samt gatufotografering och liknande. Det vill säga ställen där man inte får eller gärna vill använda stora systemkameran.

Då jag inte har några erfarenheter om dessa kameror sedan tidigare så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Något som jag värderar är af vid svagt ljus samt bra brusegenskaper.

Filmning är inte något jag värderar så mkt. Klarar den 1080p 50p så är jag nöjd.

Efter lite sökande på nätet så har jag sett att Sony A6000 verkar vara en ganska kompetent kamera i den prisklassen(?)
Har även kikat på Nikon1 J5 som nyligen har släppts.

Pris: upp till 7000:- hade jag tänkt mig

Tacksam för alla tips/förslag!
 

professorb

Aktiv medlem
Sony RX100 III har betydligt bättre ljusstyrka på objektivet än de flesta (alla?) kompakta systemkamerors kitobjektiv. Det tillsammans med en riktigt bra sensor gör att du nog skulle bli nöjd med den som ett komplement till din stora DSLR. Begränsningen är max 70mm (motsv.) på telesidan.
 

eif

Aktiv medlem
Sony RX100 III har betydligt bättre ljusstyrka på objektivet än de flesta (alla?) kompakta systemkamerors kitobjektiv. Det tillsammans med en riktigt bra sensor gör att du nog skulle bli nöjd med den som ett komplement till din stora DSLR. Begränsningen är max 70mm (motsv.) på telesidan.
Just det. Hur kunde jag glömma den(?)...

Då den mest är tänkt att användas inomhus är 70mm ingen begränsning.
Däremot så är ju 24mm toppen för detta. 1,8-2,8 är ju också toppen vid sämre ljusförhållanden!

Tror nog att det får bli en sådan efter lönen dyker in.
Stort tack för snabbt och hjälpsamt svar!
 

horvendile

Aktiv medlem
Ptroo!
RX100 III är en utmärkt kompakt, men jag tycker inte du ska köpa den utan att i alla fall överväga Panasonics LX100. I och för sig, den spränger budgeten, men inte med mycket.
Lite större, men överlag ett snäpp bättre skulle jag säga. Om det inte är viktigt för dig att få ned kameran i en jeansficka.
Fotosidan Magasin testade båda kamerorna nyligen, har för mig att det dykt upp på nätet också.
 

KarlE

Aktiv medlem
Ett annat alternativ kan ju vara Panasonic m43 kamerorna, har själv en GX7, den har "riktig sökare" förutom skärmen samt en elektronisk slutare om man vill, då är kameran helt tyst vilket är en stor fördel i en del situationer, dessutom finns det ju rätt mycket olika gluggar i varierande prisklass. Vill du ha mindre så finns ju GM1 samt GM5
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man fota i sämre ljus är större sensor och bra ljusstyrka fördelar. RX100 och Nikon 1 systemet har 1" sensorer, 1/2 så stora som m43 och 1/3 så stora som aps-c. Bl 2 på RX100 ger lika mycket brus vid samma ljus som bl 2,8 på m43 eller någonstans runt bl 3,5 på aps-c.

Det finns många alternativ, Sony NEX, Samsung NX (ganska billiga fasta objektiv finns), Canon EOS-M, m43 (pana och Oly), och kompakter.

I dåligt ljus används inte PDAF på sensorn ändå utan kontrast (CDAF) autofokus så en kamera som ger snabb AF på rörliga motiv i bra ljus måste inte nödvändigtvis vara snabbast på stilla motiv i dåligt ljus (ett typiskt exempel är Nikon 1). Kolla tester mellan modellerna i dåligt ljus istället.
 

eif

Aktiv medlem
Jo såklart. Större sensor ger ju bättre förutsättningar vid dåligt ljus.

Kameran behöver inte vara "jeansficka" kompakt. Men det får heller inte vara någon kamera som är allt för stor/störande när man är på konsert eller liknande.

Efter att ha kollat på lite bilder tagna med kameran tycker GX7:an imponerade vid ISO upp till 6400 vilket är riktigt bra för en sån liten kamera Ska man inte göra några större utskrifter eller om man förminskar bilden så duger även 12800 tycker jag.

Problemet är väl att man får leva med fast brännvidd om man ska ha med sig kameran inomhus. Annars är jag rädd för att den kan vara i vägen.
 

martinot

Aktiv medlem
Är på jakt efter en mer kompakt systemkamera som ett litet komplement till min D3s.

Användningsområdet är främst inomhusfoto i form av musikuppträdanden samt gatufotografering och liknande. Det vill säga ställen där man inte får eller gärna vill använda stora systemkameran.

Då jag inte har några erfarenheter om dessa kameror sedan tidigare så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Något som jag värderar är af vid svagt ljus samt bra brusegenskaper.

Filmning är inte något jag värderar så mkt. Klarar den 1080p 50p så är jag nöjd.

Efter lite sökande på nätet så har jag sett att Sony A6000 verkar vara en ganska kompetent kamera i den prisklassen(?)
Har även kikat på Nikon1 J5 som nyligen har släppts.

Pris: upp till 7000:- hade jag tänkt mig

Tacksam för alla tips/förslag!
Lite högre i pris, och börjar att ta slut (då det är förra modellen), men mycket kvalitet och kamera för pengarna. Riktigt bra just inomhus och perfekt till gatufoto.

Nackdel, lite sämre JPG än Canikon (men å andra sidan är ju inte heller Sony perfekt där, även om deras inte är fullt lika "waxig" som Fujis JPG).

http://www.gotaplatsensfoto.se/fujifilm-finepix-x100s-svart
 

KarlE

Aktiv medlem
En 45-150 på en m43 motsvarar) 90-300 är bara 8 cm lång så en liten fast tex 20/1,7 + denna telezoom i fickan så är det inga problem att plåta på konserter o liknande utan att väcka alltför mycket uppmärksamhet. Jag vet ju vad du plåtar men ofta behövs ju lite mer tele för att få med det man vill så i mitt tycke så räcker inte en vanlig kitzoom (28-80 eller liknade) så långt.

Jag valde själv för ett tag sen mellan just en kompakt med fast zoom eller en m43 alt Nikon 1 och jag är glad att jag valde en systemkamera. Nikon 1 är ju väldigt bra men det finns ju inte så mycket objektiv till dom ännu.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sony RX100 III har betydligt bättre ljusstyrka på objektivet än de flesta (alla?) kompakta systemkamerors kitobjektiv. Det tillsammans med en riktigt bra sensor gör att du nog skulle bli nöjd med den som ett komplement till din stora DSLR. Begränsningen är max 70mm (motsv.) på telesidan.
Canons G7 X är bättre på så vis att ljusstyrkan dyker mjukare. RX100 III dyker väldigt tvärt, precis som föregångarna, även om den totalt sett har bättre ljusstyrka. G7 X verkar inte vara riktigt lika skarp, men å andra sidan är räckvidden bättre. Generellt sett verkar dock RX100 III ha fått bättre omdömen, men det är en inte obetydligt prisskillnad också. G7 X kostar väl mer som RX100 II.

Panasonics LX100 är bättre än båda två på ljusstyrkefronten om man tar hänsyn till sensorstorleken, dock med ungefär samma räckvidd som RX100 III, men man får betala med att den är klart större.
 

TBone

Aktiv medlem
Den stora frågan är ju egentligenom du vill ha en "kompakt systemkamera" som rubriken säger eller en kompaktkamera? Ser man på budgeten så är ju kraven lättare att uppfylla med ed kompaktkamera, men å andra sidan så kan du ju med en liten systemare alltid komplettera med bättre/andra objektiv senare. En m43 kan ju bli väldigt liten med pannkaka på och större vis behov. Samma sak gälleräven aps-kameror som sony A6000 eller något från Fuji. I dagsläget så är ju inte samsung heller att förakta.

Det finns hur mycket godis som helst... ;)
 

eif

Aktiv medlem
Den stora frågan är ju egentligenom du vill ha en "kompakt systemkamera" som rubriken säger eller en kompaktkamera? Ser man på budgeten så är ju kraven lättare att uppfylla med ed kompaktkamera, men å andra sidan så kan du ju med en liten systemare alltid komplettera med bättre/andra objektiv senare. En m43 kan ju bli väldigt liten med pannkaka på och större vis behov. Samma sak gälleräven aps-kameror som sony A6000 eller något från Fuji. I dagsläget så är ju inte samsung heller att förakta.

Det finns hur mycket godis som helst... ;)
Kompakt systemkamera var lite fel rubrik att sätta kanske...eller jag hade kanske en tanke på något mellan systemkamera och kompakt. Men ju mer jag tänker på det så lutar det mer åt lite kompaktare.

Om vi säger såhär...den kamera jag främst skulle vilja ha både i prestanda och utförande/utseende är Sony RX1. Dock är den på tok för dyr. Men någon liknande kamera i utseende och bra egenskaper.

Som du säger, det finns hur mycket som helst egentligen, vilket gör det svårare att välja :)

Jag vill ju ha så litet som möjligt.

Men...det är inget krav på "fickvänlig" kamera.
Jag tar hellre en kamera med större sensor och lite otympligare än att ha en som får plats i fickan men med sämre prestanda.

Det jag menar med "kompakt" är mer att det inte ska sticka ut något stort objektiv som stör och att den inte ska väga allt för mycket får att inte vilja ta med den :)

En bra kamera som man utan problem kan ta med lite var som helst.

Den kamera som tilltalat mig mest efter att ha läst och kikat på lite bilder är LX100:an.
RX100:an är ju också bra men upplever att detaljerna är bättre vid höga ISO:n.

Ligger en liten bit över budget, men jag lägger gärna till någon hundring om jag får bättre prestanda.

Kikar man på siffror så verkar LX100:an ha aningen bättre dynamiskt omfång och lite bättre ISO-prestanda. ( http://cameradecision.com/compare/Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-III-vs-Panasonic-Lumix-DMC-LX100 )
 

BluseD

Aktiv medlem
Kapar tråden lite

Jag kapar tråden lite då jag och TS har lite gemensamt men jag funderar på att ta ett steg till.

I min väska idag har jag en Canon 6D, Tamron 24-70 och Canon 70-200.
Kom tillbaka för en vecka seden efter fem dagar i London och kan bara konstatera att det var mycket som jag bar runt på, för mycket och är nu inne på att sälja rubbet till förmån för en kompakt.
Det jag i en perfekt värld skulle köpa är en 6D men i mindre format men det går förstås inte, frågan är då vad som kommer närmast om fokus är brus och bildkvalité?

LX100 verkar intressant men är fundersam över brännvidd, är trots allt van vid att kunna använda 70-200 någon gång ibland.
ISO / brus verkar vettigt och lite reducering kan man alltid göra i Lightroom om det skulle behövas.

Finns det andra kandidater förutom de som redan nämnts i tråden?
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag tror TS skulle bli nöjd med en LX100 - men det gäller säkert flera andra kameror också.

Gällande den senaste frågan - det finns flera kompakter med stor sensor och fast brännvidd. Vill man åt 70-200 blir utbudet ett annat. Tittat på Sonys RX10? Eller Panasonics FZ1000. De är inte pyttesmå direkt, men mindre än 6D + 70-200.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fördelen med spegellösa systemkameror över kompakter är ett mindre behov av att kompromissa:
För att få med större zoom på en kompakt blir antingen kameran större eller sensorn mindre. Även de gånger en fast motsv 35mm räcker måste du "bära med dig" zoomen med allt vad det innebär med mindre sensor eller större storlek.

En kompakt systemkamera kan utrustas med en motsv 35mm pankaksobjektiv eller, då min vill, zoomar. Man måste inte ta med sig allt.

Skall man köpa beg - överväg Samsung. De har den lägsta relationen begpris/nypris av alla spegellösa jag sett - i runda tal 50% av nypris även på aktuella kameror men även på objektiv. D u är ett bra ex av deras 18-55/3,5-5,6 kitglugg otroligt skarp nedbländad (vilket ofta är fallet på resebilder).

Man borde kunna få en NX30 för runt 3000:- med kitglugg eller den föregående NX20 för under 2000:-. Deras NX300 torde ligga ungefär som NX20. Pankakan 20mm (motsv 30mm) borde ligga på ca 1300:-. En tanke bara.
 

olasu_

Medlem
Fickvänlig, stor sensor, gatufotografering, under 7000 kr.
Det låter nästan som du letar efter en Ricoh GR.
 

martinot

Aktiv medlem
Ytterligare ett tips med Fuji (gillar deras kameror, även om jag själv inte äger någon än):

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe127svart + http://www.cyberphoto.se/foto-video/kampanjer/4342/xc-50-230mm-pa-kopet

Då får du följande kompletta paket:

  1. Fujifilm X-E1 (väldigt kompakt APS-C med EVF)
  2. XF 27mm F2.8 (kompakt, men ljusstarkt pankaksobjektiv motsv. 40mmFF)
  3. XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS (relativt kompakt tele med bra längd/omfång, och med inbyggd optisk stabilisering)

Inte så dåligt paket, med en APS-C-sensor i ett gediget kamerahus, och väldigt bra optisk prestanda på objektiven, som ändå är så kompakta som det går. Allt detta för ynka 6000 pix.
 
ANNONS