Annons

Köpråd efter instegskamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peppe 73

Medlem
Hej fotovänner!
Har fotat mer på allvar i ca 2 år å känner nu att jag börjar växa ur min Canon 550d till en bättre kamera. Jag har tittat på canon 7 d mark ii men den är för dyr för mig, jag skulle vilja ha förslag på nästa kamera för mig!! jag fotar mycket djur natur action dvs fler bilder per sekund, fördelar nackdelar med fullformat eller inte ?? kommer vara Canon trogen :) så endast förslag på Canon :)
Tacksam för svar !!

/ Peter
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hej fotovänner!
Har fotat mer på allvar i ca 2 år å känner nu att jag börjar växa ur min Canon 550d till en bättre kamera. Jag har tittat på canon 7 d mark ii men den är för dyr för mig, jag skulle vilja ha förslag på nästa kamera för mig!! jag fotar mycket djur natur action dvs fler bilder per sekund, fördelar nackdelar med fullformat eller inte ?? kommer vara Canon trogen :) så endast förslag på Canon :)
Tacksam för svar !!

/ Peter
Hur många bilder per sekund? Annat du saknar på 550D? Budget? Vad har du för objektiv idag?
 

Peppe 73

Medlem
Hur många bilder per sekund? Annat du saknar på 550D? Budget? Vad har du för objektiv idag?
Har idag ca 3,6 per sek å har testat en 7d som kanske fyller mina behov ?! jag har idag canon 55-250 4,5 ett fast 50 mm 1,8 och 18-55 4,0 Har också funderat på ifall jag skulle satsa pengar på gluggar istället ?! pratat lite med folk som förordar fullformat beggad också ?! budget ca 12000 kr
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du inte behov av btydligt bättre max ISO eller tunnare skärpedjup så behövs inte FF. D u passar inte dina aps-c objektiv på FF så med en totalbudget på 12.000:- blir FF med behov av högre bps och Bra AF väldigt dyrt.

Tror en beg 7D skulle kameramässigt bli ett rejält kliv upp.

Det enda inom Canon som erbjuder större sensor, har bättre AF och bps och ryms inom budgeten med köp av nya objektiv blir en Canon 1D-serie kamera, som t ex 1D mark III.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
FS Köp&Sälj

Tack för råden !! ja kan bli en 7d :) tjejen har en sån å hade iofs tänk att skaffa nått så vi kunde komplettera varann ?! vi bor inte ihop så en egen är ett måste :) men finns inte mycket inom min budget ?!
Där finns det flera 7D till salu. ven EF 70-200/4 med och utan IS. Ser inte helt omöjligt ut att klara inom 12 000.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej fotovänner!
Har fotat mer på allvar i ca 2 år å känner nu att jag börjar växa ur min Canon 550d till en bättre kamera. Jag har tittat på canon 7 d mark ii men den är för dyr för mig, jag skulle vilja ha förslag på nästa kamera för mig!! jag fotar mycket djur natur action dvs fler bilder per sekund, fördelar nackdelar med fullformat eller inte ?? kommer vara Canon trogen :) så endast förslag på Canon :)
Tacksam för svar !!

/ Peter

Om du inte känner behov av att steget mot fullformat så föreslår jag en begagnad 7D. De är väldigt billiga nu. Exemplar som egentligen är värda 6000 kan man få för 4000 och lite sämre ex. ännu billigare.


Om fullformat så är det 1DMIII eller 6D som gäller i din prisnivå.


//
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du inte känner behov av att steget mot fullformat så föreslår jag en begagnad 7D. De är väldigt billiga nu. Exemplar som egentligen är värda 6000 kan man få för 4000 och lite sämre ex. ännu billigare.


Om fullformat så är det 1DMIII eller 6D som gäller i din prisnivå.


//
Ja, fast 1D mark III har 1,255x crop i o f s, men ändå större sensor än 7D, 550D.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej fotovänner!
Har fotat mer på allvar i ca 2 år å känner nu att jag börjar växa ur min Canon 550d till en bättre kamera. Jag har tittat på canon 7 d mark ii men den är för dyr för mig, jag skulle vilja ha förslag på nästa kamera för mig!! jag fotar mycket djur natur action dvs fler bilder per sekund, fördelar nackdelar med fullformat eller inte ?? kommer vara Canon trogen :) så endast förslag på Canon :)
Tacksam för svar !!

/ Peter
Canon 6D.

Behöver du inte WiFi/GPS så kampanjas n-modellen av 6D ibland för under 10kkr med kitobjektiv.

Extremt prisvärt och mycket kamera för pengarna. Var själv väldigt lockad att köpa en (då ingick även Wacomplatta och Adobe CC), men hade redan bestämt mig för en annan fullformatare (D750).

Kanonkamera med riktigt bra ISO och skön att hålla i. Väldigt kompakt och lätt för att vara en FF-DSLR.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har inte sett 6D(N) med något objektiv så billigt nyligen, men det kan säkert vara så. Bra kamera, bra höga ISOegenskaper och sträcker man sin budget lite så kan man få till en 70-200/4 L utan IS för 3000:- beg till den. Sedan är det ju mondre sportkamera än 7D med mindre avancerad autofokus och bps har jag inte jättebra koll på.

Jag vill bara påpeka att byter man till FF är det bara 50mm objektivet av de TS har som funkar så man kan i det läget överväga systembyte också även om det skulle vara Canon, men rent rationellt är man med FF med TS objektivuppsättning då inte bunden till Canon.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Har haft 7D och har bl. a. 70D. Vill definitivt rekommendera 70D, en mycket kul och bra kamera för priset.
Men om du vill ha superkvalité är det givetvis fullformat som gäller. 6D är ok men lite trög autofokus. Gamla 7D ger mycket sämre bildkvalitet men har en snabbare autofokus.
 

BluseD

Aktiv medlem
Visserligen är 6D en bra kamera, jag har en själv åtminstone ett tag till då annons ligger ute. ;)
Men...
För djur, natur och action skulle jag inte rekommendera den till TS, visserligen fungerar autofokusen hyggligt och det skulle bli en hel del "keepers" men ställer man den mot 7D och dess fokussystem och b/s och dessutom lägger in crop-faktorn i ekvationen så vinner åtminstone i mina ögon 7D.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vill bara påpeka att byter man till FF är det bara 50mm objektivet av de TS har som funkar så man kan i det läget överväga systembyte också även om det skulle vara Canon, men rent rationellt är man med FF med TS objektivuppsättning då inte bunden till Canon.
Jo, det är ju sant.

Har haft 7D och har bl. a. 70D. Vill definitivt rekommendera 70D, en mycket kul och bra kamera för priset.
Men om du vill ha superkvalité är det givetvis fullformat som gäller. 6D är ok men lite trög autofokus. Gamla 7D ger mycket sämre bildkvalitet men har en snabbare autofokus.
Håller med. Vill man ha lite bättre bildkvalitet än 6D så kan man överväga D610 som med sin Sony-sensor har riktigt bra dynamiskt omfång (för mig viktigare än hög ISO).

Angående autofokus; det var bla orsaken till att jag personligen skippade 6D (och D610) till förmån för D750. Ångar verkligen inte det valet! Däremot, sett till priset, så är 6D-n verkligen ett klipp till kamera.

Tror inte att OP blir missnöjd med den (eller de andra FF). Känns ändå som om det är FF som är vettigast om man skall ta ett rejält kliv upp i IQ och ha något som håller lite mer långsiktigt.
 
ANNONS