Annons

Eos 6D eller spegelfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Efter 20 minuter hos Scandinavian Photo så blev jag inte alls klokare :p

6D kändes tyngre än vad jag hade trott, och även med en 40mm pancake så blir den rätt stor jämfört med mirrorless (såklart)

Sony A7II kändes spontant lite "meh", vet inte varför.

Fuji X-T2 gillade jag, den och xpro var lite större än vad jag trodde innan men gillade dem ändå.

Mest överraskad blev jag av Olympus Omd E-M5II som kändes skön i handen och lagom stor :)

Ska dit igen en dag då jag har mer tid och klämma och känna lite till. Jag har inte direkt bråttom att köpa en kamera just nu ändå.
En viktig sak är också att klämma på alla knappar och göra alla inställningar. Fotar du en del på vintern, tag med handskar och se om de kontroller som är viktiga för dig går att ställa om. Det kan skilja mycket inom samma märke t o m. Canon 7D/7DII är sköna men det var inte 60D då bakre skrollhjulet var aldeles för pilligt. EM1 hade betydligt bättre och mindre pilliga reglage än EM5 som jag inte kunde bli vän med. XT1 var härlig i handen men med handskar gick det inte alls - normalt kan jag ha handske på vänsterhanden även om höger måste vara fri men där blev det problem med att vänsterhanden med handske inte kunde skilje på zoomring och bländarring ens.
 

billyskate

Aktiv medlem
Där ser man vikten av att inte bara läsa specs.

Bara du vet vad du väljer/väljer bort så kommer du säkert bli nöjd.

Kanske du också skulle ta en titt på Canon EOS M5, som är liten, men ändå APS-C, plus ger sig möjlighet att använda alla Canon EF*-objektiv
Jag är van sedan tidigare att stirra mig blind på specs, oavsett vad det är jag ska köpa och har insett att det ibland kan ställa till det lite för sig.

Alla kameror jag har radat upp är good enough för mig, så jag bra bilder kommer jag kunna ta med alla :)

M5an tittade jag lite på, den stod dock bakom glas så kunde inte känna på den, men kanske bör fråga personalen nästa gång.
 

billyskate

Aktiv medlem
En viktig sak är också att klämma på alla knappar och göra alla inställningar. Fotar du en del på vintern, tag med handskar och se om de kontroller som är viktiga för dig går att ställa om. Det kan skilja mycket inom samma märke t o m. Canon 7D/7DII är sköna men det var inte 60D då bakre skrollhjulet var aldeles för pilligt. EM1 hade betydligt bättre och mindre pilliga reglage än EM5 som jag inte kunde bli vän med. XT1 var härlig i handen men med handskar gick det inte alls - normalt kan jag ha handske på vänsterhanden även om höger måste vara fri men där blev det problem med att vänsterhanden med handske inte kunde skilje på zoomring och bländarring ens.
Bra poäng!

Jag störde mig lite på att on/off på 6D sitter på den vänstra sidan och kräver två händer för att sätta igång. Ska absolut klämma mer på 6D men vikten på den plus lite större objektiv blir jag lite skrämd av.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bra poäng!

Jag störde mig lite på att on/off på 6D sitter på den vänstra sidan och kräver två händer för att sätta igång. Ska absolut klämma mer på 6D men vikten på den plus lite större objektiv blir jag lite skrämd av.
Handhavandet är inte nämnt så mycket, och jag håller med föregående inlägg. Tycker tex 5D III är överlägen mot 6D, jag gillar inte pillande med ratten. Där är 5DIII föredömlig.
 

ajoe

Aktiv medlem
On/Off

Att placera On/Off någon annanstans än så att man kan sätta på kameran med samma hand som greppar den upp till ansiktet är idiotiskt.

Jag har sett att t ex Oly-kameror har den till vänster. Tydligen fler...
 

rronnbac

Aktiv medlem
Bra poäng!

Jag störde mig lite på att on/off på 6D sitter på den vänstra sidan och kräver två händer för att sätta igång. Ska absolut klämma mer på 6D men vikten på den plus lite större objektiv blir jag lite skrämd av.
Det var också min första reaktion, men efter att ha levt med 6D tycker jag det saknar betydelse, för när jag är ute och fotar har jag den alltid på, batteriet räcker ju i veckor även när den är påslagen på en DSLR och den vaknar ju blixtsnabbt då, helt momentant.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Olympus OM-D E-M5 Mark II+Zuiko 14-40mm f/2.8+ extrabatteri, cirka 950g

Jämfört med 6D+24-70mm f/4 som väger 1410g så är det ju en klart kännbar skillnad.

Visserligen är 6D då ett steg ljusstarkare och bättre optiskt, dvs högre bildkvalitet, men i storlek och vikt är det ju klart att m3/4 vinner
 

cango

Avslutat medlemskap
Olympus OM-D E-M5 Mark II+Zuiko 14-40mm f/2.8+ extrabatteri, cirka 950g

Jämfört med 6D+24-70mm f/4 som väger 1410g så är det ju en klart kännbar skillnad.

Visserligen är 6D då ett steg ljusstarkare och bättre optiskt, dvs högre bildkvalitet, men i storlek och vikt är det ju klart att m3/4 vinner
menar du m.zuiko 12-40mm f/2.8 eller 14-42mm? och hur är f/4 ljusstarkare än f/2.8?
 

rronnbac

Aktiv medlem
menar du m.zuiko 12-40mm f/2.8 eller 14-42mm? och hur är f/4 ljusstarkare än f/2.8?
F2.8 på m3/4 motsvarar f/5.6 på fullformat. För att motsvara f4 på fullformat måste du ha f/2 på m3/4.

Det är inte bara brännvidden som måste kompenseras för sensorstorlek om man vill få fram ekvivalens.
 

martinot

Aktiv medlem
Själv så har jag också svårt för kameror som inte har on/off precis vid avtryckaren, eller iaf. någonstans på högersidan av toppen på kameran.

Sedan är det inte lika viktigt på en DSLR kan jag hålla med om (även om irriterande inte desto mindre), men på en spegellös så är det nästan ett krav för mig.

Då kan man ha kameran i högerhanden, och samtidigt som man slänger upp kameran till ögonhöjd med handen så "flippar" man samtidigt på den, och sedan sätter fingret berett på avtryckaren. Allt i en enda svepande rörelse som går på någon sekund totalt.

Går i värsta fall (om man har något annat i vänsterhanden, eller måste hålla i sig) att göra allt, inklusive ta fotot, men en enda hand (inte optimalt, men möjligt om det krävs för att fånga bilden/ögonblicket).
 

cango

Avslutat medlemskap
F2.8 på m3/4 motsvarar f/5.6 på fullformat. För att motsvara f4 på fullformat måste du ha f/2 på m3/4.

Det är inte bara brännvidden som måste kompenseras för sensorstorlek om man vill få fram ekvivalens.
Jag trodde du pratade optik, i och med uttrycket "ljusstarkare" och 2.8 är alltid 2.8. eller?
 

nivas

Aktiv medlem
Då kan man ha kameran i högerhanden, och samtidigt som man slänger upp kameran till ögonhöjd med handen så "flippar" man samtidigt på den,
Jag stänger aldrig av, iaf inte när jag är ute och fotar. En knapp mindre att missa att fippla med när det är bråttom, bara klämma ner avtryckaren så är bilden klar.
 

billyskate

Aktiv medlem
Jag tänkte ta mig till scandinavian photo nästa vecka igen för att prova alla kameror igen.

Just nu lutar det nog åt Fuji x-t2 med 35mm 2.0 eller en Olympus e-m5 mark II med något 25mm (vet dock ej vilket).

Olympusen har jag fått ett jättebra pris på, vilket gör att jag lutar åt den.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Jag tänkte ta mig till scandinavian photo nästa vecka igen för att prova alla kameror igen.

Just nu lutar det nog åt Fuji x-t2 med 35mm 2.0 eller en Olympus e-m5 mark II med något 25mm (vet dock ej vilket).

Olympusen har jag fått ett jättebra pris på, vilket gör att jag lutar åt den.
Jag skulle ha valt Fuji x-t2 alla dagar! Färger och deras fina gluggar!

Olympus har slutat tillverka sina gluggar ? Eller har jag fel?
 

cango

Avslutat medlemskap
Jag skulle ha valt Fuji x-t2 alla dagar! Färger och deras fina gluggar!

Olympus har slutat tillverka sina gluggar ? Eller har jag fel?
Olympus kom ut med E-m1 mark II för några månader sen och slutar tillverka objektiven till den?

De har slutat tillverka objektiven till den äldre fattningen 4/3.
 

PMD

Aktiv medlem
Just nu lutar det nog åt Fuji x-t2 med 35mm 2.0 eller en Olympus e-m5 mark II med något 25mm (vet dock ej vilket).
Det finns fem 25mm-objektiv till m4/3.


  • Olympus 25mm f/1.2
  • Olympus 25mm f/1.8
  • Panasonic 25mm f/1.4
  • Panasonic 25mm f/1.7
  • Voigtlander 25mm f/0.95

Det sista är antagligen inte aktuellt. Det är stort, tungt, dyrt och manuellt fokuserat.

Olympus 25/1.2 är ungefär lika tungt och ännu dyrare. Jag tror att det är jättebra, men man behöver vara lite fanatiskt för att köpa det.

Olympus 25/1.8 och Panasonic 25/1.7 tycks prestera ungefär lika bra (möjligen med någon övervikt åt Olympus, men jag tvivlar på att det är märkbart på ens bilder). Panasonicobjektivet är klart mest prisvärt medan Olympusobjektivet är mindre.

Till sist har vi min favorit, Panasonic 25/1.4. Ett mycket trevligt objektiv som inte är svindyrt. Märkbart bättre optisk prestanda än de båda ljussvagare objektiven, men förstås dyrare.

Om jag skulle börja från början med ett m4/3-system idag så skulle jag nog köpa Panasonic 25/1.7 eftersom det ju behöver rymmas en kamera, och kanske några fler objektiv, i budgeten.
 

billyskate

Aktiv medlem
Det finns fem 25mm-objektiv till m4/3.


  • Olympus 25mm f/1.2
  • Olympus 25mm f/1.8
  • Panasonic 25mm f/1.4
  • Panasonic 25mm f/1.7
  • Voigtlander 25mm f/0.95

Det sista är antagligen inte aktuellt. Det är stort, tungt, dyrt och manuellt fokuserat.

Olympus 25/1.2 är ungefär lika tungt och ännu dyrare. Jag tror att det är jättebra, men man behöver vara lite fanatiskt för att köpa det.

Olympus 25/1.8 och Panasonic 25/1.7 tycks prestera ungefär lika bra (möjligen med någon övervikt åt Olympus, men jag tvivlar på att det är märkbart på ens bilder). Panasonicobjektivet är klart mest prisvärt medan Olympusobjektivet är mindre.

Till sist har vi min favorit, Panasonic 25/1.4. Ett mycket trevligt objektiv som inte är svindyrt. Märkbart bättre optisk prestanda än de båda ljussvagare objektiven, men förstås dyrare.

Om jag skulle börja från början med ett m4/3-system idag så skulle jag nog köpa Panasonic 25/1.7 eftersom det ju behöver rymmas en kamera, och kanske några fler objektiv, i budgeten.
Det där var GULD värt. Nästan så att jag bör slå till och köpa 1.7 och ge det en chans några månader.

STORT tack!
 
ANNONS