Annons

Eos 6D eller spegelfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
skulle också

vilja vara i ett läge där det är ekonomiskt OK att tänka fritt utan att behöva ta stor hänsyn till något man har köpt tidigare

var på en fotoresa nyligen och en av oss i gruppen hade en spegellös systemkamera. En riktigt stor fördel är ju att kunna se hur bilden kommer att bli exponerad innan... och kunna vrida på den föredömligt stora +/- ratten för att ytterligare justera tills det ser bra ut. Bra när bakgrunden är mörkare och perfekt när den är ljusare än objektet.

Titta via okularet eller på liveview skärmen är ju samma sak på en spegellös. Vi som har optisk sökare via en spegel behöver ju göra justeringen på känn och sedan helst kolla hur det blev. Om det ens finns tid. Pröva igen efter ytterligare justering och kolla hur det blev... om det finns tid. Effektivare fotografering när man ser direkt är väl det minsta kan säga

En spegellös kamera kan idag inte mäta sig på alla områden med de bästa DSLR modellerna. Det är heller inte nödvändigt. Beror på vad och hur man fotar

Det är nog ingen tillfällighet att Sony i USA har seglat upp som #2 vid val av en FF systemkamera
 

Bengf

Aktiv medlem
När 6D II kommer tror jag att den får den senaste Dualpixel tekniken, med utmärkt autofokus vid filmning, ännu bättre DR vid bas-iso, och kommer att bli mera eftertraktad vid senare försäljning, förhoppningsvis också klart bättre Raw-buffert, där 6D nu stannar vid 17 bilder. A7II klarar 27 Raw bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Agree, lite bättre sensor, en 1/2 generation ;) Något mindre brus och lite färre pixlar. AF-punkten i mitten ska väl vara bra i tex svagt ljus?
Har inte riktigt lika bra prestanda i svagt ljus jämfört med tex. sin Nikon-kusin D750, så skulle väl närmast kalla den för acceptabel (precis som sensorn i 6D).
 

theronsan

Medlem
Det jag fotar är: resa (backpacking och lite äventyr), barn samt mat.
Det jag värdesätter: en kamera som är rolig att fota med (älskade min leica m6 och eos 5d). Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste. Video är ett plus men 4K är inget måste.

Bilderna kommer antingen framkallas eller postas på 500px och Instagram
Om du älskade Leica så tror jag att du kommer att gilla X-Pro2. Gå till en fotobutik och känn på Fujifilms kameror och objektiv :)

Fujifilm gör bra små kompakta ljusstarka objektiv. Dessutom är det väldigt roligt att fota med X-Pro2 och/eller X-T1/2, tycker jag. Älskar att det finns manuella rattar för allt det nödvändigaste, och den elektroniska sökaren är underbar.

Om du är ute backpackar och äventyrar så vill du nog helst ha ett lätt och kompakt system. Om du främst publicerar dina bilder på nätet så undrar jag om du verkligen behöver en kamera med fullformatssensor? Jag granskar inte bilder med lupp, men jag har sett bilder tagna med en d810 och en X-T1, och jag kan inte se någon skillnad. Det beror såklart på fotograf, objektiv och efterbehandling också och inte enbart sensorstorlek.

Jag har fotat en del kvällstid i decembermörkret utan stativ med X-Pro2 och 35mm f/1.4 och 23mm f/2 och jag är mer än nöjd med bildkvaliteten. Men det är klart, om du fotar mycket i mörka miljöer eller om du vill printa bilder i ett större format så kan det vara en fördel med en större sensor. Men hur kul är det att springa runt med en stor dslr och stora tunga objektiv när det finns andra mer kompakta och lättare alternativ som man faktiskt vill ta med sig när man är ute :)

Men 6D kanske inte är så stor och tung? Allt är ju relativt.
 

martinot

Aktiv medlem
Canon 6D - känns som den "bästa" kameran men jag vet inte om en traditionell DSLR passar mig längre.

...

Sedan har jag fått erbjudande om att köpa en panasonic g7 billigt, men priset ska inte få dra min fokus från vilken kamera jag egentligen vill ha.
6D är en bra kamera (inget snack om det), men om priset inte har någon betydelse (varken för kamerahus eller optik) så skulle jag nog inte sträcka mig till att säga att den är "bästa kameran".

Skulle ur IQ-synpunkt säga att Nikon D610, D750, D810, Sony A7-serien, och även Canons 5Dmk4 är klart bättre. 6D, även om fin och fullformatare, är nog snarare "sämst" ibland konkurrenterna (även om ändå inte dålig på något sätt).

Rent AF-mässigt så skulle jag nog också ranka 6D som "sämst" ibland FF-DSLR:er (även om bättre än spegellöst). Där är ju återigen Nikon D610, D750, D810 och, som jag tror kan vara intressant för dig framförallt, även Canons 5Dmk3 och 5Dmk4 klart bättre.

Olympus omd E-M5 II - retrokamera för MFT som verkar lik E-M1 till vad den presterar men billigare, mindre och snyggare (enligt mig). Stort plus är väl utbudet av objektiv.
...

Sedan har jag fått erbjudande om att köpa en panasonic g7 billigt, men priset ska inte få dra min fokus från vilken kamera jag egentligen vill ha.
Kika då hellre på Panasonic GX-8 och GX-80. Mina personliga favoriter gällande m43 som "allroundkamera" för foto (som jag använder de främst till).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Har inte riktigt lika bra prestanda i svagt ljus jämfört med tex. sin Nikon-kusin D750, så skulle väl närmast kalla den för acceptabel (precis som sensorn i 6D).
Både Nikon D750 och Canon 6D har AF till -3Ev.

Jag har inte jämfört med D750, men däremot kan jag säga att 6D:n AF-mittpunkt är spektakulärt bra, kan fokusera i oerhört svagt ljus.

D750 har däremot inbyggd AF Assist lamp, vilket ju är ett bra komplement.
 

bach7617

Aktiv medlem
Återigen tackar jag för alla svar!

För att kunna bli klokare så ska jag försöka ta mig till en handlare som har 6d och Fujis kameror för test.

OM jag känner att 6d känns lagom lätt och liten så köper jag nog en sådan, då jag direkt har två bra objektiv till den.
En blygsam fråga i tråden: Du har inte funderat på Canon M5 för att få nytta av dina objektiv och Canonkunskaper men ändå få ett nytt spegellöst system?
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag har både 6D och Nikon D800E, 6D är dock min reservkamera ifall något händer med nikonen. Iaf så tycker jag 6D'an är väldigt ergonomisk, tar bra bilder och är enkel att använda. Du äger redan 2 canon objektiv, så jag tycker inte att du ska investera i spegellöst. 6D'an väger inte så mycket jämfört med många andra fullformatkameror, så borde inte vara några problem att ta med på resor tycker jag.


Bättre att investera i ett helt nytt kit om du bestämmer dig för att fota seriösare i framtiden.


Lycka till.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag tycker att spegelfria kameror kommer bäst till sin rätt med platta objektiv. Vinsten med att se vitbalans och annat innan bilden tas tycker jag är kraftigt överskattat. Det finns inte en kamera som kan sätta exponeringen och färger så bra i kameran att jag skulle välja en kamera före en annan pga det. Det krävs efterjobb i LR oavsett för att få ett riktigt bra resultat. Alla moderna kameror ger tillräckligt bra förutsättningar för att efterbearbeta bilderna i den mån det skulle krävas om nu exponeringen skulle totalfallera. Kameran visar ju exponeringsdata längst ner i sökaren och med det som info kommer man långt, om inte, får man öva upp den kunskapen. Jag gillar spegelreflex för att de känns mer som närmare fotograferandet och verkligheten och kameran kan vara startberedd i veckor på hyllan hemma. Om jag ska återkomma till objektivfrågan så tycker jag att även om man har ett kort registeravstånd i kameran så kommer en zoom av lite bättre slag ändå generera en klump att bära i axelrem på magen eller en extra väska. Jag skulle idag satsa på m4/3 om det var aktuellt, dessa kamera/objektivkombinationer är verkligt kompakta med den avsikt som var den ursprungliga tanken med kameratypen. Sedan tillkommer det faktum att det i princip bara är Canikon som har blixtsystem värda namnet.
 

billyskate

Aktiv medlem
6D är en bra kamera (inget snack om det), men om priset inte har någon betydelse (varken för kamerahus eller optik) så skulle jag nog inte sträcka mig till att säga att den är "bästa kameran".
Jag svarade nog lite för snabbt på min mobil och fick inte med alla mina tankar.
Bäst som i, bästa valet för mig med följande i åtanke:
- Ska jag köra på DSLR så vill jag köpa Canon och använda de objektiv jag har.
- Kameran ska vara FF
- Väga så lite som det går (tror 6D väger mindre än 5D?)
- Ett pris mellan 10-20kkr ink moms.

Så, det var jag som var otydlig men vad jag menade när jag sa bäst :)
 

PMD

Aktiv medlem
Inte för att ifrågasätta, vill bara höra på vilket sätt du tycker det är lättare?
Jag tyckte att det var lättare att ställa in kamera och blixtar för trådlöst blixtfoto. Jag har för mig att jag tyckte att Canons terminologi var krångligare vilket gjorde det svårare att begripa hur man skulle göra.

Det var väl ingen jätteskillnad, men jag kommer ihåg att jag reagerade på det. Nu när jag har använt både så är nog skillnaden mindre för min del.

Poängen med mitt inlägg var dock att påpeka att det inte bara är Canikon som har blixtsystem värda namnet.
 

billyskate

Aktiv medlem
Jag har både 6D och Nikon D800E, 6D är dock min reservkamera ifall något händer med nikonen. Iaf så tycker jag 6D'an är väldigt ergonomisk, tar bra bilder och är enkel att använda. Du äger redan 2 canon objektiv, så jag tycker inte att du ska investera i spegellöst. 6D'an väger inte så mycket jämfört med många andra fullformatkameror, så borde inte vara några problem att ta med på resor tycker jag.


Bättre att investera i ett helt nytt kit om du bestämmer dig för att fota seriösare i framtiden.


Lycka till.
Det talar ju för att jag kanske kommer att falla för 6D :) Så länge den känns relativt liten så!
I morgon kommer jag känna och klämma på lite olika kameror och den som känns bäst i handen och är "roligast" att fota med blir det. Gillar optiska sökare på DSLR och det är faktiskt lite det jag saknar.
 

billyskate

Aktiv medlem
En blygsam fråga i tråden: Du har inte funderat på Canon M5 för att få nytta av dina objektiv och Canonkunskaper men ändå få ett nytt spegellöst system?
Det var faktiskt det första jag tänkte på, men det dessa kameror nämns knappt när jag söker runt på mirrorless och efter någon video jag såg på youtube blev jag inte så imponerad. Men jag kanske bör ta mig en titt efter den i morgon på Scandinavian Photo och se om den är något att ha :)
 

PerKr

Aktiv medlem
Skulle gått på 6D. Utan vertikalgrepp är storleken på en DSLR inte något jätteproblem (har själv sprungit runt mycket med en Sony a77 senaste tiden) och för de tillfällen som storleken är viktig har du ändå din Nexus 5n. Om wifi är viktigt, duger det med ett wifi-minneskort? Hur viktig är batteritiden? Stör mig något enormt på bristen på batteri/vertikalgrepp för spegellösa kameror (toppmodellerna har men varför finns det inte till Sony a6500 eller Olympus om-d e-m20 när det finns till nästan alla Canon och nikon-modeller?), för mig en fråga om batteritid men framförallt ergonomi.

Men om du nu står och väljer. Vad är det som har gjort att du inte använt din med 5n?
 

billyskate

Aktiv medlem
Men om du nu står och väljer. Vad är det som har gjort att du inte använt din med 5n?
Jag tycker att den känns som en "leksakskamera", att den saknar sökare är en grej och den känns inte så bra i handen. Den känns mer som en kompaktkamera än en rolig "riktig" kamera om du förstår vad jag menar.

Batteritid är såklart bra med så lång som möjligt, men det är inte det jag prioriterar mest, och jag kommer inte vilja ha ett batterigrepp (har erfarenhet av det sedan tidigare). Ser gärna att wifi är integrerat redan från början, har faktiskt sneglat på wifikort också men ser gärna att tillverkaren designat kameran med wifi i åtanke redan från början.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker att den känns som en "leksakskamera", att den saknar sökare är en grej och den känns inte så bra i handen. Den känns mer som en kompaktkamera än en rolig "riktig" kamera om du förstår vad jag menar.

Batteritid är såklart bra med så lång som möjligt, men det är inte det jag prioriterar mest, och jag kommer inte vilja ha ett batterigrepp (har erfarenhet av det sedan tidigare). Ser gärna att wifi är integrerat redan från början, har faktiskt sneglat på wifikort också men ser gärna att tillverkaren designat kameran med wifi i åtanke redan från början.
Vill du ha något mellanting mellan mindre spegellösa kameror som Nexen och m43-hus, och emellan större DSLR:er (förstår att det är vettigt att fortsätta med Canon där, då du redan har investerat i optik för den), så passa på att klämma och känna på tex. en X-T2 (mer DSLR-lik, och lite bättre grepp finns) och även en X-Pro2 (mer Leica-lik, och optisk sökare som komplement till EVF:en).
 

billyskate

Aktiv medlem
Efter 20 minuter hos Scandinavian Photo så blev jag inte alls klokare :p

6D kändes tyngre än vad jag hade trott, och även med en 40mm pancake så blir den rätt stor jämfört med mirrorless (såklart)

Sony A7II kändes spontant lite "meh", vet inte varför.

Fuji X-T2 gillade jag, den och xpro var lite större än vad jag trodde innan men gillade dem ändå.

Mest överraskad blev jag av Olympus Omd E-M5II som kändes skön i handen och lagom stor :)

Ska dit igen en dag då jag har mer tid och klämma och känna lite till. Jag har inte direkt bråttom att köpa en kamera just nu ändå.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Där ser man vikten av att inte bara läsa specs.

Bara du vet vad du väljer/väljer bort så kommer du säkert bli nöjd.

Kanske du också skulle ta en titt på Canon EOS M5, som är liten, men ändå APS-C, plus ger sig möjlighet att använda alla Canon EF*-objektiv
 
ANNONS