Annons

Canon EF 135/2 L!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLj

Aktiv medlem
Tack

Tack alla som kommit med synpunkter.

Vill ha, men behöver inte. Är det någon som känner igen resonemanget...

AndersLj
 

macrobild

Avslutat medlemskap
behövs inte IS med den ljusstyrkan...
jag har tagit knivskarpa bilder på 1/20del och 135mm och även på 200mm med min 70-200mk2 is bl 2,8 3200iso handhållet , försök göra det med 135/2, dvs handhållet utan tendens till minsta skakningsoskärpa i bilden och valt skärpedjup 2,8, skärpedjupet 2,0 är för litet i sammanhanget

ps dessutom har zoomen på 135mm högre upplösning än 135/2,0 på bl 2,8
 
Senast ändrad:

Hannuse

Aktiv medlem
Idag blir kamerorna cirka ett steg bättre på brus för varje generation......
Det är nog helt sant Magnus.
Jag körde i ridhuset igår med 70-200/2.8L IS II och det är helt fantastiskt bra med en zoom, väldigt flexibelt.
Och ISO-egenskaperna hos kameran gör att ett snäpps ljusvärde kan godtas.
Så enda anledningen för mig att ha kvar 135:an är på grund av vikt och volym i skidbacken.
M.V.H
/Tobias
 

Hannuse

Aktiv medlem
jag har tagit knivskarpa bilder på 1/20del och 135mm och även på 200mm....
Jag håller med dig Mikael, har samma erfarenheter från 70-200/2.8 IS II, bildstabiliseringen är förbluffande bra.
Provade själv att ta porträtt, handhållet med 200mm brännvidd och 1/25 sek, väldigt skarpt.
Det finns en testbild här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2510057.htm?set=mp

Så det är helt klart en sak att ta med i tankarna när man ska kika på en optik i det brännviddsomfånget tycker jag.
M.V.H
/Tobias
 

Dez

Aktiv medlem
Hur upplever ni 135/2 i motljus jämfört med 70-200 2,8 is mk 1? Jag fotar ibland produktbilder med softbox som bakgrund för att få helt vit bakgrund. 70-200 ger mycket kontrastfattiga bilder och 135 kanske funkar bättre? Visst får jag till bilderna i efterarbetet, men det vore ju bra om bilderna vore bättre från början.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Hur upplever ni 135/2 i motljus jämfört med 70-200 2,8 is mk 1? Jag fotar ibland produktbilder med softbox som bakgrund för att få helt vit bakgrund. 70-200 ger mycket kontrastfattiga bilder och 135 kanske funkar bättre? Visst får jag till bilderna i efterarbetet, men det vore ju bra om bilderna vore bättre från början.
135:an är grym på nästan allt, utom just motljus (enligt mig).
Har inte 70-200/2.8mkI men dock II:an. Ingen dramatisk skillnad mellan dom två, men 135:an är märkbart sämre iallafall.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur upplever ni 135/2 i motljus jämfört med 70-200 2,8 is mk 1? Jag fotar ibland produktbilder med softbox som bakgrund för att få helt vit bakgrund. 70-200 ger mycket kontrastfattiga bilder och 135 kanske funkar bättre? Visst får jag till bilderna i efterarbetet, men det vore ju bra om bilderna vore bättre från början.
De dåliga motljusegenskaperna var en anledning till att jag skaffade 135/2, Sen uppdaterade jag även zoomen, men det blev inte mycket bättre. Antagligen skulle 135/2 kunna bli ännu bättre i motljus eftersom den inte har antireflexbehandlat bakre linselement. Det infördes på konstruktioner från och med år 2000.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt hur du menar Magnus. Är 70-200 2,8 l is mk1 allmänt dålig i motljus (som även jag upplevt det) Och 135:an är inte bättre eftersom den är äldre än 2000? Och 70-200 mkii är inte heller den bra. Eller hur menar du?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag förstår inte riktigt hur du menar Magnus. Är 70-200 2,8 l is mk1 allmänt dålig i motljus (som även jag upplevt det) Och 135:an är inte bättre eftersom den är äldre än 2000? Och 70-200 mkii är inte heller den bra. Eller hur menar du?
70-200/2,8-zoomarna har problem i motljus.

135/2 är bättre, men inte optimal eftersom det är en relativt gammal konstruktion.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad vore ett bra objektiv för mig då? 180 3,5 L macro?
135/2 är ett helt annat objektiv än 180/3,5. Jag skulle aldrig skaffa 180:an hur bra den än är eftersom objektivet inte passar mig.

135/2 kanske har tillräckligt bra motljusegenskaper för dig? Du får väl gå till en handlare som har gluggarna inne och testa.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag har för mig att mitt 70-200/4L IS hade ganska bra motljusegenskaper.
Är väl ungefär samma prisklass som 135/2, skarpt, IS men naturligtvis inte samma möjlighet till kort skärpedjup.
 

Dez

Aktiv medlem
Nu har jag testat 135:an i skarpt läge, och den är bättre än 70-200 på allt. Dessutom är den mycket lättare vilket märks i kroppen efter en lång dag. Skärpan var mycket bättre, kör oftast med f11 eller 16.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu har jag testat 135:an i skarpt läge, och den är bättre än 70-200 på allt. Dessutom är den mycket lättare vilket märks i kroppen efter en lång dag. Skärpan var mycket bättre, kör oftast med f11 eller 16.
Nu blev jag nyfiken. Vad är det du fotar med med 135:an och så liten bländare?
 

Dez

Aktiv medlem
Produkter. På så nära håll blir skärpedjupet ganska kort ändå, kanske fem centimeter i bästa fall.
 
ANNONS