Annons

HDR på pressbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det förklarar inte varför vår ser ut som den gör- det jag kan lova är att det inte är någon som manuellt fått bilden att se ut så utan det måste ha varit nåt fel i vår autorepro till SvD.se. Jag ska undersöka vidare, så här får det ju förstås inte se ut.

Det är ju samma bildbehandling i den tryckta upplagan. Min gissning är att bildbehandlingen är medvetet gjord och att bildchefen har dålig koll på flödet.

Nåväl, om nu bildchefen håller med i kritiken så borde det väl bli ett snabbt slut på dessa skruvade bilder i SvD.
Jag har svårt att tro det är automatik. I alla fall i början var det bara Tomas Oneborgs bilder. Nu är det många/alla.
 

ldn99

Aktiv medlem
Jag vidarebefordrade Lennart Delins länkar (dom som leder till SvD resp the Guardian) till Svenskans bildchef Joakim Ståhl. Han svarade ju trevligt förra gången, men det hände inget. Nu verkar problemet ha sjunkit in bättre .

Citat:

"Hei igen och tack för feedback! Det här ser ju helt knasigt ut det håller jag verkligen med om, jag tittade hos TT som levererar bilden till oss och det är lite märkligt för bilden vi använder kommer från AP - den Guardian använder sig av är från AFP (det är dock samma fotograf och samma ursprungsbyrå) men de ser märkligt nog ganska olika ut (skickar med skärmdump). Det förklarar inte varför vår ser ut som den gör- det jag kan lova är att det inte är någon som manuellt fått bilden att se ut så utan det måste ha varit nåt fel i vår autorepro till SvD.se. Jag ska undersöka vidare, så här får det ju förstås inte se ut.

mvh

Joakim Ståhl"
Har ni tänkt på att de sönderredigerade bilderna försvunnit från SvD? Möjligen finns ett samband med att SvD rent allmänt sett över lay-out och innehåll. SvD har t o m redigerat om den bisarra bild jag länkade till.
 

iSolen.se

Guest
Har ni tänkt på att de sönderredigerade bilderna försvunnit från SvD? Möjligen finns ett samband med att SvD rent allmänt sett över lay-out och innehåll. SvD har t o m redigerat om den bisarra bild jag länkade till.
Det var väl många som kontaktade dem och klagade, tex jag gjorde det.

Eller så tröttnade de bara, tekniken har lite "nyhetens behag", men inte så lämplig för bilder på människor. Snart kommer något nytt. Sneda bilder kommer tillbaka om två år gissar jag. För inte så länge sedan var det väldigt ljusa bilder, just nu verkar trenden gå mot mörkare. Mindre titt i kameran är en annan spaning. Ytterligare en spaning är bilder som är hårt beskurna, tom så att huvudet inte syns.

Edit: De verkar fortfarande köra med filtret men mycket försiktigare. Jag ska jämföra med några orginalbilder.
 

Lörelius

Medlem
Största problemet tycker jag inte är det estetiska, utan att bilderna tappar i trovärdighet. Idag är det så lätt att manipulera bilder, och därför tycker jag det är bra om bilderna ser så lite manipulerade ut som möjligt. Att visa verkligheten så trovärdigt som möjligt. Att inte försköna/förvanska/manipulera. Eftersom det kan användas i helt andra syften än att få en bild att se snygg ut.

Det tänkte jag på för länge sedan.

Såhär skrev jag till Paul Hansen 2011:

"Till: paul.hansen@dn.se
Från: emil@ljudteknikerpoolen.se
Datum: 2011-03-06 10:09
Ärende: Foto eller animation?

Hej Paul,
I dagens (söndagen 6:e mars) DN på sidan 16-17 finns en bild du har tagit. "Ögonblicket" i delen Fokus. Det är en knäböjande soldat. Jag har nästan svårt att avgöra om det är en animation eller ett foto. Jag antar att det är ett foto som du har bildbehandlat ganska hårt, kanske en HDR-bild bestående av flera exponeringar ur samma RAW-fil? Som sedan tonmappats?

Den här typen av bilder kan vara ganska häftiga, men i det här sammanhanget tycker jag att de saknar all relevans. Det ser konstgjort ut, och bilden saknar närvaro och känns inte autentisk. Det känns inte verkligt, och därmed förloras en del av den dokumentära känslan tycker jag. Synd, på en bild som på alla andra sätt bortsett bildbehandlingen har stor potential.

Upplys mig gärna om jag har missförstått någonting.

Med vänlig hälsning

Emil Lörelius"



Här är hans svar:



"Hej Emil, tack för ditt mejl. Den är framtagen på en liten laptop under eländiga förhållanden. Jag är inte som du verkar vara, så tekniskt bevandrad. HDR vet jag inte ens vad det är. Tonmappats ännu mindre.


Jag beklagar att du tycker att den saknar relevans.

Med vänliga hälsningar


Paul Hansen"
 

iSolen.se

Guest
Största problemet tycker jag inte är det estetiska, utan att bilderna tappar i trovärdighet. Idag är det så lätt att manipulera bilder, och därför tycker jag det är bra om bilderna ser så lite manipulerade ut som möjligt. Att visa verkligheten så trovärdigt som möjligt. Att inte försköna/förvanska/manipulera. Eftersom det kan användas i helt andra syften än att få en bild att se snygg ut.

Det tänkte jag på för länge sedan.

Såhär skrev jag till Paul Hansen 2011:

"Till: paul.hansen@dn.se
Från: emil@ljudteknikerpoolen.se
Datum: 2011-03-06 10:09
Ärende: Foto eller animation?

Hej Paul,
I dagens (söndagen 6:e mars) DN på sidan 16-17 finns en bild du har tagit. "Ögonblicket" i delen Fokus. Det är en knäböjande soldat. Jag har nästan svårt att avgöra om det är en animation eller ett foto. Jag antar att det är ett foto som du har bildbehandlat ganska hårt, kanske en HDR-bild bestående av flera exponeringar ur samma RAW-fil? Som sedan tonmappats?

Den här typen av bilder kan vara ganska häftiga, men i det här sammanhanget tycker jag att de saknar all relevans. Det ser konstgjort ut, och bilden saknar närvaro och känns inte autentisk. Det känns inte verkligt, och därmed förloras en del av den dokumentära känslan tycker jag. Synd, på en bild som på alla andra sätt bortsett bildbehandlingen har stor potential.

Upplys mig gärna om jag har missförstått någonting.

Med vänlig hälsning

Emil Lörelius"



Här är hans svar:



"Hej Emil, tack för ditt mejl. Den är framtagen på en liten laptop under eländiga förhållanden. Jag är inte som du verkar vara, så tekniskt bevandrad. HDR vet jag inte ens vad det är. Tonmappats ännu mindre.


Jag beklagar att du tycker att den saknar relevans.

Med vänliga hälsningar


Paul Hansen"
Intressant.

Detta var före han vann årets bild. Han fick kritik för den bilden som vi säkert kommer ihåg men bilden okejades efter granskning och öppnade för att jobba mycket med med ljuset.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Intressant.

Detta var före han vann årets bild. Han fick kritik för den bilden som vi säkert kommer ihåg men bilden okejades efter granskning och öppnade för att jobba mycket med med ljuset.
Det är intressant. Den vinnarbilden som publicerades här på FS för någon månad sedan av Hansen, har i mina ögon redigerats annorlunda (mer "korrekt") än vinnarbilden i World Press Photo 2012.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har ni tänkt på att de sönderredigerade bilderna försvunnit från SvD? Möjligen finns ett samband med att SvD rent allmänt sett över lay-out och innehåll. SvD har t o m redigerat om den bisarra bild jag länkade till.
Dom kanske gått över till Canon och slutat med manisk skugglättning :-D

Man kan ju hoppas att dom lyssnat på kritiken. Ett tag där så undrade man om det var någon form av medialt experiment på redaktionen. Hur länge klarar fotosvensken av att se vår brutala efterbehandling innan första mejlet kommer...
 

iSolen.se

Guest
Dom kanske gått över till Canon och slutat med manisk skugglättning :-D

Man kan ju hoppas att dom lyssnat på kritiken. Ett tag där så undrade man om det var någon form av medialt experiment på redaktionen. Hur länge klarar fotosvensken av att se vår brutala efterbehandling innan första mejlet kommer...
Nej de fortsätter.
 

ldn99

Aktiv medlem
Många av SvDs förstörda bilder är fotade av Tomas Oneberg. En googling på Tomas visar även många förstörda bilder på andra sidor än SvDs, så det verkar som Tomas är medskyldig till att förstöra sina egna bilder.
 

iSolen.se

Guest
Många av SvDs förstörda bilder är fotade av Tomas Oneberg. En googling på Tomas visar även många förstörda bilder på andra sidor än SvDs, så det verkar som Tomas är medskyldig till att förstöra sina egna bilder.
Det var han som började med det (se mitt inlägg ovan), sen verkar bildredaktionen ha tagit efter och pajar fina bilder från tex Reuters.
 

Lörelius

Medlem
Animation lär det knappast vara eftersom det i så fall handlar om rörliga bilder.
Nej, sant. Det var fel uttryckt av mig. Vilken tur att du är med! Kanske jag borde skrivit datorgenererad bild istället? Tror du att Paul Hansen trodde att jag syftade på rörliga bilder, eller tror du att han förstod vad jag menade? Det kanske blev lite förvillande?
 

kiwi

Aktiv medlem
Bildkälla är TT. Gör man en bildsökning på Google, så ser man att samma bild har förekommit de senaste dagarna både hos SVT och SvD. Den ser likadan ut, så jag gissar att det är TT som har mixtrat med bilden från början.


/ Kiwi
 

iSolen.se

Guest
Bildkälla är TT. Gör man en bildsökning på Google, så ser man att samma bild har förekommit de senaste dagarna både hos SVT och SvD. Den ser likadan ut, så jag gissar att det är TT som har mixtrat med bilden från början.


/ Kiwi
Det är snarare är fotografen. Bildbyråerna brukar inte tricksa med bilderna. (Undantaget är direktlevererade bilder från tex sportevenemang)
 

kiwi

Aktiv medlem
Det är snarare är fotografen. Bildbyråerna brukar inte tricksa med bilderna. (Undantaget är direktlevererade bilder från tex sportevenemang)
Och bildbyråer accepterar alltså bilder, som är så tydligt bildbehandlade i en viss stil? Det här känns ju ändå som en ren nyhetsbild, som borde vara så »naturlig« som möjligt.


/ Kiwi
 

iSolen.se

Guest
Och bildbyråer accepterar alltså bilder, som är så tydligt bildbehandlade i en viss stil? Det här känns ju ändå som en ren nyhetsbild, som borde vara så »naturlig« som möjligt.


/ Kiwi
Jo det är ok med filter som görs över hela ytan och även att ändra ljuset lokalt, gränsen verkar gå vid ungefär Paul Hansons årets bild från Gaza.

Nu håller jag med dig, det är lite väl mycket gjort i de exemplen ovan, bilderna ska efterlikna vad fotografen såg och det är tveksamt i flera fall.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Jo det är ok med filter som görs över hela ytan och även att ändra ljuset lokalt, gränsen verkar gå vid ungefär Paul Hansons årets bild från Gaza.

Nu håller jag med dig, det är lite väl mycket gjort i de exemplen ovan, bilderna ska efterlikna vad fotografen såg och det är tveksamt i flera fall.
Precis som med Paul Hansens bild från begravningen i Gaza såg bilden ju inte ut som situationen gjorde i verkligheten. Och om man tittar på bilderna i WPP finns det knappast någon som kan skryta av att återgiva verkligheten som den var. Pressbilder photoshoppas 'bigtime' för att gi stämning och dramatik.

I det här fallet är problemet nog mest att resultatet inte är vackert :eek:)
 

PMD

Aktiv medlem
Precis som med Paul Hansens bild från begravningen i Gaza såg bilden ju inte ut som situationen gjorde i verkligheten. Och om man tittar på bilderna i WPP finns det knappast någon som kan skryta av att återgiva verkligheten som den var. Pressbilder photoshoppas 'bigtime' för att gi stämning och dramatik.
Det kan kanske ibland vara lite svårt för någon som inte var med vid fotograferingstillfället att avgöra hur mycket en bild liknar verkligheten ...

Vad gäller Hansens bilder så har han en speciell stil som gör att det ofta går att känna igen hans bilder. Det är säkert en fördel för honom att det går att känna igen hans bilder.

Däremot tycker jag inte att de är alltför hård redigerade, vilket dock de flesta bildexempel i den här tråden är.

I det här fallet är problemet nog mest att resultatet inte är vackert :eek:)
Det är nog väldigt ofta fallet, oavsett om det gäller trådens bilder eller Hansens. Jag gillar Hansens bilder, men de flesta bilder i den här tråden tycker jag inte om. Alla har vi olika tycke och smak.
 
ANNONS