Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma filnummer på flera filer

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Jag hade liknande problem. ...I mitt fall låg felet med filnumreringen i standardinställningen för import i Windows 7.

Varje gång jag importerade, blev det en ny mapp...med filnamn som 001.jpg, osv. om & om igen.

Ändrade inställningen, så att det filnamn kameran anger, är samma som sparas i importeringen.
 

erro.se

Aktiv medlem
Skumt, det ser ju ut som "riktiga" filnamn, förutom 2'orna.

DSC_7101
DSC_7101 (2)
DSC_7102

Är dessa tre olika bilder när du tittar på dem?
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Har ingen Nikon iofs, men för att "tvinga" fram ett nytt nummer att börja på så funkar det i min Sony plus flera andra jag provat med att göra följande:

- Töm minneskortet på bilder
- lägg dit en bild, vad som helst, med det numret du önskar starta från, samma namnstruktur så klart.
- Starta kameran o ta en bild, checka.

/Leif
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte läst alla inlägg, men standard hor Nikon är att nummerräknaren startar om varje gång man tömmer kortet. Så skulle man göra reset av kameran så beter den sig så. Man kan i menyn ändra så att nummerräkaren räknar upp till 9999 eller vad det nu är som högsta.

På D90 så har jag gjort följande:
Meny d7 filnummersekvens i på, vilket gör att numreringen av bilder fortsätter efter radering (dvs startar inte om på 0)
 

erro.se

Aktiv medlem
Hur gör du för att föra över bilderna från minneskort till hårddisk? Beskriv detaljerat.
 

sannamw

Medlem
Hur gör du för att föra över bilderna från minneskort till hårddisk? Beskriv detaljerat.
När minneskoret sätt i kortläsaren i datorn öppnas "vilken åtgärd ska utföras?".
Jag klickar på importera bilder och filmer i Windows live photo gallery
OK
Importera alla nya objekt nu
Importera
Importerar
Windows live photo gallery öppnas.
En ny mapp har skapats och i den finns de importerade bilderna.
Klart!

/Sanna
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
När minneskoret sätt i kortläsaren i datorn öppnas "vilken åtgärd ska utföras?".
Jag klickar på importera bilder och filmer i Windows live photo gallery
OK
Importera alla nya objekt nu
Importera
Importerar
Windows live photo gallery öppnas.
En ny mapp har skapats och i den finns de importerade bilderna.
Klart!

/Sanna
Det där låter mer som att det är något galet med själva överföringen än med själva kameran. Kolla på bilderna i kameran på filnamnen för att se om de överensstämmer, för i kameran är det automatisk tilldelning av filnamn och där kan man inte få dubbla namn (mer än om man inte har bilder i två olika mappar)
 

erro.se

Aktiv medlem
Låter so msagt som nåt problem med överföringsfunktionen i Windows Live Gallery. Jag använder det inte själv så jag vet inte hur det fungerar.

Vad händer ifall du för över filerna manuellt? Alltså, markera dem på minneskortet, kopiera, och klistra in nånstans på hårddisken.

Och som sagt: har filerna fel namn redan på minneskortet? Eller är de rätt där?
 
ANNONS