Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

sportacus

Ny medlem
bedragare

Urban har kontaktat mig igen och meddelat att bedragaren i dagsläget använder körkortet han lurade av honom. Bedragaren går dock under namnet Tony Modh. Han har haft flera annonser på Blocket hittills, med namn som "Tony" och "t.m." - de använder ofta bara förnamnet (alt. mellannamnet) eller initialerna utan att ange något telefonnummer i annonsen.

Uppgifterna på Eniro är falska:
Länk: http://personer.eniro.se/profil/tony+modh/per_16316829
--
Tony Modh
Trädgårdsgatan 22
82632 SÖDERHAMN
0700-30 66 58
--

Vidare har jag märkt att bedragarna ofta använder samma orter flera gånger, Söderhamn har t ex förekommit tidigare med namn som Andreas och Daniel.
Hej jag blev också lurad på blocket på den här mannen som kallad tony som i egentligen är någon annan
Så trist att den här händer trotts att på blockets hemsida står (skicka inte pengar i förskott )
Jag dum kan man vara och inte tänka innan man betalar , ffffffck
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Igår lade jag ut ett kamerapaket till försäljning på Blocket. Idag har jag ett sms i min telefon från en rontkamel@gmail.com i England som undrar om den fortfarande finns kvar. Jag kan inte se från vilket telenr sms'et kommer ifrån. Han vill att jag skall kontakta honom via mail. Helt klart en 'bluff-makare' som är ute efter något.
 

easyrider

Aktiv medlem
Igår lade jag ut ett kamerapaket till försäljning på Blocket. Idag har jag ett sms i min telefon från en rontkamel@gmail.com i England som undrar om den fortfarande finns kvar. Jag kan inte se från vilket telenr sms'et kommer ifrån. Han vill att jag skall kontakta honom via mail. Helt klart en 'bluff-makare' som är ute efter något.
Det stämmer. Har fått liknande mejl när jag lagt ut annons. Bluffmakarna verkar vara rätt så välorganiserade!
 

iBoat

Aktiv medlem
Igår lade jag ut ett kamerapaket till försäljning på Blocket. Idag har jag ett sms i min telefon från en rontkamel@gmail.com i England som undrar om den fortfarande finns kvar. Jag kan inte se från vilket telenr sms'et kommer ifrån. Han vill att jag skall kontakta honom via mail. Helt klart en 'bluff-makare' som är ute efter något.
Samma sak hände mig idag. Fick ett sms från england av någon som ville köpa min båt. Han lovar full betalning via Paypal innan varan hämtas. De börjar tydligen med att sätta in en handpenning och när de sedan ska hämta båten har de med sig ett kvitto (förfalskat) att hela beloppet är insatt.
 

iBoat

Aktiv medlem
Där ser man. Det är slipade bedragare i farten lite här och var.
Så här ser mailet ut, lägg märke till "boat" är inom parantes. Det betyder sannolikt att det är en mall som används och att "boat" lika gärna kunde vara en gräsklippare.

"Hello Friend,

Thanks for the quick response. Well i am Eng. Bruce by name am
from UK and i am highly interested in purchasing this your (Boat) as
soon as possible. I have been in search of this particular item for a
very long time and i was happy when i came across your advert.

I will like you to let me know the Final Price you are willing to
sell the (Boat) and also let me know the present condition of the
(Boat) as well as the exact year you have been using it. Also i will
like you to send me more pictures if there is any though i am okay
with the pictures on the site.


Concerning the Payment i will proceed and make the payment of the
item right away by Paypal Online secure payment Okay. I will be the
one to handle the shipping myself as i have a shipping agent in London
UK who is an expert in this field. I wait your response as soon as
possible so we can make moves concerning the transaction.


NOTE

The (Boat) will not be picked up until the full money clear in your
Paypal account Okay.

Regards,
Eng Bruce"
 

Haraldus

Aktiv medlem
Man kan handla säkert med Bussgods som speditör...

Jag ställde en fråga till Bussgods om det är möjligt att betala ett mottaget paket efter att man kollat innehållet och godkänt detta. Det är möjligt om avsändaren angett detta på frakthandlingen. Kolla svaret från Bussgods nedan. Kanhända är detta det säkraste sättet att handla på nätet från privarpersoner…
/Harald

Hej!

Jag har haft semester en vecka, och sedan betat av 86 mail under Måndag-Tisdag, samt arrangerat en utbildning. Därför har jag inte hunnit svara på ditt mail ännu.
Jag ber om ursäkt för det. Vi har samma regler för efterkrav som övriga transportbranchen, där vi sköter frakten och handeln är mellan köpare & säljare. Man får således inte paketet förrän det är betalt, och har tyvärr inte ens möjlighet att få igen pengarna av oss om det är en sten i paketet. Vi följer det uppdrag vi fått av avsändaren, och kan inte lägga oss i själva affären mellan köpare-säljare.
Om paketet öppnas på plats hos oss kan vi däremot ställa upp och vittna om inehållet. Vi kan dock inte ge tillbaka några pengar.
Det enda undantaget från ovanstående är när avsändaren anger på frakthandlingen att mottagaren FÅR öppna och titta på innehållet innan betalning. Det förekommer ibland.
Om du har ytterligare frågor kan du kanske ringa mig på 063-131833
Mvh, Dan Kristiansson, Bussgods Östersund
 
Senast ändrad:

Haraldus

Aktiv medlem
Bussgods fungerar tydligen inte så ändå...?

Bussgods fungerar tydligen ändå inte riktigt så…
Det här att avsändaren kan markera att mottagaren får öppna paketet hos Bussgods är korrekt men är efterkrav markerat så kan man inte vägra att betala. Om man vägrar betala så är det liktydigt med att mottagaren inte brytt sig om paketet och då återsänds det på avsändarens bekostnad… (Då skulle man alltså försluta paketet och inte låtsas om det om det man fått är en sten och så sänds det tillbaka… …men den metoden gillar liksom inte Bussgods… …men det verkar ju uppfylla kravet att avvisa en sten från en bedragare…)

Bussgodsmodellen löser tydligen inte problemen och jag får be om ursäkt för att jag gett vissa människor förhoppningar om en bättre värld…

Jag håller nu på med att försöka få Bussgods att införa en metod med kontroll vid mottagning och betalning endast vid godkänd kontroll men det ligger nog långt fram i tiden… …tyvärr... eller också fungerar det så, de facto, redan idag...
/Harald
 

Joakim.F

Aktiv medlem
Jag tycker att det är löjligt att man inte får öppna upp och kontrollera innehållet innan man registrerar betalningen. Personalen behöver inte mer än att säkerhetsställa att man inte stjäl innehållet eller har sönder det, de behöver inte göra sig ansvariga för vad paketet innehåller.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Jag tycker att det är löjligt att man inte får öppna upp och kontrollera innehållet innan man registrerar betalningen. Personalen behöver inte mer än att säkerhetsställa att man inte stjäl innehållet eller har sönder det, de behöver inte göra sig ansvariga för vad paketet innehåller.
Jag håller med dig.. Men tänk dig själv att du jobbar på posten och det kommer något du inte har den blekaste aning om. Som någon som aldrig intresserat sig för kameror, vad säger det då dig om det står en upprörd person och säger att denne vägrar betala, för att det inte är den kamera han och avsändaren kommit överens om?

Det uppstår liksom en viss problematik här. Även om postpersonalen inte skulle behöva veta utan bara godta att kunden inte vill betala uppstår ju problem. Jag tror att det finns en anledning till att det är som det är helt enkelt, även om det finns nackdelar med alla sätt.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det är löjligt att man inte får öppna upp och kontrollera innehållet innan man registrerar betalningen. Personalen behöver inte mer än att säkerhetsställa att man inte stjäl innehållet eller har sönder det, de behöver inte göra sig ansvariga för vad paketet innehåller.
Distributören är ju ansvarig för försändelsen tills mottagaren har kvitterat den, så vem ska vara ansvarig för paketet medans man öppnar o kikar vad som finns inuti innan man kvitterar?
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Distributören är ju ansvarig för försändelsen tills mottagaren har kvitterat den, så vem ska vara ansvarig för paketet medans man öppnar o kikar vad som finns inuti innan man kvitterar?
När jag lossar en lastbil är det självklart att lossa och kontrollera yttre skador INNAN kvittens.
När man hämtar över disk kräver de i stort sett alltid att man kvitterar osett innan de letar efter paketet. Gäller både gamla postkontoren när posten hade det själva och de nuvarande tobakshandlarna/affärerna.
Så man kvitterar ett osett paket att det är utan yttre synliga skador. Jag har många gånger prottesterat mot det, men det är hopplöst. Mailat posten men aldrig fått svar. Numera hämtar jag bara ut privat, men tidigare har jag även hämtat ut åt jobbet.
När de sedan kommer med ett mosat paket och vägrar gå med på att det är mosat står jag där, jag har ju redan kvitterat att det är oskadat och de vägrar ta emot skadeanmälan efteråt. Ibland har de inte hittat paketet, då har jag visserligen fått tillbaka den kvitterade avin. Men nästa dag kanske det är en jobbarkompis som får hämta posten, då stämmer inte signaturen och ibland har de fått åka tillbaka utan paket och jag har fått åka tillbaka igen och hämta ut det eftersom det är jag som kvitterat det.
 

Joakim.F

Aktiv medlem
Jag håller med dig.. Men tänk dig själv att du jobbar på posten och det kommer något du inte har den blekaste aning om. Som någon som aldrig intresserat sig för kameror, vad säger det då dig om det står en upprörd person och säger att denne vägrar betala, för att det inte är den kamera han och avsändaren kommit överens om?

Det uppstår liksom en viss problematik här. Även om postpersonalen inte skulle behöva veta utan bara godta att kunden inte vill betala uppstår ju problem. Jag tror att det finns en anledning till att det är som det är helt enkelt, även om det finns nackdelar med alla sätt.
Naturligtvis ska man som kund/mottagare kunna vägra att hämta ut paketet. Jag ser ingen problematik i det - om man står tillsammans och öppnar paketet för att se vad det innehåller så finns alternativet att 1. allt är grönt och jag hämtar ut paketet eller 2. jag är inte tillfredsställd med vad paketet innehåller och därför skickas det tillbaka till avsändare i samma skick som det var. Om jag däremot har sönder något medan jag packar upp grejorna för inspektion så blir jag givetvis ersättningsskyldig, precis som fraktbolaget skulle bli ersättningsskyldiga om de hade sönder något under leveransen.

De kan väl låsa summan under tiden man inspekterar, det skulle fungera på ungefär samma sätt som Payson, Internetgirot och PayPal fungerar i dagsläget men det vore mycket smidigare och enklare att lösa vid eventuella problem.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Så här skrev ju Bussgodsrepresentanten:
Citat
Det enda undantaget från ovanstående är när avsändaren anger på frakthandlingen att mottagaren FÅR öppna och titta på innehållet innan betalning. Det förekommer ibland.
-Slut citat
Om säljare och köpare kommer överens om att köparen FÅR öppna och titta på innehållet före betalning så gäller detta under förutsättning att säljaren noterar exakt detta på frakthandlingen. Det som är oklart är varför man FÅR öppna paketet om man ändå måste betala även om innehållet inte stämmer. En Bussgodsanställd har hört av sig och menar att texten på frakthandlingen borde formuleras ungefär så här:

Mottagaren FÅR öppna och titta på innehållet.
Vid godkänt signeras försändelsen och betalningen sker..
Vid ej godkänt försluts paketet och returneras på avsändarens bekostnad. Signering och betalning sker ej. Paketet behandlas alltså, i detta fall, på samma sätt som om adressaten inte hämtar ut försändelsen.

Mina diskussioner med Bussgods fortsätter och min gissning är att det kommer att gå att hitta en lösning i stil med förslaget ovan. Det skulle i så fall innebära att de vansinniga betaltjänsterna Payson, Paypal och Internetgirot kan hälsa hem. Dessa betaltjänster fungerar inte om en av parterna är en bedragare eftersom betaltjänsterna hindrar en rättslig prövning. Pengar som är låsta hos en betaltjänst tillfaller betaltjänsten efter 5 år.
/Harald
 
Stulen ID-handling

Jag blev ochså lurad och vill nu varna för en person på Blocket som använder bild på mig med körkort. Samma namn som mitt användarnamn alltså.

Han uppger att han bor i Ludvika och vill väldigt gärna göra affärer, samt att han till en början gärna går med på att man hämtar varan hos honom, men sen blir det post ändå av olika skäl.

När jag skulle göra mitt köp så fick han istället skicka varan mot att jag skickade bild på min identitet. Jag fick aldrig min vara, och han fick bild på min Id-handling som han nu använder :( Som tur var så satte jag aldrig in några pengar, men surt att veta att han drar mitt namn i skiten.
 

ixxy

Aktiv medlem
Har nu läst hela denna tråden och jag hoppas att alla som blir bedragna eller dr bedragaren använder identiteter polisanmäler, samt anmälar till blocket direkt och skickar med länk så kan de också spåra då varje annons måste betalas på något sätt. även meddela blocket om att polisanmälan är gjord och vart de kan skicka informationen då jag inte tror de vill lämna ut det direkt till privat personer.

helst då med ip adress till personen i fråga som det har funnits mail kontakt med.
samt tar printscreens på blocket annonser och dyligt.

ip adressen till personen finns med i varje mail som skickas, om någon behöver hjälp med att ta fram det är ni väl komman att kontakta mig så kan jag hjälpa till med det.
 
ANNONS