Annons

HJÄLP snarast

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Har en fråga som inte avser avancerad utrustning, men frugan vill köpa en kamera och ha med sig på hundutställningar ta lite kort men även på barnen hemma, hemmabruk alltså. Hon har tittat på en systemkamera och en kompaktkamera och frågan är vilken som är mest fördelaktigt ( om man INTE ser till storleken)
Vilken kommer hon ha mest nytta av när det gäller zoom etc. Hon kommer antagligen bara använda auto.

Det hon tittat på är en NY
Kompakt kamera Canon IXUS 140
http://www.electroworld.se/product/foto-video/digitalkamera/IXUS140PNK/canon-ixus-140-kompaktkamera-rosa

Eller en BEGAGNAD Systemkamera Nikon D3000 med original objektivet 18-55 och sedan följer ett AF-S nikor 55-200 mm 1:4.5,6G ED med ( är detta 55-200 objektiv inbyggd autofokus??) detta paket för 1750kr samt att den är välskött

Snabbt svar tack då denna systemkamera annars går till annan.
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Om det endast är auto som tänkt köras så är ju en kompaktkamera bättre alla gånger. Eller, hon kommer säkert få mer glädje av den i allafall.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Om det endast är auto som tänkt köras så är ju en kompaktkamera bättre alla gånger. Eller, hon kommer säkert få mer glädje av den i allafall.
Håller absolut INTE med. En systemkamera på autoläge ger många gånger bättre bildkvalitet än en kompaktkamera, är många gånger mindre begränsande än en kompakt vad gäller i vilka miljöer man kan fota med hyfsat resultat, och inte minst finns möjligheten där att ta steget bort från auto om man skulle finna inspiration att göra det.

Många tycker t.ex. inte om att använda blixt inomhus, och gör man inte det är kompakten rentav usel i många tillfällen. Bäst resultat inomhus ger en systemkamera med ett ljusstarkt objektiv, men också med kitobjektivet presterar systemkameran en väldigt mycket bättre bildkvalitet i sämre ljus. Enda undantaget är väl om kompaktkameran har mångdubbelt ljusstarkare objektiv, men det har de vanligtvis inte om man inte går långt upp i pris.

D3000-paketet låter väldigt prisvärt, rentav dumt att inte satsa på det i min mening, om storleken på kameran inte har nån större betydelse.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Helt rätt

Håller absolut INTE med. En systemkamera på autoläge ger många gånger bättre bildkvalitet än en kompaktkamera, är många gånger mindre begränsande än en kompakt vad gäller i vilka miljöer man kan fota med hyfsat resultat, och inte minst finns möjligheten där att ta steget bort från auto om man skulle finna inspiration att göra det.

Många tycker t.ex. inte om att använda blixt inomhus, och gör man inte det är kompakten rentav usel i många tillfällen. Bäst resultat inomhus ger en systemkamera med ett ljusstarkt objektiv, men också med kitobjektivet presterar systemkameran en väldigt mycket bättre bildkvalitet i sämre ljus. Enda undantaget är väl om kompaktkameran har mångdubbelt ljusstarkare objektiv, men det har de vanligtvis inte om man inte går långt upp i pris.

D3000-paketet låter väldigt prisvärt, rentav dumt att inte satsa på det i min mening, om storleken på kameran inte har nån större betydelse.

Hundar o barn ställer stora krav på kamerans snabbhet. Då är det systemkameran som gäller. Alla gånger.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker nog att min flickvänns J3 håller jämna steg med min D5100 både var det gäller bildkvalitét och AF. Det som den halkar efter på är ljuskänslighet och framför allt ergonomi.
 
ANNONS