Annons

Frysa rörelse + Långt skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
Jag skulle behöva tips och råd hur jag får längre skärpedjup samtidigt som jag fryser rörelse.

Jag tar mycket rörelsebilder på djur.
Men jag har svårt att få skärpa på ex: 3 hundar som springer lite bakom varandra, då blir skärpan på den längst fram eller den längst bak medan de andra är oskarpa....

Ta mitt foto på Tex som exempel:
http://cubix.blogg.se/images/2012/tex6_200022066.jpg
ISO 800
tid 1/1000
bländare 11.
Hur skulle jag kunna förändra mina inställningar om de tex sprang en hund lite längre fram eller lite längre bak tillsamans med denna, för att få skärpa på båda två? Är det bländaren det ligger på eller nåt annt? Help me out =)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns inget sätt att få långt skärpedjup med stora bländare.

Om du har gott om pixlar kan ett alternativ vara att fota med kortare brännvidd på längre avstånd och sedan beskära så det motsvarar brännvidden du ville använda, då får du längre skärpedjup men tappar kvalité i beskärningen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det dödfött med andra ord? :/ Kan jag inte trappa ner bländaren och ändra tiden eller ISO eller nåt ? :/
Om du använder mindre bländare (dvs större skärpedjup) måste du använda längre tid (dvs risk för oskärpa) eller högre iso (dvs mer brus osv). De tre hänger alltid ihop och det finns inget magiskt trick för att ändra på det.

Man får helt enkelt prova sig fram till den kombination som ger bäst resultat.

Det enda man kan göra för att få mindre bländare och fortfarande kort tid är att byta till en kamera som klarar av att ge bra bilder även på högre iso.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det finns inget sätt att få långt skärpedjup med stora bländare.
Om man ska vara petig så går det att lösa problemet. Man får inte längre skärpedjup men kan man använda ett objektiv eller en adapter med tilt för att vrida skärpeplanet så alla önskade objekt blir skarpa, men det är förstås svårt att använda vid actionfoto.
 

Cubix

Aktiv medlem
Om jag höjer ISON, kan jag då sänka bländarvärdet utan att öka tiden?
Risk för brus men är det så det fungerar då?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ska du ha så bra skärpedjup som möjligt och har ex 3 hundar efter varandra så ska du fokusera på den mellersta hunden.
Eftersom du har bra ljus så tycker jag du kan gå upp ännu mer i ISO.-tal för att kunna ska mindre bländaröppning. Brus syns minst i bra ljus. 1/1000s är ganska snabbt för hundar.
Tror hockey är 1/500s - 1/800 s som brukar gälla.

/Stefan
 

Cubix

Aktiv medlem
Ska du ha så bra skärpedjup som möjligt och har ex 3 hundar efter varandra så ska du fokusera på den mellersta hunden.
Eftersom du har bra ljus så tycker jag du kan gå upp ännu mer i ISO.-tal för att kunna ska mindre bländaröppning. Brus syns minst i bra ljus. 1/1000s är ganska snabbt för hundar.
Tror hockey är 1/500s - 1/800 s som brukar gälla.

/Stefan
Då kan jag tom. sänka tiden lite utan att det kanske skulle bli oskarpt med andra ord
- får prova mig fram!
Tack :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo, det går som sagt att blända ned ytterligare om ljuset räcker till, man får höja ISO eller ha längre slutartider.

Min tanke var bara att med långa brännvidder på korta avstånd blir skärpedjupet inte särskilt långt oavsett hur man bländar ned, har man kommit till f/10 och det inte räcker brukar man få ta till en annan lösning. Dessutom tappar man skärpa på grund av diffraktion om man bländar ned ytterligare efter f/11 eller så.
 

smilfinken

Aktiv medlem
1/1000s är ganska snabbt för hundar.
Tror hockey är 1/500s - 1/800 s som brukar gälla.
Hundar flaxar lite mer än hockeyspelare, jag skulle nog säga att 1/1000 är en önskvärd lägsta slutartid och hellre riskera brus på högre ISO än att sänka slutartiden för en rörlig hund.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det finns tre parametrar för att styra bildens ljushet: slutartid, bländare och ISO. Du behöver kontrollera två av dem, och den tredje får bli vad den blir.

Om du har en kamera som kan köras med manuella inställningar för bländare och slutartid, men auto-ISO så är det "enkelt":
- ställ in den slutartid du behöver för att frya rörelsen
- ställ in den bländare du behöver för skärpedjupet
- låt kameran bestämma ISO

Eller ställ själv in alla tre manuellt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En möjlighet om man är beredd att byta kamera är att välja en med mindre sensor.
Men det är väl kanske inte det roligaste om man är intresserad av foto.
 

uekstrom

Medlem
Jag skulle behöva tips och råd hur jag får längre skärpedjup samtidigt som jag fryser rörelse.
Du kan experimentera med hyperfokal fokusering. Du ställer då in fokus på kanske 3m, och allting mellan ca 2.5m och oändligheten blir då mer eller mindre skarpt. En fördel med detta är att kameran inte behöver autofokusera alls, så det blir inget problem med autofokus på fel punkt eller nånting sånt.

Exakt vilka parameterar du behöver beror på ditt objektiv och vilken bländare du vill använda, kolla på t.ex.

http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html


eller wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du kan experimentera med hyperfokal fokusering. Du ställer då in fokus på kanske 3m, och allting mellan ca 2.5m och oändligheten blir då mer eller mindre skarpt. En fördel med detta är att kameran inte behöver autofokusera alls, så det blir inget problem med autofokus på fel punkt eller nånting sånt.

Exakt vilka parameterar du behöver beror på ditt objektiv och vilken bländare du vill använda, kolla på t.ex.

http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html


eller wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
Min erfarenhet är endast använda hyperfokalpunkten vid landskapsfotografering. Känner ingen djur/sportfotograf som använder sig av denna teknik.

/stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Varför inte? Blir det inte så skarpt som det utlovas?
Avståndsmätaren hos objektivet är inte noggrant graderat tycker jag och att ögonmåttsbetämma är svårt.
Avståndsmarkering finns nog också bara på de dyrare objektiven och dessa har ju snabb AF. Andra objektiv som har avståndsmarkering är ju de manuella.
AF är klart att föredra om man har det. Men tycker att det blir tillräckligt skarpt med hyperfokalpunkten för sport så visst, varför inte använda sig av tekniken. Jag är inte fan av detta utom vid landskapsfotografering.

/Stefan
 

uekstrom

Medlem
Avståndsmätaren hos objektivet är inte noggrant graderat tycker jag och att ögonmåttsbetämma är svårt.
Med zoomobjektiv är det nog hopplöst, och med normalobjektiv kanske det är för svårt att komma nära?

Men helt klart så har man mer skärpedjup bakom fokuspunkten än framför, så TS kanske kan experimentera med att fokusera på den närmaste hunden istället för den i mitten (beror naturligtvis på exakt hur hundarna är konfigurerade..) Det är dessutom mer iögonfallande att ha ett oskarpt motiv längst fram i bilden.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En möjlighet om man är beredd att byta kamera är att välja en med mindre sensor.
Men det är väl kanske inte det roligaste om man är intresserad av foto.
Då får man betala med ännu mer brus för samma skärpedjup, det är minst lika bra att blända ned med det man har då. Samma skärpedjup innebär samma mängd ljus per tidsenhet och det betyder att vid samma slutartid måste ISO vara mycket högre för den mindre sensorn, inte ISO-talet men den totala förstärkningen för hela bilden och därmed brusnivån.

Du kan experimentera med hyperfokal fokusering. Du ställer då in fokus på kanske 3m, och allting mellan ca 2.5m och oändligheten blir då mer eller mindre skarpt. En fördel med detta är att kameran inte behöver autofokusera alls, så det blir inget problem med autofokus på fel punkt eller nånting sånt.
Det är inte särskilt långa brännvidder man kan använda om man vill att allt från 2,5 meter till oändligheten ska vara i fokus med rimliga bländare.
 
ANNONS