Annons

Använda UV-filter eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Jag, och fler med mig i andra trådar, har repat filter. Det ignoreras alltid av någon orsak.
Om man inte funderar över varför ens filter repas, inte bara en gång, utan flera gånger, bör man fundera först över sin putsteknik. Men fixar man inte det, så är det att rekommendera ett skyddsfilter, om man ändå inte får till det.


Michael - Har filter, men kör utan -
 

iSolen.se

Guest
2) Varför tror du att en frontlins är tåligare än ett filter?
3) Vet du vad det kostar att byta en stor frontlins eller är det en summa du har hittat på?
God morgon Erland, lika ödmjuk som vanligt :)

2) En frontlins klarar stötar som ett filter går sönder av. Sen har jag hört många gånger att ytbehandlingen på frontlinser (finns det tex filter med nanocoating?) är robustare än filters. För att få en absolut sanning måste man förstås välja en speciell lins och ett speciellt filter och sedan vända sig till tillverkarna. Sen har jag filter med repor men inga objektiv med repor.

3) Drygt 3000 kostade det för en kollega häromdagen. Jag lade mig aningen under för jag har hört lägre siffror tidigare samt att det var ett dyrt objektiv.

Edit: jag har googlat lite snabbt: det finns flera prisuppgifter från knappt 2000kr till 2500, någon bytte en frontlins själv för 1200kr på en Canon 300/4. Hittade förresten dig i några av trådarna. Verkar som du varit nyfiken på det priset länge.
 

pow

Aktiv medlem
Använder alltid UV-filter

Om det är bra eller inte är förmodligen en smaksak.

Men det finns för mig två viktiga saker som gör att jag har filter på:

1 - jag slipper fippla med objektivlock

2 - jag blir inte så aggresiv som man tydligen blir av att vara anti-UV-filter
 

iSolen.se

Guest
Ja, eftersom folk då och då kastar ur sig påståenden om att det blir billigare att byta frontlins än att byta filter -- men jag kan inte minnas någon som faktiskt gjort det och vet vad det kostade.
Och du har fått svar men fortsätter fråga? Vill du ha ett kvitto eller vad räcker som "bevis" för dig?

Googla själv, priset verkar stämma.

Dvs om man är oförsäkrad kostar en frontlins 2-3 bra filter. Om försäkringen täcker frontlinsrepa kostar frontlinsen drygt 1.5 filter. Får man ingen repa, dvs det som gäller de flesta användare, kostar det 1 filter oavsett om man fått skada eller inte. Gör själv kalkylen. Väg sen in att man får sämre kontrast i motljus så har du min ståndpunkt.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Om det är bra eller inte är förmodligen en smaksak.

Men det finns för mig två viktiga saker som gör att jag har filter på:

1 - jag slipper fippla med objektivlock
Jag har frågat någon annan som använder filter som objektivlocksersättning detta, men jag fick inget svar då. Jag är fortfarande nyfiken, så:

Hur länge går det innan du byter ut ditt skyddsfilter pga repor och annat slitage (som ju i annat fall hade drabbat frontlinsen eller locket), och märker du någon försämring i bildkvalitet fram till den dagen du byter?

Anledningen till att jag frågar är att jag, även om jag hade filter på, skulle sätta på locket för att undvika repor på det yttersta glaset eftersom jag inbillar mig att såna saker kommer att inverka mer och mer negativt på bilderna allt eftersom slitaget ökar.
 

pow

Aktiv medlem
Jag har frågat någon annan som använder filter som objektivlocksersättning detta, men jag fick inget svar då. Jag är fortfarande nyfiken, så:

Hur länge går det innan du byter ut ditt skyddsfilter pga repor och annat slitage (som ju i annat fall hade drabbat frontlinsen eller locket), och märker du någon försämring i bildkvalitet fram till den dagen du byter?

Anledningen till att jag frågar är att jag, även om jag hade filter på, skulle sätta på locket för att undvika repor på det yttersta glaset eftersom jag inbillar mig att såna saker kommer att inverka mer och mer negativt på bilderna allt eftersom slitaget ökar.
Jag har lock på när jag inte går omkring med kameran.
Jag är inte så slarvig av mig så det har aldrig hänt att jag repat filtret, men jag slipper oroa mig.
Aldrig märkt någon försämring eftersom jag alltid har filter på.
Jag samlar på gamla kameror och då förekommer det repiga objektiv, kanske från folk som inte använt filter.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Oavsett man brukar köra med UV-filter eller ej så rekommenderar jag att ta bort den under nattfotografering!




/Stefan R. Nilsson
 

Jern

Aktiv medlem
Skulle vara intressant om dom som kan skicka in bilder på "före" och "efter" UV-fillter där man kan se en skillnad, jag kan inte på mitt som jag har filter på. Tror inte det iaf.
Kan detta kanske bli en liten filterskola.

Tackar på förhand / Janne
 

skog1s

Aktiv medlem
Filter? För att vara rädd om linsen?

Lite som att ha sex med kondom tycker jag det är, jag vill ha äkta vara :)


Sen är ju frågan: om hur många som har filter på för att skydda, och har det på när dom fotar = Kondomfoton ;)
 

iSolen.se

Guest
Skulle vara intressant om dom som kan skicka in bilder på "före" och "efter" UV-fillter där man kan se en skillnad, jag kan inte på mitt som jag har filter på. Tror inte det iaf.
Kan detta kanske bli en liten filterskola.

Tackar på förhand / Janne
Fota i motljus, eller på natten med någon lampa i bild så syns det.

Har du glasögon får du samma effekt om du har smutsiga glasögon och solen träffar glaset. Allt blir kontrastlösare.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är riktigt stor skillnad på filter och filter också. Cyberphotos billiga Dörr är som ett sandpapper som suger åt sig smuts, B+W är minst lika blanka som frontlinsen och ungefär lika lätta att torka av.

Men visst, B+W kostar rätt bra med pengar när man kommer upp i 67-77 mm, så det är ju rätt osäkert om det är värt skillnaden. Jag har aldrig repat vare sig linser eller filter men inte heller märkt av några särskilda negativa effekter av filter heller, men jag använder å andra sidan bara B+W och liknande kvalité.
 

iSolen.se

Guest
Det är riktigt stor skillnad på filter och filter också. Cyberphotos billiga Dörr är som ett sandpapper som suger åt sig smuts, B+W är minst lika blanka som frontlinsen och ungefär lika lätta att torka av.

Men visst, B+W kostar rätt bra med pengar när man kommer upp i 67-77 mm, så det är ju rätt osäkert om det är värt skillnaden. Jag har aldrig repat vare sig linser eller filter men inte heller märkt av några särskilda negativa effekter av filter heller, men jag använder å andra sidan bara B+W och liknande kvalité.
Jag har provat lite olika men just B+W håller jag med om är mycket bra, eller tom bäst?

För ND filter tex är det enorm skillnad, B+W är de enda jag hittat som håller färgen.
 

Karl2

Aktiv medlem
Kollade vad yrkesfotografen och författaren Scott Kelby anser. Han hade köpt ett dyrt objektiv och fumlat vid objektivbytet så att det dyra objektivet föll i backen. Endast UV-filtret söndrades och skyddade samtidigt objektivet, som inte skadades. Han påstår att filtret inte förbättrar bilderna, men fotografen lever tryggare då filter används.
 

skog1s

Aktiv medlem
Det är riktigt stor skillnad på filter och filter också. Cyberphotos billiga Dörr är som ett sandpapper som suger åt sig smuts, B+W är minst lika blanka som frontlinsen och ungefär lika lätta att torka av.

Men visst, B+W kostar rätt bra med pengar när man kommer upp i 67-77 mm, så det är ju rätt osäkert om det är värt skillnaden. Jag har aldrig repat vare sig linser eller filter men inte heller märkt av några särskilda negativa effekter av filter heller, men jag använder å andra sidan bara B+W och liknande kvalité.
Men om du aldrig repat vare sig linser eller filter så varför använder du filter? Det är väl knappast för att skydda linsen då! Utan för "effekten"

Nä, när det kommer till att "skydda linsen" för att använda filter. Och sen fota med det på. Tycker jag är lite Kalle Anka faktiskt!
Och fota genom en ruta har vi alla gjort!! När det gäller skydd så kör jag på det gamla knepet.
Motljusskydd + Objektivskydd!! Tröja/putsduk! har fungerat i alla år!

Det är ett verktyg, behandlar man det väl och som man ska, funkar det mycket väl i många år!!
 

skog1s

Aktiv medlem
Kollade vad yrkesfotografen och författaren Scott Kelby anser. Han hade köpt ett dyrt objektiv och fumlat vid objektivbytet så att det dyra objektivet föll i backen. Endast UV-filtret söndrades och skyddade samtidigt objektivet, som inte skadades. Han påstår att filtret inte förbättrar bilderna, men fotografen lever tryggare då filter används.
Ren tur vill jag kalla det!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har provat lite olika men just B+W håller jag med om är mycket bra, eller tom bäst?

För ND filter tex är det enorm skillnad, B+W är de enda jag hittat som håller färgen.
Ja, B+W är i en annan klass än allt jag har testat, men det lär finnas varianter från Hoya och vad det nu var som är i klass med dem.

Men om du aldrig repat vare sig linser eller filter så varför använder du filter? Det är väl knappast för att skydda linsen då! Utan för "effekten"
Säkerhetsbältet har aldrig skyddat mig heller, ändå har jag alltid på mg det. Det stör mig ännu mer än UV-filtret för övrigt.

"Effekten" hos ett UV-filter är ju som sagt i bästa fall att det inte märks, i värsta fall att det försämrar bilden. Alltså inget man särskilt kan vilja åt.

Ren tur vill jag kalla det!
Tjaa, det kan ju inte bara ha varit tur eftersom han haft skickligheten att sätta på filtret ;-)
 
ANNONS