Annons

Hur gör ni Mac-användare?

Produkter
(logga in för att koppla)

flossy666

Aktiv medlem
Lite sent nu kanske men jag bytte från ACDSee på Windows till Lightroom på Mac för några år sedan. Jag importerade då mitt befintliga bildarkiv liggande på de hårddiskar som använts till PC:n rakti in i Lightroom på Mac:en UTAN att ändra nånting. Mina mappar med årtal och datum lyftes rakt in i Lightroom:s databas utan att ändra själv bildfilerna på något sätt.

Vid import ska du välja "Add to library" när du vill låta filerna ligga kvar i sin originalstruktur. Lightroom är suveränt för att just hantera mängder med bilder, sortering, sökning, metadata, nyckelord och även grundläggande råkonvertering/justering.

Filsystemet på Mac (OS-X) fungerar på precis samma sätt som i Windows men Finder och Explorer har lite olika sätt att presentera filerna på. I OS-X kan du ta upp ett terminalfönster och köra UNIX-kommandon direkt om du vill trixa med de råa mapparna och filerna direkt, t ex för att göra script :)

Lycka till!
Frågan är ju hur det skulle bli om du försökte byta tillbaks till ACDSee eller faststone idag. Skulle vara intressant att veta.
 

Francis-G

Aktiv medlem
Frågan är ju hur det skulle bli om du försökte byta tillbaks till ACDSee eller faststone idag. Skulle vara intressant att veta.
Inget problem skulle jag säga - förutom att man tappar den metadata som sparas i icke-standard format. Lightroom kan spara all data i .xmp-filer vilket iaf i teorin skulle göra det möjligt att byta databasprogram. ACDSee sparade alla metadata i en samling databasfiler och jag lyckades inte rädda så mycket därifrån till Lightroom.

Anledningen att jag övergav ACDSee var att deras databashantering bröt samman när bildarkivet blev riktigt stort - långsamt, buggigt och sporadiska krascher. Lightroom verkar tåla betydligt mer, jag har passerat 100 000 filer för ett bra tag sedan - inga problem.
 

peranders

Aktiv medlem
Att man inte ens kan skapa en textfil på ett enkelt sätt i en dator köpt 2012 fick mig att tröttna.
Apple har bestämt att text-formatet ska man inte jobba med, då blir det att ladda hem nån slags 3djeparts notepad-klon istället. Känns inte smidigt. Det är den attityden från Apple jag pratar om.
Det här får du förklara! Du hittade aldrig texteditorn? Den heter Textredigerare.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Visst är det så. Om man inte dedikerar ett visst program till en viss bildtyp öppnas den i "Förhandsvisning". Vill man i stället att den ska öppnas i t ex PS markerar man bildfilen och trycker Kringla + i (visa info) Där kan man ändra villkoren för filtypen permanent.
Jag undrar angående förhandsvisning om det går att se bilderna efter varandra. Det verkar inte finnas någon knapp "nästa".

En annan sak som jag undrar över.....Jag fick programmet "View NX2" i samband med att jag köpte min Nikon. Om jag högerklickar på en bild och väljer "öppna med" då hittar jag inte programmet på listan. Hur lägger man programmet där? den finns ju på fältet där nere (dock-fältet)
 

Marie_1

Aktiv medlem
LR har inga "egna" mappar, utan det använder exakt de mappar som bilderna är lagrade i på hårddisken, oavsett om man kör Windows eller Mac.

Nu har jag inte Mac själv, men funderar på att skaffa. Men visst måste man väl kunna öppna t.ex. en JPG eller RAW från Finder och välja att redigera den i Photoshop. Eller liknande? Jag utgår från att ett dubbelklick öppnar filen i dess associerade applikation. Och om man högerklickar så kan man få upp lite andra alternativ? Eller?

Angående LR, import och mappstruktur så gör jag så här: http://sprng.me/eefch
Tack för länken! väldigt pedagogiskt förklarat. Det måste ändå ta ganska mycket tid med att "tagga" bilderna också? Man måste ha tålamod när man ska hålla på med bilder!
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag undrar angående förhandsvisning om det går att se bilderna efter varandra. Det verkar inte finnas någon knapp "nästa".

En annan sak som jag undrar över.....Jag fick programmet "View NX2" i samband med att jag köpte min Nikon. Om jag högerklickar på en bild och väljer "öppna med" då hittar jag inte programmet på listan. Hur lägger man programmet där? den finns ju på fältet där nere (dock-fältet)
Ett mycket enkelt och snabbt sätt är att marera alla bilderna och bara trycka mellanslag. Sedan är det bara att bläddra med höger eller vänsterpilen.

Om inte programmet du vill använda dyker upp på listan vet jag inte vad som kan vara fel. Vad är det för filtyp och vilket program vill att den ska öppnas med?
 

erro.se

Aktiv medlem
Tack för länken! väldigt pedagogiskt förklarat. Det måste ändå ta ganska mycket tid med att "tagga" bilderna också? Man måste ha tålamod när man ska hålla på med bilder!
Man lägger så mycket, eller lite, tid man vill på det förstås. Jag har ett strukturerat arbetssätt som drar nytta av keywords och "smart collections" vilket gör att jag automatiskt har koll på vilka bilder som jag har gjort vad med. Jag ser alltså direkt vilka bilder som saknar GPS-koordinater, saknar keywords för namn på personer i bilden, saknar justeringar o.s.v. Och jag har "smart publish collections" som automatiskt (med ett musklick) exporterar ut vissa bilder i lagom storlek för att ha som roterande skrivbordsbakgrunder på datorn. Andra bilder exporteras automatiskt till Dropbox så att sambon får tillgång till dem. O.s.v.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Ett mycket enkelt och snabbt sätt är att marera alla bilderna och bara trycka mellanslag. Sedan är det bara att bläddra med höger eller vänsterpilen.

Om inte programmet du vill använda dyker upp på listan vet jag inte vad som kan vara fel. Vad är det för filtyp och vilket program vill att den ska öppnas med?
Det gick inte att markera med mellanslag dock fungerar det utmärkt att förstora bilderna som är markerade i Finder. Vilket underlättar när man ska titta närmare på bilderna. Tack!
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har både PC och Mac och det går utmärkt att lägga upp bilderna enligt mappstruktur i Macen, däremot fick jag problem när jag installerade Lightroom som la tillbaka alla filer efter datum samt döpt om alla filer till "namnlös" så nu får jag kolla igenom tusentals bilder och lägga tillbaka dom i rätt undermapp i respektive årsmapp.
Det är sånt som gör att man tröttnar, fotografera är kul men inte strulet med det digitala
Det klart att det är mycket jobb att sortera 1000 tals bilder!
Kan man inte strunta i att döpa bilderna igen och i stället använda sig av "eror:s" metod (enligt länken) att man markerar flera bilder av samma "art" och "taggar" de? vidare är det bara att dra alla samtidigt de i resp. mapp?
 

trazan

Aktiv medlem
Det klart att det är mycket jobb att sortera 1000 tals bilder!
Kan man inte strunta i att döpa bilderna igen och i stället använda sig av "eror:s" metod (enligt länken) att man markerar flera bilder av samma "art" och "taggar" de? vidare är det bara att dra alla samtidigt de i resp. mapp?
Jag vill få in dom i mappstrukturen innan jag gör något annat (har tidigare läst erors tips)
mapparna finns kvar både huvudmapp och undermappar men alla filer ligger nu utanför och har fått namnändrat till "Namnlöst..." skitkul (not)
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag vill få in dom i mappstrukturen innan jag gör något annat (har tidigare läst erors tips)
mapparna finns kvar både huvudmapp och undermappar men alla filer ligger nu utanför och har fått namnändrat till "Namnlöst..." skitkul (not)
Men vad har du gjort för att få det så? Det sker som sagt inte av sig självt.

Har du kvar originalbilderna på nån backup, i den struktur och med de namn du vill ha?
 

trazan

Aktiv medlem
Men vad har du gjort för att få det så? Det sker som sagt inte av sig självt.

Har du kvar originalbilderna på nån backup, i den struktur och med de namn du vill ha?
ja som jag skrev tidigare så blev det så när jag skulle importera mina bilder till LR, det stod inget i boken om att det var viktigt att man skulle ha någon speciell inställning så jag importerade.
Kanske man måste gå en dyr kurs för att förstå sig på programlogiken, jag gör det inte i alla fall :(
 

erro.se

Aktiv medlem
Någonting har du uppenbarligen förändrat i LR's inställningar, eftersom LR inte gör så utan att man själv ber om det.

Omdöpning av filer sker aldrig såvida man inte specifikt går in i import-inställningarna och anger att de ska döpas om, och hur de ska döpas om.

Importen har tre huvudprinciper: Add, Move, Copy. Dessa anger hur filerna ska hanteras.

Add lägger bara till bilderna i LR's katalog (databas) och själva bildfilerna ligger kvar på hårddisken där de var tidigare.

Copy gör en kopia, och man får ange var kopian ska hamna och i vilken sorts mappstruktur. De kopierade bilderna är de som används av LR, d.v.s. de som katalogen (databasen) hänvisar till (eller pekar på). Originalbilderna ligger kvar där de låg, men de har alltså inget med LR att göra.

Move flyttar originalbilderna till den mappstruktur du anger.

Add/Copy/Move fyller olika syften beroende på hur man vill importera bilder till LR, t.ex. var och hur de är lagrade innan importen till LR.

Om man väljer Add (vilket jag har för mig är LR's standardval) så har man inte ens möjlighet att välja att döpa om filerna. Eftersom de bara läggs till där de är. Omdöpning kan bara ske i samband med att filer flyttas eller kopieras.
 

trazan

Aktiv medlem
Någonting har du uppenbarligen förändrat i LR's inställningar, eftersom LR inte gör så utan att man själv ber om det.

Omdöpning av filer sker aldrig såvida man inte specifikt går in i import-inställningarna och anger att de ska döpas om, och hur de ska döpas om.
I höstas köpte jag LR4 + Mattias Karlssons bok "LR4 från början" inkl videokursen, har ej hittat var i materialet det står nämnt om speciella importinställningar.

Har nu öppnat programmet LR och jag vet inte ens var dessa inställningar är och i så fall hur dom ska se ut... kanske det poppat upp någon frågeruta när jag installerade LR men inget som jag minns????

Har ej använt programmet sedan detta med filstrukturen ändrades... kanske man skulle installera om LR samt rodda igenom alla bildfiler till rätt mapp innan man gör om proceduren???

Nu ser jag att det står ibockat i en ruta "ändra på filnamn" (Högra delen av sidan Import... flytta till) samt Mall: Eget namn.. ursprungligt filnamn samt rutan under: Egen text (som är grå) "Namnlöst"
kan det vara där det spökar???? Har ej pillat på dessa inställningar...
 

erro.se

Aktiv medlem
Ja där har du ju förklaringen på omdöpningen. Men det är nåt som på något sätt har förändrats, av dig eller någon annan, medvetet eller ej, för så där är naturligtvis inte LR inställd från början.
 

trazan

Aktiv medlem
Ja där har du ju förklaringen på omdöpningen. Men det är nåt som på något sätt har förändrats, av dig eller någon annan, medvetet eller ej, för så där är naturligtvis inte LR inställd från början.
och HUR ska man veta sånt när man följer boken?

Så nu följdfrågan: HUR ändrar jag tillbaka (i det gråa fältet) samt vad ska det stå i dom som standard?
 

fafner

Aktiv medlem
Mac

Idag är mac och PC grymt lka i stort sätt, väldigt många program finns ju både på MAC och PC tex lightroom och Bridge och fungerar på samma sätt!

Aperture och iPhoto
Kan ju fungera på två olika sätt:
1. Flytta bilden till Apertures/iPhotos databas (då syns den inte för vanliga användarei den vanliga mappstrukturen)
2. Låta bilden vara synlig i mappstrukturenhålla reda på metadata i iPhoto/Aperture. Då kan tu tagga, söka göra virtuella kollektioner osv med dina bilder men ha en mappstruktur som du kan söka via andra program viket kan vara praktiskt.

På Aperture importerar du filer och då kan du flytta dem till ett mer strukturerat mappsystem, så när du ansluter en kamera flyttar du filerna till en struktur (som du själv definierar, tex /ÅR/MÅNAD/DAG/Tid-nr

Hanterar du metadatan i Aperture eller iPhoto skall du ju hellst inte byta namn på filen i filhanteraren, eller flytta filerna eftersom kopplingen mellan filen och databasen i programmet inte stämmer längre, utan du byter namn på filen via Aperture/iPhoto

Det funkar på liknande sätt i Lightroom

Det finns andra program som tex Adobe Bridge som hanterar bilderna i filstrukturen (utan databas) där kan du redigera metadatan i filen direkt. Då kan du byta namn hur du vill (både i Bridge eller utanför Bridge).

Även med hjälp av Findern kan du ändra vissa grundläggande taggning och märkning, tex färgmarkera filer, lägga kommentarer som du sen kan söka på via tex spotlight.
 
ANNONS