Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anders Karlstam

Aktiv medlem
Hellesø vann priset Årets Naturfotograf. När det visade sig att han fuskat till sig titeln så fråntogs han titeln.

Lance Armstrong vann massor av titlar i flera sporter. När det visade sig att han fuskat till sig dessa titlar fråntogs han dem.

Ingen av dem kan väl direkt räknas bland eliten efter det?
Vad jag vet så fick han inte den utmärkelsen för sina manipulerade bilder, utan mer för många års fotograferande.

Det är riktigt det du skriver om Lance Armstrong.

Terje skapade fantastiska bilder innan fuskbilderna. Han gör fantastiska bilder nu. Så för mig är han uppe bland de bästa i eliten. Jag bortser från fusket ock tittar på alla andra fina bilder han tar.

Jag menar att alla förtjänar fler chanser även om man gjort något dumt, även om man i panik och för att försöka hålla ihop sin värld ljuger om vad man gjort.
Vi människor reagerar så olika och vi hamnar i olika situationer. Det är lätt att döma men inte lika lätt att sätta sig in i andras livssituationer och ibland felaktiga val.
Jag vet att Terje och hans familj mår dåligt över vad som skett men också att dom mår ytterligare sämre av allt runt omkring. Alla som hellre stjälper än hjälper. Det finns för mycket ilska och hat.
Varför inte bara släppa allt och gå vidare? Acceptera att vi är olika. Ta det för vad det är och glädjas åt det fina. De fina bilder Terje tar idag.
 

PMD

Aktiv medlem
So what!? Spela roll om Terje förväxlat några bilder eller om dom hamnat i oordning eller till och med om han varit tvungen att skarva litet! Det är väl bilderna som räknas... Det är väl inte hela världen i så fall?
Det är inte klipp-och-klistra-redigeringen av bilder som vi är upprörda över. Sånt är förstås helt OK, och ibland rent av nödvändigt för att uppnå avsedd effekt med en bild.

Nej, det är ljugandet om bildernas uppkomst som är fusket och det stora sveket. Sådant kan aldrig vara acceptabelt.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad jag vet så fick han inte den utmärkelsen för sina manipulerade bilder, utan mer för många års fotograferande.
Naturvårdsverket hade några av Hellesøs fuskbilder med i pressmaterialet för Årets Naturfotograf. Det blev förstås lite pinsamt.

Terje skapade fantastiska bilder innan fuskbilderna. Han gör fantastiska bilder nu. Så för mig är han uppe bland de bästa i eliten. Jag bortser från fusket ock tittar på alla andra fina bilder han tar.
Det är dock ett litet problem att vi inte riktigt vet vilka av Hellesøs bilder som är fuskbilder och vilka som inte är det. Han vill ju inte tala om det, trots att han strax efter det första avslöjandet sa/skrev att han skulle gå igenom sitt arkiv och sortera bort fuskbilderna.

Jag menar att alla förtjänar fler chanser även om man gjort något dumt, även om man i panik och för att försöka hålla ihop sin värld ljuger om vad man gjort.
Visst, det håller jag med om. Det tycks dock som om Hellesø inte riktigt vill ta den chansen.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, naturligtvis inte!
Men vem är det som avgör en lögn, förrutom de erkända?
Du, jag, ett rättsväsende eller en mob?
Vad som är en lögn kan antingen göras till en djup filosofisk fråga, eller så kan vi helt enkelt jämföra ett uttalande med verkligheten och se om det stämmer. Ett falskt uttalande behöver inte nödvändigtvis vara en lögn, det beror på omständigheterna då uttalandet görs, men när någon gör ett medvetet falskt uttalande så brukar vi ofta kalla det för en lögn.

Vad jag sett i den här tråden finns det inte en enda som kan fälla ett drypsäkert utlåtande om nåt i frågan. Klart, man kan ju alltid, som rättshaverist, kräva vad som helst av vem som helst för att bekräfta en egen övertygelse, men vad den är värd i praktiken vet nog bara den som drog en blöt i brallan och ropade på papper...
Hellesø erkände ju bildfusk, efter att ha blivit överbevisad. Det tycker jag är tillräcklig säkert för att hävda att han har sysslat med bildfusk.

Jag trodde faktiskt att det inte längre fanns någon som ifrågasatte det faktum att Hellesø fuskat med bilder, med tanke på hur mycket evidens som Flashbackgrävarna har presenterat samt med tanke på att Hellesø faktiskt själv har erkänt bildfusk.
 

eek

Aktiv medlem
det är som några andra sagt redan, vi kommer inte längre, diskution går runt.
Terje´s fan club kommer fortsätta skrika hets (som han själv), precis som den första gjorde endast 2 timmar efter att det uppdagades och sen fortsatt, dom kommer fortsätta kalla oss knivomvridare, gamar, varg flock, stenkastare , rovdjur och nu även rättshaverist.

Dom kommer fortsätta ignorera ganska stark bevisning och inte ifrågasätta bilder ( utan tro mer på terje själv).
Dom kommer fortsätta med argumentationen att vi/dom som vill diskutera eller gräva eller skriva ut sina känslor, få klarhet i vilka och hur många bilder & även min personliga inställning att naturfoto ska vara äkta (där det är beklagligt att han fortsätter med kurser osv), kommer fortsätta med att kalla just detta för mobbning och hets och vill stänga ner trådar och att information försvinner från tex wikipedia. dvs glöm/ gå vidare och lägg locket på för kanske sverige´s största fotoskandal precis samma beteende och mönster som Terje själv..
 

PeterWem

Aktiv medlem
det är som några andra sagt redan, vi kommer inte längre, diskution går runt.
Terje´s fan club kommer fortsätta skrika hets (som han själv), precis som den första gjorde endast 2 timmar efter att det uppdagades och sen fortsatt, dom kommer fortsätta kalla oss knivomvridare, gamar, varg flock, stenkastare , rovdjur och nu även rättshaverist.

Dom kommer fortsätta ignorera ganska stark bevisning och inte ifrågasätta bilder ( utan tro mer på terje själv).
Dom kommer fortsätta med argumentationen att vi/dom som vill diskutera eller gräva eller skriva ut sina känslor, få klarhet i vilka och hur många bilder & även min personliga inställning att naturfoto ska vara äkta (där det är beklagligt att han fortsätter med kurser osv), kommer fortsätta med att kalla just detta för mobbning och hets och vill stänga ner trådar och att information försvinner från tex wikipedia. dvs glöm/ gå vidare och lägg locket på för kanske sverige´s största fotoskandal precis samma beteende och mönster som Terje själv..
Det finns väl ingen som tror att Terje inte bildmanipulerat och klistrat in djuren eller betett sig väldigt dåligt. Problemet jag tycker är detta och/eller att bara slänga ut en bildanalys via JPGsnoop och påvisa att man hittat bevis för bildmanipulation utan att hänvisa direkt hur det bevisar bildmanipulation mer än att bilden är förändrad.
Har man läst http://terjadefoton.wordpress.com/ har man fått en ganska klar bild om vad som skett. Att flinande påpeka hur svårt det är för Terje att räkna ett år senare ser jag bara som glöttigt.

Att Terje fortsätter hålla fotokurser är si sådär. Jag tror inte att eleven får en sämre utbildning p.g.a. bildmanipulationen, men eleven bör känna historien om manipulationerna.

[admin: raderat OT]
 
Senast redigerad av en moderator:

Erikhaglund

Aktiv medlem
Har fått lite nytt intresse av denna fascinerande historia. Någon som vet var man kan se lodjursbilden som Terje lade upp på sin blogg vid nyår i år? (Den är numera bortplockad.) Ska ha varit ett gäspande lodjur på nära håll.
 

Hlangmo

Aktiv medlem
Jo men först skall du hitta ngt av de 4 lodjur som finns i trakterna.
O det gör man inte i en handvändning, definitivt inte varje dag.
O definitivt inte genom att hämta andras bilder på nätet.
Hva mener du med dette? At Terje aldri har sett eller kommer til å se gaupe i Mullsjø?

Og om du mener det så er det litt rart at han har bilde av gaupe tatt i Mullsjø som ikke er klipp og lim.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Hva mener du med dette? At Terje aldri har sett eller kommer til å se gaupe i Mullsjø?

Og om du mener det så er det litt rart at han har bilde av gaupe tatt i Mullsjø som ikke er klipp og lim.
...och eftersom ditt sista påstående saknar någon sorts konkret bevis, faller ditt resonemang handlöst. Fan.

Men det hade varit kul att se en äkta lodjursbild från Mullsjö från T. Just once. Men det är nog ganska så mycket för begärt, dessvärre.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det finns aldrig någon omvänd bevisförda och om du tycker dej ha något otalt med han så varför inte upprätta en petsonlig kontakt istället för att sprida nåt som du överhuvudtaget inte vet nåt om när det kommer
Du kanske skulle läsa en gång till och försöka förstå vad jag har skrivit? Det här är inte någon rättegång, där skuld måste bevisas. Det här är en diskussion i ett nätforum, och det har framkommit att Terje är en notorisk fuskare och att han aldrig vidgår sina ogärningar utan att vara överbevisad.

Jag bryr mig inte um det helt enkelt. Vill Terje bevisa något, så är det upp till honom. Jag kräver inte att han ska bevisa någonting, och för mig får han manipulera bilder hur mycket han vill. Men det har på övertygande sätt påvisats att han har ljugit många gånger, fuskat med bilder många gånger, och att han har plagierat texter, och att det har pågått under mycket lång tid. Det är också mer än tydligt att han inte har vidgått någonting annat än det som har kunnat bevisas på övertygande sätt. Därför finns inget förtroendekapital kvar. Han är helt enkelt inte värd att tro på, och det är därför det omvända faktiskt gäller. Han är en fuskare, som alltid försöker skyla sitt fusk, och som hårt angriper alla som ifrågasätter, utan att någonsin visa att hans alster verkligen är egna eller att de är omanipulerade.

Jag bryr mig som sagt inte om det. För mig är han en dundernolla, och jag har inte sett prov på att han skulle vara en duktig fotograf, som har framförts här. Hans fusk skadar svensk naturfotografi på mer än ett sätt. Jag har själv känt av det när jag har tagit naturbilder och visat dem. Hela tiden finns den där taggen som nöter, för att T höjdes till skyarna var en simpel fuskare. Det drar en mörk slöja över all naturfotografi, och det kan ta lång tid att läka såren han har orsakat. Att använda honom till föredrag om naturfotografi igen är att röra om i såren och hindra att historien glöms.

Och Terjes bilder är därmed helt ointressanta. Han är i mina ögon en rent ut sagt dålig fotograf, och seriösa fotografer borde kanske hälla honom på mer än armlängds avstånd.

[admin: raderat grovt språk]
 
Senast redigerad av en moderator:

Mesch

Aktiv medlem
Hva mener du med dette? At Terje aldri har sett eller kommer til å se gaupe i Mullsjø?

Og om du mener det så er det litt rart at han har bilde av gaupe tatt i Mullsjø som ikke er klipp og lim.
Klart att han skulle kunna ta en bild av lo. Han kommer nog aldrig undan med att folk misstänker att det är fusk. Det har han själv ordnat grundligt genom att gång på gång ljuga om sina bilder.

En person som bevisligen ljugit så mycket om sina alster kommer jag ha mycket svårt att tro på, speciellt om han hårdnackat vägrar visa upp någon form av bevis.

"Jag lovar på heder och samvete" räcker inte i Terjes fall. Det gjorde det fram till att han visade att heder och samvete var något han hade sålt.
 

Merlin

Aktiv medlem
Terje säger (i den senare radiointervjun som Star2 linkar till i #5577 ) att hans unika sätt att arbeta med lodjur, så att dom kom till honom i stället för tvärtom, var en teknik han utvecklade för många år sedan, när han arbetade med skogshare (och senare räv och vildsvin). Kan det ligga någon sanning i detta? Var det med hararna han började med sitt unika sätt att arbeta?
Det är väl ändå en viss skillnad på att fotografera skogshare på Hallands Väderö (antar att det är det projektet han syftar på?) mot att fotografera en av världens mest skygga rovdjur?
 

Hlangmo

Aktiv medlem
...och eftersom ditt sista påstående saknar någon sorts konkret bevis, faller ditt resonemang handlöst. Fan.

Men det hade varit kul att se en äkta lodjursbild från Mullsjö från T. Just once. Men det är nog ganska så mycket för begärt, dessvärre.
Han la ut bilde av gaupe på bloggen i juli. Den ligger enda der.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Det är väl ändå en viss skillnad på att fotografera skogshare på Hallands Väderö (antar att det är det projektet han syftar på?) mot att fotografera en av världens mest skygga rovdjur?
Jag vet inte om du förstod min fråga. Terjes 'unika sätt att arbeta' är ju, hoppas man, just det: unikt. När han säger att han började med denna teknik redan med hararna så frågade jag mig om man verkligen ska tro att det hela började redan där. Halvtama eller inte, vad var det för 'unikt' sätt att arbeta han började med då? Det är en 'knappnål-silverskål' -tanke som slog mig, mao.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS