Annons

SB-910 eller SB-5000

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Sedan tidigare har jag en SB-910 och jag undrar om den är kompatibel med D850!
Eller måste man ha en SB-5000?

Är det stor skillnad i kvalité så att säga mellan SB-910 och SB-5000?

(Känns onödigt att köpa nytt när man redan har, förutsatt att det fungerar att använda i praktiken)


MVH at1981 !!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Övertygad om att den funkar alldeles ypperligt. Nikons originalblixtar är bra men dyra. Skulle jag köpt på mig mer i blixtväg så hade jag tittat på Godox.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ah - jag menade att jag har både SB-910 och D850. Har inte provat SB-5000.

Inte för att det var det du frågade, men jag har skaffat Quadralites Navigator X för radiostyrning. Bara provat på vid ett tillfälle hittills och bara med en blixt, men när jag väl fick igång det (oklara problem först, jag kan inte ens förklara) funkade det bra under hela kvällen.
 

iSolen.se

Guest
Jag kör med D910 (rätt ny tyvärr) och den funkar som sagt bra.

Vad tycker du om SB-5000? Det är det värt det? Spelar det roll? Jag kör pocketwizards i nuläget och håller på att bli galen. De lägger av efter två timmar och ingen vet vad som är felet.
D910 istället för SB-910. Suck. Detta inlägg kommet dyka upp om några år när D910 kommer.
 

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Vad bra! Då har jag ingen som helst anledning att ersätta SB-910 med någonting annat! :)

---
Jag har ett gäng färgfilter i plast men dessa genomskinliga plastark i olika färger ser ju
inte ut att vara så speciellt tåliga. Har ni egen erfarenhet? Är dessa engångsprodukter
eller går de faktiskt att återanvända? Hur monterar man dem på bästa möjliga sätt utan
på blixten?

Nikon SJ-3 -> Länk:
https://www.nikonusa.com/en/nikon-products/product/flash-filters/sj-3-color-filter-set.html

MVH at1981 !!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det borde följt med 910-anpassade filter till blixten, använd dem istället.
Med dagens rawfotografering så minskar behovet av filter men det klart blandljus är blandljus o det går inte att komma ifrån.
Personligen har jag köpt till en Yougnou (stavar alltid fel) och 2st 622 1 st 622tx.
BIlligare än Nikons o funkar riktigt bra.
Idag hade jag vänt blicken till Godox.
 

Ventures

Aktiv medlem
Gelatinfiltren (som kanske är av plast) är ju lite fladdriga. Men kan ge roliga färgeffekter om de inte bara används för att anpassa till konstljuskällor vilket är avsikten. Dvs vid blandljus kan det bli konstigt med en dagsljusfärgad blixt, oavsett om man fotar i raw eller inte. Filtren deformeras dessutom om man bränner av fler blixtar i en följd. Var inte färgfiltren av hårdplast efter sb-800?
De flimsiga filtren kläms fast av vidvinkelspridaren (luckan som kan dras ut).

Tappar man inte finessen med Nikon cls och i-TTL om man använder kinesblixtar?
 

cardazio

Aktiv medlem
Det borde följt med 910-anpassade filter till blixten, använd dem istället.
Med dagens rawfotografering så minskar behovet av filter men det klart blandljus är blandljus o det går inte att komma ifrån.
Personligen har jag köpt till en Yougnou (stavar alltid fel) och 2st 622 1 st 622tx.
BIlligare än Nikons o funkar riktigt bra.
Idag hade jag vänt blicken till Godox.
Yongnuo är rätt bra. Slår man på allt i rätt sekvens brukar det fungera felfritt. Pws har vi haft problem med i fuktiga förhållanden och sändaren med knappcellsbatteri slukar el. Bättre då att kunna köra eneloops i blixtar och triggers.
 
ANNONS