Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X-Pro1 bra vs. Sony NEX-objektiven dåliga

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Konkurrens om antika manuella objektiv

Förmodar att det är NEX-ägarna som dammsuger begagnat-marknaden på antika manuella objektiv. Det är också det system som genom sin större APS-C sensor bäst tillvaratar filmtidens brännvidder, samt är bäst försedda med hjälpmedel för manuell fokusering.

Four Thirds (FT) har ju haft den här möjligheten länge, samt i ännu större grad på senare tid med MFT, fast då transformeras ju alla de gamla objektiven till normaler och teleobjektiv. Visserligen till nytta ofta, men vidvinklar får sökas på annat håll.

Förmodar att Fujifilm inom ett år kommer med en instegsmodell för sitt XF-mount, så att även de budgetmedvetna Fuji-användarna kommer att rusa till eBay och Tradera för att shoppa billiga manuella objektiv.

Var kommer då Canon in i bilden? Förmodligen för sent för att göra dagens objektivfynd på begagnatmarknaden? Dessutom, om nu sensorn blir i samma storlek som för MFT, dvs samma 1.5" sensor som i Canon PowerShot G1 X, så samma problem med antika vidvinkel-objektiv som blir till normal- och korta telen.

När nu Canon är så sent till skott med sin lansering av ett CSC, Panasonic har varslat om att en lansering från Canon kommer i år, (förmodligen har de inside-information om Canons förehavanden), så är det inte otänkbart att systemet får samma typ av fasdetektering som i Nikon 1 System (CX).

I så fall får Canons CSC användare genast tillgång till hela Canons objektivpark via en adapter, fast med en cropfaktor på 1.85x för deras 1.5" sensor. Naturligtvis behöver en sådan CSC-kamera också anpassade objektiv, t.ex. en vidvinklig standardzoom med tyst CD-AF anpassning även för video.


Det kan dock mycket väl hända, att Canon gör en betydligt blygsammare entre på CSC-marknaden. Konkurrensen från Sony, Fujifilm, Olympus, Panasonic, Ricoh/Pentax, Nikon kommer i varje fall att bli mycket tuff...inte bara om de antika manuella objektiven.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Var inne på Scandinavian igår och såg bl.a. Nikons V1 och blev lite förvånad över att den är så pass stor som den är. Jag trodde den var betydligt mindre.
 

pet

Aktiv medlem
Var kommer då Canon in i bilden? Förmodligen för sent för att göra dagens objektivfynd på begagnatmarknaden? Dessutom, om nu sensorn blir i samma storlek som för MFT, dvs samma 1.5" sensor som i Canon PowerShot G1 X, så samma problem med antika vidvinkel-objektiv som blir till normal- och korta telen.

När nu Canon är så sent till skott med sin lansering av ett CSC, Panasonic har varslat om att en lansering från Canon kommer i år, (förmodligen har de inside-information om Canons förehavanden), så är det inte otänkbart att systemet får samma typ av fasdetektering som i Nikon 1 System (CX).

I så fall får Canons CSC användare genast tillgång till hela Canons objektivpark via en adapter, fast med en cropfaktor på 1.85x för deras 1.5" sensor. Naturligtvis behöver en sådan CSC-kamera också anpassade objektiv, t.ex. en vidvinklig standardzoom med tyst CD-AF anpassning även för video.


Det kan dock mycket väl hända, att Canon gör en betydligt blygsammare entre på CSC-marknaden. Konkurrensen från Sony, Fujifilm, Olympus, Panasonic, Ricoh/Pentax, Nikon kommer i varje fall att bli mycket tuff...inte bara om de antika manuella objektiven.
För Canon lär det inte spelar så stor roll om det är för sent eller inte för att göra objektivfynd på beg-marknaden...dom är nog mest intresserade av att sälja sina egna objektiv....dessutom vet vi i dagsläget inte om det ens kommer vara möjligt eller till hur stor utsträckning det kommer vara möjligt att köra med olika adaptrar på Canons kommande spegellösa system....dom flesta användarna vill nog helst köra med OM-objektiv med AF men som i tex Sonys fall finns det inga riktigt intressanta objektiv utan vill man ha små o ljusstarka objektiv så är det gamla manuella objektiv som gäller.

Enligt rykte så ska det komma två kameror.

En med samma sensorstorlek som G1X och en med APS-C

Ena på 14mp och den andra på 24mp

Kompatibelt med EF objektiven via adapter

EVF på ena kameran

3-5 objektiv kommer att lanseras/finnas tillgängliga samtidigt som kameran/kamerorna

Canon förväntas enligt rykte visa upp sitt spegellösa system i slutet på Maj när PMA hålls i Australien för att sen lanseras/släppas i Juni.

Tror inte entren kommer blir så blysam...precis som Nikon så har Canon många köpstarka användare som inte vill ha eller kan tänka sig något annat än sitt egna märke....men jag håller med...konkurrensen kommer blir mycket tuff i detta heta segment.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Se där, nu börjar det kanske äntligen röra på sig hos Canon.

En spegelfri med samma sensorstorlek som G1X kan jag förstå, för ett sådant system behövs dessutom en ny fattning med nya gluggar. Den får en sensor med sidbreddsförhållandet spikat till 4:3, samt är till storleken hårstrået mindre än hos Panasonics sensor i DMC-GH1 (som ju har en multi aspect ratio sensor).

Men vad menas med att de lanserar en kamera med APS-C, skall de också börja köra med 1.5x som brännviddsförängning?

Mer troligt är det att de sätter in sin fullstora EF-S bajonett i den spegellösa nykomlingen, som ju kan ta både EF och EF-S objektiv. Om sensorn blir 1.6, 1.5, 1.3, eller 1.0 återstår att se. Men hur ska de kunna utnyttja de gamla klassiska DSLR-objektiven?

Förmodligen stöder inte något av de klassiska EF och EF-S objektiven kontrastbaserad AF, som ju normalt behövs när man kör Live View eller tar bort spegeln!

Kanske Canon gör som Sony, kommer med en PELLIX-model?

Hellre då att licensiera tekniken från Nikon 1 CX-systemet försedd med Hybrid-AF, där nio rader med fasdetekterande pixlar integrerats på själva bildsensorn, som på dess Aptina-tillverkade dito.

Kan den nya spegellösa CSC'n återanvända Canons alla klassiska objektiv, ja då har de ett enormt utbud av objektiv från start. Alternativt blir det lika tandlöst som till Pentax K-01, som bara har ett enda anpassat objektiv till sin nykomling.
 

Roksvamp

Medlem
Bumpar upp den här tråden lite genom att fråga om någons erfarenhet med XF 35 mm. Står nu lite i valet och kvalet mellan att helt satsa på antingen E- eller X-mount, och objektivutbudet är så klart en viktig faktor i ekvationen.
 

afe

Aktiv medlem
Bumpar upp den här tråden lite genom att fråga om någons erfarenhet med XF 35 mm. Står nu lite i valet och kvalet mellan att helt satsa på antingen E- eller X-mount, och objektivutbudet är så klart en viktig faktor i ekvationen.
35/1,4 och 60/2,4 är väldigt bra, medans 18/2 fått rätt så ljumma omdömen (fast jag tycker det är helt ok). Sonys utbud till E-fattningen är inte jättestort, men de objektiv jag använder funkar mycket bra tycker jag (och det blir klart billigare än Fuji) - Sigma 19/2,8 och 30/2,8 samt Sony 50/1,8. Finns bildexempel från både Sony och Fuji i min blogg här på FS.
 

Roksvamp

Medlem
35/1,4 och 60/2,4 är väldigt bra, medans 18/2 fått rätt så ljumma omdömen (fast jag tycker det är helt ok). Sonys utbud till E-fattningen är inte jättestort, men de objektiv jag använder funkar mycket bra tycker jag (och det blir klart billigare än Fuji) - Sigma 19/2,8 och 30/2,8 samt Sony 50/1,8. Finns bildexempel från både Sony och Fuji i min blogg här på FS.
Hur skulle du säga att Sigmas 30/2.8 eller Sony 50/1.8 står sig mot XF 35an? Det är normalerna jag är som mest intresserad av nu så det är dem som till stor del avgör. Annars verkar ju både NEX-7 och X-Pro1 vara väldigt kompetenta kameror, så det är inte världens lättaste det här...
 

afe

Aktiv medlem
Hur skulle du säga att Sigmas 30/2.8 eller Sony 50/1.8 står sig mot XF 35an? Det är normalerna jag är som mest intresserad av nu så det är dem som till stor del avgör. Annars verkar ju både NEX-7 och X-Pro1 vara väldigt kompetenta kameror, så det är inte världens lättaste det här...
Vad gäller bildkvalitet är båda väldigt bra. 50/1,8 är ju mer ett porträttobjektiv än en normal, och som sådant fungerar det utmärkt. 30/2,8 är ju två steg långsammare än Fujis 35/1,4 men jag gillar att den är något vidvinkligare och den är definitivt skarp så det räcker. Att den kostar 5000:- mindre gör heller inget :)
 

Roksvamp

Medlem
Kollade runt lite snabbt på din blogg och wow, sigmorna levererar verkligen! För det priset inte minst. Lite off-topic nu kanske, men du som uppenbarligen lekt runt lite med både NEX-7 och X-Pro1, hur står de sig mot varandra? Är X-Pron lika notoriskt seg i jämförelse som det hävdas eller är det ganska jämt skägg mellan dem?

EDIT: Såg att ditt val till slut föll på NEX-7, så jag vet kanske vad jag ska vänta mig för svar =)
 

afe

Aktiv medlem
Fujin är inte såå himla seg i AF, men den är bedrövlig för manuell fokusering. Det lägre totalpriset och möjlighet att använda nästan vilka objektiv som helst med focus peaking och adapter gjorde att jag valde Nex.
 
ANNONS