Annons

Lightroom 3 publiceringstjänst

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj, jag skulle behöva en tjänst online där man kan ladda upp bilder till olika kataloger som kan låsas med lösenord. Orginalstorlek på bilderna måste kunna laddas ner från tjänsten samt att det skall finnas en bra sökfunktion / filtrering / kategorisering för att hitta bilder.

Jag har testat fleratalet tjänster men ingen som passar. Fördelen med smugshot och flickr nedan är att de finns som plugins till lightroom 3, det borde finnas fler publiceringstjänster som har gjort plugin, jag hittar dock inga fler.

1. Smugshot, här kan man lösenordskydda kataloger men det verkar inte som det går att ladda hem orginalstorlek för de som använder lösenordet (går bara att köpa bilder?). För mig som ägare av bilderna går det att ladda hem orginal. Det finns heller ingen bra sökning på bilder efter taggar etc, riktigt dåligt.

2. Flickr, här går det även att ladda upp orginalstorlek om man betalar för det. Dock så går det inte att låsa ett visst album med lösenord.

3. Dropbox, älskar denna tjänst men för att kunna dela 10GB med bilder så kräver detta att min klient har ett dropboxkonto vilket man inte kan kräva.


Hur gör ni för att dela era bilder med en klient på ett enkelt sätt?
 

Anders Östberg

Guest
Gallery2 här också, fast integrerad i Joomla. Tycker i och för sig LR-pluginen inte riktigt gör vad jag vill, så jag lägger upp bilderna manuellt, det går lika fort.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ett SmugMug konto. Tycker deras tjänst är mycket bra. Här kan jag göra det du frågar efter.
Endera ha ett album publikt eller ha det privat och som man bara kommer åt med lösenord.
Det går också att dölja albumet helt så det inte ens syns på ens hemsida i SmugMug.
Det går också ställa in om det skall gå att ladda ner bilderna eller inte.
Deras plug-in fungerar också suveränt ihop med LR. Det går också att göra smart-albums där man kan synka mot SmugMug och få tillbaka kommenter mm. från smugMug till LR.
Rekommenderas.
 
Senast ändrad:
Hej och tack för svaren! Ser ut som det blir dropbox för min del. Exporterar allt till en katalog som jag har synkat med dropbox, sedan delar jag bara ut den katalogen till min klient som också kör dropbox. Så fort jag exporterar en bild så tankas den upp till dropbox server och sedan upp till min klients dator som har dropbox installerat. Uppdaterar jag en bild på grund av att jag har gjort förbättringar av någon anledning så uppdateras bilden på min klients dator automatiskt.

Om man har en klient som inte vill ha dropbox installerat på sin dator så får denne använda sig av webbgränssnittet, funkar ju det med.

Detta fungerar väl inte i någon stor skala eftersom man inte kan tvinga alla klienter att skaffa ett konto hos dropbox, men så länge alla klienter redan har ett konto så är detta enormt smidigt =)
 

iBoat

Aktiv medlem
Oftast använder jag min FTP-server och mailar länken till mottagaren. Annars finns en gratistjänst på sprend.se. Den fungerar mycket bra och ingen programvara behöver installeras hos någon part. 2GB är maxstorleken per delning, men jag antar att du inte skickar 10 GB varje gång :)
 

Yosemite

Medlem
Det kan vara värt att kolla in Skydrive också - ger dig 25GB utrymme och du kan välja om albumet ska vara publikt, delat, eller privat.

Extra plus för att det finns app till Iphone/ipad (troligen finns app för Android också) så att man kan visa sina bilder på ett enkelt sätt.

//Reine
 

Leaflet

Aktiv medlem
Lägg bilderna i zip-format i publickatalogen och dela bara ut länken till behöriga så slipper dessa ladda ner dropbox.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Fungerar perfekt. Inget kludd med programvaror och storlekar. Bara att mosa på......

Dessutom, eftersom jag numera tydligen blivit den stora Adobe-missionären här på forumet :) får jag väl slå ytterligare ett slag för deras nya tjänst Revel (f.n. bara till Apple och Android, kommer till Windows när som helst) Där kan man exportera bilderna ut i molnet direkt från LR. Information finns här;

http://www.adobe.com/support/revel/gettingstarted/revel_gs.html

http://www.adobe.com/products/revel.html
 
Senast ändrad:
ANNONS