Annons

Fejka tårar, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

RickH

Ny medlem
Jag har en idé i mitt huvud på en bild som jag skulle vilja ta.
Problemet är att det skulle bli ganska långa slutartider(2-3 sek). Och om man då t.ex. droppar vatten på kinden så kommer det att hinna rinna ner och bli oskarpt. Jag vill att det ska vara en tår som sitter kvar på kinden som också är knivskarp.

Jag har funderat lite, och det bästa jag kan komma på är ljus sirap. Då den är mer trögflytande, men fortfarande transparent..

Vad tror ni? Mer förslag någong?

/Rick.
 

pet

Aktiv medlem
Varför inte tar två exponeringar..en kort där du "fryst" tåren så den skarp och en likadan bild utan tåren fast med lång slutartid.
Sedan öppnar du upp båda bilderna i PS och "målar" fram den skarpa tåren i bilden med lång slutartid för att sedan slå ihop båda bilderna.
 

RickH

Ny medlem
Tackar så mycket för alla svaren :D

Göran:Det låter intressant, vart kan man få tag i ren glycerol nånstans då?


Peter: Nja, med tanke på vinkeln jag kommer att ta bilden i är detta mindre optimalt. Kommer vara lite i halvprofil så det kommer bli skitsvårt om inte omöjligt att få till det på ett bra sätt.

Gabriel: Problemet är bilden inte kommer vara helt framifrån och då blir det svårare att få en riktigt trovärdig tår. Och blir den inte trovärdig så kommer bilden falla pladask :S
 

Walle

Aktiv medlem
Tjenare!

Testa denna! Den fungerar faktiskt riktigt bra! Går även att köra den betydligt "hårdare" och skarpare än denna.

http://photoshopium.com/photo-effects/21/how-to-make-a-realistic-tear-in-photoshop

Lycka till!
Möjligt att det går att göra bättre än de har gjort i guiden, för på bilden där tycker jag inte det är ett dugg trovärdigt. De har ju för tusan lagt highlighten på fel sida...den fejkade tåren ser ut att vara belyst från vänster..resten av ansiktet från höger.
 
Jo men med den som grund kan man göra en rätt bra tår faktiskt!

Att följa guider på internet till 100% tror jag aldrig fungerar.

Men testa med lite egen kreativitet så blire skitbra! :)
 

ND300

Avslutat medlemskap
Möjligt att det går att göra bättre än de har gjort i guiden, för på bilden där tycker jag inte det är ett dugg trovärdigt
Nej det såg inte bra ut.Håller med och det såg för fejkat ut. Tror på det som gorse nämnde om Glyserol som säkert kan fungera bra med.
 

VisionOfSnow

Aktiv medlem
Glyserol är vad många brukar ha. Funkar även som vattendroppar på blommor.
Detta funkar alldeles säkert bra för det som RickH vill göra, men för att göra diskussionen lite mer allmän: en sak som gör att fejkade tårar ser just fejkade ut är att riktiga tårar inte uppför sig som segflytande vätskor, och bildar därför inte stora droppar som sitter still halvvägs ner på kinden. Att sådana kan göras mer eller mindre bra, och i det förra fallet med stor konstnärlig effekt är en sak, men det är kanske tveksamt om det ser ut som äkta tårar.

För riktigt verkliga tårar (som rinner nerför kinden -- d.v.s. inte vad RickH är ute efter) skulle jag gå till en optiker och köpa saltlösning som man har att återfukta kontaktlinser med. Droppa en hyfsad mängd i ögat och blinka och du kommer att ha "tårar" som rinner från ögat och ser alldeles äkta ut.
 

Walle

Aktiv medlem
Det ligger helt klart mycket i det du skriver, Magnus!

Jag har aldrig sett en tår med hög ytspänning i verkligheten. Jag har aldrig sett en bild med stora tydliga tårar som ser naturliga ut. Jag har heller aldrig sett en bild med naturliga tårar, där de naturliga tårarna syns så bra som fotografen kanske önskat.

Tyvärr är det nog så att naturliga tårar ej lämpar sig för fotografering, samtidigt som vi människor är oerhört uppmärksamma på sånt som ser onaturligt ut.
 

RickH

Ny medlem
Sant som du säger magnus. Men om man inte överdriver det lite så kommer det inte att synas överhuvudtaget.. Jag tror att den bästa lösningen är att blanda en del glycerol med en del vatten, tills man får den konsistensen man önskar. Inte för overkligt tjock, och inte för tunn heller.. Linsvätska har jag, så det kan jag ju också testa med! :D Tack för alla svaren!
 

dloow

Avslutat medlemskap
Det är kul och intressant detta med att vi egentligen inte vill att bilder ska se verkliga ut, utan vi har en annan bild om hur verkligheten borde se ut.

Detsamma gäller ju blod i film och foto. Riktigt blod her helt fel färg och konsistens mot hur vi vill att det ska se ut, och därför är det bättre att använda fejk.

Lustigt!
 

Walle

Aktiv medlem
Jag tror det handlar väldigt mycket om hur sinnena används. När vi befinner oss i en situation kan vi använda alla fem, mer eller mindre. Men när vi tar in information genom ett fotografi så använder vi bara ett, och då upplevs saker omedvetet anorlunda. Man är så att säga omedveten om att de övriga sinnena förstärker synintrycket, och avsaknaden av de andra sinnesintrycken får oss att feltolka det vi ser. Det är min högst amatörpsykologiska förklaring :)
 

gorse

Aktiv medlem
Jag tror inte tårar är så synliga som man kan tro. Jag har sett en föreläsning om hur man hanterar besvärliga situationer och konflikter på arbetsplatser. Det var (kända) skådespelare som spelade upp situationer och man föreläste om hur man hanterade saken.

En sak som slog mig med häpnad: Skådespelarna var kändisar som spelade med i svenska såpor, typ rederiet. Jag satt på andra raden och ena skådespelaren storgrät så tårarna sprutade. Så avbröt skådespelaren, sprack upp i ett leende, pratade om situationen, och plötsligt fortsatte att storgråta så tårarna sprutade som om han aldrig hade gjort paus.
Jag kunde svära på att jag såg tårar rinna under gråtfloden. Men jag inser att inte en enda tår ran i det ansiktet, utan jag blev så lurad av skådespeleriet, förvridna ansiktet och kroppsspråket att jag tyckte mig se tårar. Morsning.



Glycerol fanns sist jag tittade på apoteket, men på sistone har rätt mycket utgått ur sortimentet.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Om modellen ligger ned rinner inte tåren. Om inte det funkar så så klipp ut tåren från en den liggande modelenl och lägg in den på en bild av en stående modell. Borde vara ganska enkelt att få det snyggt, bara sudda lite i kanterna på den inlagda tåren.
 

DocuWild

Avslutat medlemskap
Se bara till att Glycerol/Glycerin (vilket kan köras med vatten i en 1:5 blandning för fina droppar) inte kommer i ögonen på modellen, för då får du riktiga tårar =)
 

foag

Medlem
Nu skummande jag förvisso bara igenom, men ett lätt sätt att få bra tårar på, riktiga dessutom, är att stryka lite menthol under ögat på modellen, eller faktiskt(hör och häpna) ett tunt lager tandkräm..

Såvida inte modellen har jättekänsliga ögon så blir de varken röda eller irriterade, och tåren kommer vara helt äkta. Ett litet tips från skådespelare som inte besitter förmågan att gråta på kommando :)
 
ANNONS