Annons

Byta från Nikon till Canon för att filma?

Produkter
(logga in för att koppla)

SKY91

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag står i valet och kvalet inför nästa kameraköp. Jag har alltid haft Nikon och älskar det märket. Men har nu börjat filma med skolans Canon 7D och fullkomligt älskar den också. Jag vill nu köpa en egen systemkamera med filmfunktion och av någon anledning känns Canon som ett givet val. Är Canon bättre på film eller är deras kameror bara väldigt hypade?

Jag har just nu en D300 med två objektiv.
Ska jag helt byta märke? Med tanke på att jag ändå inte har vansinnigt stor utrustning.

Ska jag köra på båda märkena?

Har Nikon någon motsvarande modell till 7D eller bättre?

Och, om Canon är ett bättre val, varför?

Jag blir lite ledsen i ögat om jag byter märke, men kan nog vänja mig eftersom jag faktiskt gillar Canon rätt mycket också. Det jag gillar med Nikon är att deras kameror känns rediga och gedigna. Jag gillar hur de känns i handen.

Tacksam för hjälp och råd!
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med Nikon, men för Canon har du endast 650D som har autofokus vid filmning. Sony ska sen ha ett par modeller med den funktionen. Så om du vill slippa fokusera manuellt, kanske du rent av ska titta mot Sony.

Vill du sen ha en rejäl kamera så är kanske EOS 650D kanske inte rätt. Jag är väldigt nöjd med den, men visst är den lite plastig om man jämför med dyrare profetionella och semi-profetionella hus. Funderar själv på ett batterigrepp så att den får lite mer tyngd och det är alltid en lösning.

Tänk bara på att köpa din 650D med STM optiken som är byggd för filmning. Annars rasslar fokuset rätt rejält i filmen :)
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Har just börjat utforska filmande med min D800 och den har autofokus, går även att ställa bländare m.m medans man filmar.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med Nikon, men för Canon har du endast 650D som har autofokus vid filmning. Sony ska sen ha ett par modeller med den funktionen. Så om du vill slippa fokusera manuellt, kanske du rent av ska titta mot Sony.

Vill du sen ha en rejäl kamera så är kanske EOS 650D kanske inte rätt. Jag är väldigt nöjd med den, men visst är den lite plastig om man jämför med dyrare profetionella och semi-profetionella hus. Funderar själv på ett batterigrepp så att den får lite mer tyngd och det är alltid en lösning.

Tänk bara på att köpa din 650D med STM optiken som är byggd för filmning. Annars rasslar fokuset rätt rejält i filmen :)
Nikon har lika bra filmfunktioner, men det beror ju lite på vad du ska ha för kamera. Kolla in D800 och D600. EN uppföljare till D7000 lär vara på gång också.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Hur mycket optik har du? … har du bara ett hus och ett objektiv kanske ett byte inte är så farligt …

Men jag hoppas att du stannar hos Nikon! :)
Jag har en D800 och är mycket nöjd med den som film/video kamera!
Den har hörlursutgång, ren HDMI-signal ut om du kopplar en extern inspelningsenhet.

Vad gäller autofokus vid filmning, så är det nog bara Sony Alpha serien som har det på riktigt. (Deras spegel är alltid nerfälld och autofokussensorn fungerar alltid. Nikon och Canon har inte det! De kanske har autofokus men inte lika bra. Men vad ska man med autofokus till när man filmar? Det är bättre att köpa en sökarlupp och köra manuell fokus.

/jonas
 

SKY91

Avslutat medlemskap
Hur mycket optik har du? … har du bara ett hus och ett objektiv kanske ett byte inte är så farligt …

Men jag hoppas att du stannar hos Nikon! :)
Jag har en D800 och är mycket nöjd med den som film/video kamera!
Den har hörlursutgång, ren HDMI-signal ut om du kopplar en extern inspelningsenhet.

Vad gäller autofokus vid filmning, så är det nog bara Sony Alpha serien som har det på riktigt. (Deras spegel är alltid nerfälld och autofokussensorn fungerar alltid. Nikon och Canon har inte det! De kanske har autofokus men inte lika bra. Men vad ska man med autofokus till när man filmar? Det är bättre att köpa en sökarlupp och köra manuell fokus.

/jonas
Jag har bara ett 50 mm 1.8 samt ett 28-75 2.8. Så det är ju inte särskilt jobbigt att byta märke.

Jag stannar gärna hos Nikon! Någon autofokus under filmning är jag inte alls intresserad av. Det ställer jag helst själv! D800 låter som en fin kamera, men har hört att ergonomin är dålig. Hur tycker du att den är att hålla i? För lätt?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har bara ett 50 mm 1.8 samt ett 28-75 2.8. Så det är ju inte särskilt jobbigt att byta märke.

Jag stannar gärna hos Nikon! Någon autofokus under filmning är jag inte alls intresserad av. Det ställer jag helst själv! D800 låter som en fin kamera, men har hört att ergonomin är dålig. Hur tycker du att den är att hålla i? För lätt?
Tror mest d är folk som snackar, jag har både D300s och D800, är nöjd med bådas ergonomi. Vet inte om det är så stor skillnad i ergonomin egentligen. Det är nog dessutom lite vanesak. jag har batteripack till båda mina, vilket jag tycker förbättrar känslan. Filmningen är dock mycket bättre på D800, går inte ens jämföra med D300 där. D800 har en särskild record knapp vilket är kanon.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vet i o f s inte varför man skulle byta till Canon för fimning idag. Det kan vara så att spefika kameror som t ex 5DIII har lägre brus vid filmning vid högiso än D800 (bara 2mp används och 5DIII har större pixlar) men generellt ser jag ingen anledning att rakt av välja Canon. På pappret har 650D bäst autofokus vid filmning av märkena p g a fasdetekt AF i sensorn men i praktiken är det långsamt. Möjligen innebär STM objektiven (18-135 och 40/2,8) en fördel vad gäller fokusljud, men jag ser nog ingen större vits i att byta. Nu är jag stillbildsfotograf och känner mest till filmspecarna.
 

control87th

Aktiv medlem
Har Nikon någon motsvarighet till Magic Lantern?

Eller har Nikon alla MLs funktioner inbyggda. Jag gillar exempelvis den infällda inzoomade bilden för att lätt kunna avgöra om fokus är bra.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Möjligen innebär STM objektiven (18-135 och 40/2,8) en fördel vad gäller fokusljud, men jag ser nog ingen större vits i att byta. Nu är jag stillbildsfotograf och känner mest till filmspecarna.
Jag hoppas att STM fungerar tyst och bra. Tror att jag kan få kitobjektivet att fungera med extern mic, annars låter det på tok för mycket. Köpte 650D just för att flickvännen ville ha smidig video som fungerar enkelt. Men som ljudet i autofokusen är så går det inte att ha den aktiverad. Så såhär i efterhand borde man köpt kitet med 18-135 STM, för sämre kan det inte vara!

Dock ska det nämnas att touchskärmen är kanon för fokuset. Rör sig objektet, pekar man bara och så ställer fokuset in sig. Smidigt och enkelt :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har bara ett 50 mm 1.8 samt ett 28-75 2.8. Så det är ju inte särskilt jobbigt att byta märke.

Jag stannar gärna hos Nikon! Någon autofokus under filmning är jag inte alls intresserad av. Det ställer jag helst själv! D800 låter som en fin kamera, men har hört att ergonomin är dålig. Hur tycker du att den är att hålla i? För lätt?
D800 ligger bra i handen, den är aningen tyngre än D300, dvs blir lagom tung om man sätter på ett batterigrepp. Knappar och reglage ser ut ungefär som på D4, men är dock ej bakgrundsbelysta som på D4. De som klagar är de som haft en D700 som har aningen större grepp, men om det är bra eller dåligt beror på hur stora händer man har, och är nog till stor del en vanesak.

Med sin rena hdmi utgång borde D800 vara ett av de bättre valen för filmning, möjligtvis slagen av D4 som har bättre lågljusegenskaper och en möjlighet att få 1080p i en croppat läge som kan vara praktiskt för naturfotografer som vill komma lite närmare utan att sätta på längre tele.
 
ANNONS