Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 "err" felmeddelande

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag frågar på en kompis räkning. Han har en D80 som inte fungerar längre. Slutaren fungerar men den tar inga bilder och displayen är svart.

Han har testast nollställa mekaniskt och digitalt. Formaterat minneskort. Bytt objektiv. Rengjort objektivkontakter. Men ingenting hjälper.

Det verkar bli kostsamt att skicka in den på service så därför undrar jag om någon av er vet något sätt man själv kan laga det? Han är händig och drar sig inte för att skruva isär den och försöka laga själv bara man vet vad som ska göras?

Tack
 

Arne1453

Aktiv medlem
Man kan titta på Youtube hur man tar isär en D80. Sök på "D80 error". Det ser ganska komplicerat ut. Jag drabbades också av detta fel och fick ett kostnadsförslag på 2000kr från Nikonverkstaden. Jag sålde kameran på Tradera istället och fick 1225 för den i det skicket och köpte en "ny" D80 på tradera som hade gått 300 exponeringar för 2400. Jag tycker att jag gjorde ett bra val istället för att skruva isär kameran och inte veta om man får ihop den överhuvud taget.
 

Freddepe

Medlem
Jag hade precis samma fel på min D80, slutade med att jag lämnade in den hos Nikon och det kostade inte ens 1500kr att få den lagad. Men det verkar som det där ERR-meddelandet kan vara många olika fel.

En del har fått igång sin kamera genom att sitta och trycka ner avtryckaren en himla massa gånger, det funkade för mig. Men efter jag tog en bild blev det error igen.

På min var det någon plastgrej som hade blivit utsliten. Den kostade inte många kronor utan det var jobbet som drog upp priset.

Tror inte det är så lätt att laga den själv eftersom man inte har reservdelarna.
Sen är ju frågan om det är värt att laga den eller köpa en begagnad som fungerar istället.
Men å andra sidan vet man ju inte hur den mår.
D80 är ju en bra kamera.

Jag hade nog lämnat in den till Nikon och fått ett kostnadsförslag. Man kan ju välja att låta dom ta kameran så behöver man inte betala någonting för felsökningen.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
ok, tack för svar! det kanske inte är värt att grejja med när man kan hitta en likadan beggad för bra pris, ja jag vet inte :)
 
ANNONS