Annons

Tips för att skaka mindre...

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
När jag lånade min kompis stridsvagn Nikon F5 med ett påhängt Nikon 80-200ED, så var det en mycket härlig känsla. Allt funkade så länge jag tog stöd med objektivet någonstans, dock utan stativ. Men, att fotografera handhållet var för mig praktiskt helt omöjligt. Jag skakade alldeles för mycket, med oskärpa som resultat. Min kompis säger sig inte ha samma problem. Ibland har jag samma problen, fast mindre med min Nikon F3, men det funkar.

Själv drömmer man om en D-slr i framtiden och detta objektiv...

Har ni tips och idéer på hur man kan "handhålla" en kamera med ett sådant monsterobjektiv, så att man kan hålla det still eller är det "övning som ger färdighet" som är modellen??
 

Liza

Aktiv medlem
tryck in armbågarna mot bröstet eller vila kameran på axeln (ser lite kymigt ut men fungerar)
 

abrizz

Aktiv medlem
Vart kan man hitta tag på skruv någonstans? De skruvar jag har hittat i rätt dimension har en smalare gänga som gör att man inte kan skruva in den i kameran helt.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Stå stadigt och lagom brett med benen, ta ett djupt andetag och andas ut långsamt samtidigt som du exponerar.

Det funkar för mig =o)

Mvh //Peter
 

SunKi

Aktiv medlem
Skippa skruven, du behöver bara snöret..
Gör två öglor, en för foten och en som du trär över objektivet, och ha det längst inne mot kamerahuset. Funkar utmärkt!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Mitt tips är å se på skidskyttetekniken.

Med den klara man i runda slängar 5kg i alla fall 30 min,, med kameran vid ögat!

Mvh Niclas.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
6 - 8 cl OP Akvavit t.ex. Tycker du att det är olämpligt kan du prova med betablockerare, t.ex 25 - 50 mg Tenornin/Atenolol. (Varar ett helt dygn).
Jo, jag vet, inget av förslagen är kanske så bra (förutom mot darrhänthet) det får väl bli stativ eller bönsäck ändå. Det finns inte så mycket att välja på utöver korta brännvidder och bra ljus. Det är hårt att vara fotograf.....
Us
 

Kajakob

Aktiv medlem
andas, eller inte andas ut

Om du fyller lungorna med luft så ger det stöd i kroppen. Såg att någon sa att man skulle andas ut, det kan vara rätt teknik.

Jag andas in, håller andan, trycker av och andas ut.

prova vad som känns bäst
 

fredrik_hedman

Aktiv medlem
uge skrev:
Se till att inte vara bakis!
Hade en lumparpolare som var juniormästare i skytte i Sverige (om jag minns rätt :)
Han sa att det gick mycket bättre att panga när man var bakis. Var lixom lite stadigare och mindre nervös då ;)

Har inga erfarenheter själv av det, men ändå ;)
 

dumbo

Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Stå stadigt och lagom brett med benen, ta ett djupt andetag och andas ut långsamt samtidigt som du exponerar.

Det funkar för mig =o)

Mvh //Peter
Att andas ut samtidigt som man exponerar tycker jag personligen skulle borga FÖR oskärpa istället. Särskilt om man stöder armen mot bröstet/kroppen för bästa stabilitet.
Men funkar det för dig så... :)


Annars brukar man ju först ta ett par djupa andetag och sedan fylla/tömma lungorna till hälften och hålla andan medan man trycker av, om man praktiserar skytte. Jag brukar använda den tekniken även på kameran och det funkar bra på båda, även om jag inte är nån mästerskytt. :)

Sen varierar naturligtvis tekniken från skytt till skytt åxå. :)
 

müsli

Avslutat medlemskap
Ett ihopfällt enbent stativ som vilar mot byxlinningen. Ger avlastningen för armarna (1/2 - 1 steg), och stabilisering, främst i tilt och lutning, dock lite mindre i panoreringsled. Den totala effekten upplever jag som runt 2 stegs mindre skak.
Det är enkelt, och man behåller mycket av rörligheten.
 

Brejdol

Aktiv medlem
Om man andas in djupt, och sen andas ut helt går pulsen ned i ett par sekunder, det är så skyttarna använder det. Andas man medan man skjuter kan man ju missa med flera meter. Pulsen ger ju också några millimeters gung varje gång.
 

Stingray

Aktiv medlem
Skaffa en kamera med Image Stabilization, typ Konica/Minolta eller Canonkamera med IS-objektiv.

Jag kör Canon alternativet och det funkar Kanon. Det känns som att kameran sitter fast i hård pizzadeg. :)
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Yes, pizzadeg kan väl vara å ta i, men om man praktiserar kombinationen av olika tekniktrix så kommer man långt!



Mvh Niclas,
 

Måns H

Aktiv medlem
Snabb film underlättar! Jag kör med ISO 400,

Jag försöker andas som vanligt, men det är nog individuellt vad som funkar bäst. För min del är det sämre att hålla andan. Jag kommer i otakt och då ökar spänningarna i kroppen.

Ibland blir man ivrig. Då gäller det att medvetet koppla in lugn andningsteknik och andas med lugna andetag långt nere i magen.

Sen ser jag till att k - r - a - m - a av avtryckaren, d v s så sakta att man inte exakt vet när "skottet" går. Men visst, ibland ser man BILDEN i sökaren och då blir det ju bråttom, jag försöker i såna lägen vara halvvägs nere och bara behöva pressa på lite till.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Axelstativ?

Nån gång för länge sen (i början av 80-talet)hade jag tillfälle att testa ett axelstativ som en dåtida polare till mig hade. Funkade bra vill jag minnas. Han hade visserligen gjort det själv, men inspirationen och modellen kom från nåt som gick att köpa. Finns inte såna längre?
Anders
 
ANNONS