Annons

Nya 70-200 2,8 på väg!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem

DanielSand

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Jösses vilka priser.

Jag bjöd på en likadan för ett halv års sedan, vann med slutbudet på ca £450, men köparen vägrade i sista sekund att skeppa utanför de brittiska öarna. Det kanske var för dåliga bud?
Men han har ju inte fått något bud heller, tycker det låter som hyfsat överpris men vi får se om någon bjuder. Känns mer som om de har gått för 8000-9000.- på sistone.

Här är ett till som går ut imorgon natt, ligger på 4922:- i skrivande stund. Det är dock från Japan så då är det väl lika väl att räkna med att man får betala moms också, fastän att han erbjuder sig att skicka det som gåva.

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=150105370304

edit: såg nu att det engelska objektivet var "nytt" och de bjuder tokigt högt ibland i england så han kanske lyckas få det sålt ändå.
 
Senast ändrad:

christianhylse

Aktiv medlem
gunnar:
nej, anser inte att ALLA bud innan 30 sek före sluttid är meningslösa.
Finns många säljare som avslutar auktionerna innan och då är det bra att i alla fall lägga FÖRSTA budet åtminstone. Tycker jag.
Detta gäller i synnerhet på eBay som tar hutlösa provisionsavgifter. Plus avgifter för Paypal.
eBay är ju en av världshistoriens bästa affärsidéer någonsin. De bara håvar in pengar utan att egentligen göra någonting. Säljarna/köparna sköter ju i princip allt själva.
Tradera har ju också börjat smyghöja avgifterna
sedan de köptes upp av eBay.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
DanielSand skrev:
fastän att han erbjuder sig att skicka det som gåva.
Gâva skall oxâ tullas o momsas.

christian, jag kan hâlla med om att en euro bara för o vara med i matchen kan vara bra, men hur ofta har du râkat ut för att säljaren stänger ner sin auktion?
Titta istället pâ hur ofta en grej har 8-10 bud och har närmat sig rimligt maxpris när det fortfarande âterstâr 3-4 dagar.
Som säljare är det ju tacksamt o ibland undrar jag om inte buden är hembud.
Edit: det stora bekymmret nu är budrobotarna, snart kan vi lägga ner försöken att manuellt vinna en auktion, robotarna fâr slâss för oss under sista sekunden.
Enda fördelen är väl att man inte rycks med i budhetsen.
 

Anddje

Aktiv medlem
christianhylse skrev:
eBay är ju en av världshistoriens bästa affärsidéer någonsin. De bara håvar in pengar utan att egentligen göra någonting. Säljarna/köparna sköter ju i princip allt själva.
Tradera har ju också börjat smyghöja avgifterna
sedan de köptes upp av eBay.
Det är en mycket bra affärsidé ja, men att säga att dom inte arbetar för pengarna är inte sant. En sådan stor sajt kräver för det första en gigantisk insats när man bygger den, och sedan underhåll och uppgraderingar, både av hårdvara och mjukvara. Ebay är ett stort företag med många anställda.
Annars skulle ju Google's skapare vara ännu mer mångmiljonärer än vad dom är, men då kan man ju fråga sig vad dom har sina gigantiska affärskomplex och kontor i de flesta civiliserade länder till...
 

christianhylse

Aktiv medlem
jo, men anders - själva affärsidén är ju att låtar användarna (säljare/köpare) fixa affärerna själva, men givetvis vet jag att eBay har en himla massa anställda och kontorsytor här och där.
MEN - problemet är att då de har mer eller mindre monopol på internetauktioner så kan de göra hur de vill mot säljare/köpare. Höja provisioner hit och dit.
Det positiva är ju dock att i och med monopolet så når man ju extremt många via potentiella köpare via eBay.
--
en annan grej, tillbaka till ämnet kanske,
det råder ingen hejd på priserna på Minolta-optik:
http://cgi.ebay.de/Minolta-AF-2-8-70-200-APO-G-D-SSM-2-8-70-200mm-TOPP_W0QQitemZ140100834527QQcategoryZ80384QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

(sorry, om någon annan redan länkat denna)
 

Anddje

Aktiv medlem
DanielSand skrev:
Inte nog med att det är ett så bra pris, dessutom får man lite svamp på köpet. "slight fungus in internal glass". Konstigt att folk inte bjuder på det.
Han har försökt sälja den där gluggen flera gånger nu, inte så konstigt att han inte lyckas ;)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hehe...

"Shiiiit, det är svamp i gluggen...jag kommer aldrig få den såld...fast...om jag målar den vit kaaaanske?"
 

christianhylse

Aktiv medlem
det här med svamp i gluggen,
hur sjutton går det till? är det folk som har sina objektiv i fuktiga garage eller? mest nyfiken.

Fick för övrigt mitt Frankrikefynd i går, det där 1280 kr-paketet med Beercan,50mm F/1.7 och lite till. Beercan var i kanonskick och det räckte egentligen för mig. 50mm hade lite skavanker, men fungerade bra i alla fall.
--
fast veckans mest trevliga "present" var Minolta 100mm F/2. Oj, jisses - vilken skärpa. Jag vet att jag hyllat diverse budgetoptik hit och dit, men det här var på en helt annan nivå. Mästerligt. Ok, priset (4000 kr inkl. frakt) var kanske väl mycket, hade sannolikt sålts av privatperson för 2500-3000 kr kanske, men det verkar vara ytterst få som säljer denna glugg. Och nu förstår jag nu varför. Ska försöka lägga upp lite bilder på min sida här, även om det jag bojkottat det momentet det senaste halvåret.
--

en annan grej, varför går det så snabbt att få paket från Frankrike och England, medan tyskarna tar en himla tid på sig? Någon som har en förklaring. Har nu väntat i två och en halv veckor på ett paket från Tyskland. Och det är samma visa varje gång.
 

DanielSand

Aktiv medlem
christianhylse skrev:
fast veckans mest trevliga "present" var Minolta 100mm F/2. Oj, jisses - vilken skärpa. Jag vet att jag hyllat diverse budgetoptik hit och dit, men det här var på en helt annan nivå. Mästerligt. Ok, priset (4000 kr inkl. frakt) var kanske väl mycket, hade sannolikt sålts av privatperson för 2500-3000 kr kanske, men det verkar vara ytterst få som säljer denna glugg. Och nu förstår jag nu varför.B]


Nja, beror nog snarare på att den är gjord i betydligt mindre serie än t.ex. 100mm f2.8, annars så skulle ju inga sälja sina f2.8 med ditt resonemang när den är snäppet skarpare än f2.0. Men jag tycker ändå inte att den känns så jätteovanlig om man ser på t.ex. ebay, även om det är många andra objektiv som man ser mycket mer av än den.
 

christianhylse

Aktiv medlem
daniel:
ja, det är sant, den tillverkades ju inte mindre serier, visste ju det. Men även om jag ej testat 100 F/2.8 skulle jag INTE våga byta bort mitt 100 F/2 mot den senare om jag så fått erbjudandet. Ruggig skärpa, från F/2 och framåt. Blir till och med skarpa bilder i 100 % - det har jag banne mig inte varit med om förr.

Och på tal om trevliga objektiv,
tar tillbaka ALL skeptism jag tidigare haft
ang. den så kallade beercan. Det ÄR ju verkligen precis som de flesta säger - en mycket bra och skarpt objektiv. var ute några timmar i skogen i går eftermiddag och kom hem och blev smått lycklig när jag såg resultatet.
Gillade också att det var en internzoom, trodde inte det.

Så bara köp om ni hittar den, dock tycker jag att rådande priser är VÄL höga.
 

christianhylse

Aktiv medlem
förresten,
en beercan i kanonskick finns
kvar på l-foto om de nu inte bara
glömt ta bort annonsen:
AF 70-210/4 (A-) /i kartong, m. msk/ 1890:-
http://www.l-foto.se/

--
dessutom verkar 35mm F/2 finns kvar också,
tror nästan jag köper den vid nästa lön om den fortfarande finns kvar då. Fast det är dock inget jag räknar med.
---
 

christianhylse

Aktiv medlem
förresten (orkar inte starta ny tråd för denna fråga) -
på "beercan" står det macro vid 210-läget, men vad innebär det för avbildninggskala? 1:4?
 
ANNONS