Annons

Berghs photography

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har sökt och kommit in på Berghs photography för höstterminen och går nu i valet och kvalet om jag ska tacka ja eller inte. Vad som gör mig tveksam är att det kostar nära 75 000 att läsa kursen, och jag undrar om man så att säga verkligen får valuta för pengarna...

Det som lockade mig att söka från början var att jag tyckte det kändes lagom att läsa bara en termin(vilket är så länge kursen varar). Detta då jag inte pluggat efter studenten som jag tog för 6 år sedan, och nu skulle vilja känna på lite hur det är igen. Jag har också hört mycket gott om Berghs. Kanske inte då fotoutbildningen i första hand utan snarare marknadsföringsutbildningarna, vilka jag i framtiden ev. skulle vilja försöka komma in på då jag skulle vilja jobba med reklam och marknadsföring.

Är det någon som gått utbildningen, eller vet något om den?


Tack på förhand!
/Daniel
 

TVS

Aktiv medlem
Vad är det du vill ha ut av utbildningen? Är det kunskap du kan skaffa dig på egen hand? Eller är det erfarenheter som är omöjliga att få tag på någon annanstans? Många spenderar hela sina karriärer med att överdriva sin utbildnings förträfflighet.
 

jenny_li

Aktiv medlem
Jag har inte läst foto på Berghs, men jag har gått andra kurser där. Jag vet inte jag... 75.000 är mycket pengar - SÅ våldsamt imponerad har jag aldrig varit av kurserna jag gått där. De har varit helt okej - men jag har alltid varit glad att jag sluppit betala själv...

(Och då kostade den dyraste av mina kurser "bara" 40.000, inte 75...)

En kompis till mig, som för övrigt driver ett gäng företag i webbsvängen, han gav mig ett rätt smart tips: Han menade att om något är flummigt och folk inte vet vad det är, skaffa formell kompetens på det. Om det är konkret och tydligt, och mest handlar om att veta vad man pysslar med och kunna leverera bra kvalitet - då lär du dig på egen hand, och sen gör du bara det du kan.

Det är en rätt pragmatisk inställning, som jag gillar. Och där jag nog skulle placera foto i det andra facket. Det är konkret och tydligt, och om du kan det så kan du det - oavsett om du lärt dig på Berghs eller på egen hand.

Beslutet kan bara du själv ta, det här är bara några funderingar från mig - och ett tips som jag själv fick en gång, fast inom ett helt annat område. Du får såklart själv fundera på hur det stämmer in på dina planer! Lycka till! :)
 
Jag har inte läst foto på Berghs, men jag har gått andra kurser där. Jag vet inte jag... 75.000 är mycket pengar - SÅ våldsamt imponerad har jag aldrig varit av kurserna jag gått där. De har varit helt okej - men jag har alltid varit glad att jag sluppit betala själv...

(Och då kostade den dyraste av mina kurser "bara" 40.000, inte 75...)

En kompis till mig, som för övrigt driver ett gäng företag i webbsvängen, han gav mig ett rätt smart tips: Han menade att om något är flummigt och folk inte vet vad det är, skaffa formell kompetens på det. Om det är konkret och tydligt, och mest handlar om att veta vad man pysslar med och kunna leverera bra kvalitet - då lär du dig på egen hand, och sen gör du bara det du kan.

Det är en rätt pragmatisk inställning, som jag gillar. Och där jag nog skulle placera foto i det andra facket. Det är konkret och tydligt, och om du kan det så kan du det - oavsett om du lärt dig på Berghs eller på egen hand.

Beslutet kan bara du själv ta, det här är bara några funderingar från mig - och ett tips som jag själv fick en gång, fast inom ett helt annat område. Du får såklart själv fundera på hur det stämmer in på dina planer! Lycka till! :)
Tack för svaret! Det ligger mycket i både de du och din kompis säger...
 

jenny_li

Aktiv medlem
Ska tillägga att jag inte har någon som helst koll på vad som krävs för att "komma in" på arbetsmarknaden som fotograf, tycker mest att 75.000 för en ynkans termin låter saftigt...!

Lycka till, som sagt!
//Jenny
 
Ska tillägga att jag inte har någon som helst koll på vad som krävs för att "komma in" på arbetsmarknaden som fotograf, tycker mest att 75.000 för en ynkans termin låter saftigt...!

Lycka till, som sagt!
//Jenny
Ja, det är mycket pengar och som sagt är frågan hur mycket ett diplom från Berghs är värt. Rent kunskapsmässigt kan man nog lära sig det mesta själv om man bara lägger manken till. Men samtidigt tänker jag nog att det kan vara en ganska kul utbildning, och att diplomet kanske kan vara till nytta i framtiden även om jag kanske inte ska jobba som just fotograf...
 
ANNONS