Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[Attach] bild ger tråkig ram i förstorat läge

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Forumet är från hedenhös och yngre blir det inte. Det finns mängder med knas (tex absolutpositioneringen av Visa medlemsinfo) som borde fixas. Eftersom forumet är så gammalt så blir småfixande meningslöst. Vi borde uppgradera hela forumplattformen så vi fick ett modernt forum. En dag.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Forumet är från hedenhös och yngre blir det inte. Det finns mängder med knas (tex absolutpositioneringen av Visa medlemsinfo) som borde fixas. Eftersom forumet är så gammalt så blir småfixande meningslöst. Vi borde uppgradera hela forumplattformen så vi fick ett modernt forum. En dag.
Vad är det ni prioriterar nu? Forumet borde verkligen uppgraderas och hela sidan har gått från att vara en modern och bra sida till att känns daterad och ett ändra stort lapptäcke där man fixar de värsta buggarna om likande denna tråd som denna kommer upp. Känns bara som man driver sidan Precis ovanför ytan hela tiden Blir en negativ spiral som går utför...

Kanske bara är jag som upplever det så.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi är från 2001 och allt har snickrats själv (utom forumet). Enorma fördelar med det men också baksidor.

De senaste (under hösten) vi snickrat på grupper, tävlingar i grupper och eventmodulen. Sen generell översyn och färg/form.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det vore bättre att hitta annan forumprogramvara att plugga in än att peta vidare på den nuvarande forumprogramvaran (PHP är inte direkt världens bästa programspråk i min mening). Det borde gå att hitta något bättre som går att plugga in i Fotosidan med lite anpassning.

Att skriva ny forumprogramvara från scratch är nog det sämsta alternativet. Det går visserligen att få det exakt som man vill ha det då, men det bli dyrt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Korrekt analys. Vi har kikat på alternativ för 2-3 år sen men då var inget alternativ riktigt perfekt. Det var mest det responsiva som inte var så färdigt. Nu borde saker och ting kommit längre.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag tror att det vore bättre att hitta annan forumprogramvara att plugga in än att peta vidare på den nuvarande forumprogramvaran (PHP är inte direkt världens bästa programspråk i min mening). Det borde gå att hitta något bättre som går att plugga in i Fotosidan med lite anpassning.

Att skriva ny forumprogramvara från scratch är nog det sämsta alternativet. Det går visserligen att få det exakt som man vill ha det då, men det bli dyrt.
Är inte hela sidan byggd i PHP borde det inte då vara bäst att ha forumet i php för att slippa blanda språk på en sida? Utveckla från grunden låter ganska osmart håller jag med om och dessutom så kostar underhåll/ utveckling av nya funktioner som många glömmer mycket ett forum kräver andra funktioner idag än 2001.

Jag brukar jämföra med sweclockers ( som har ganska lika funktioner som fotosidan) den sidan har baserats på vbulletin men tror det skrivit eget. Hur som känns det som att fotosidan ligger efter väldigt mycket....
 

PMD

Aktiv medlem
Även om andra delar av Fotosidan är skrivna i PHP (vilket jag inte vet) så vore det inget bra skäl till att forumet måste vara det också. PHP är bökigare att underhålla än modernare web-verktyg.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

ztenlund

Aktiv medlem
Forumet är det enda som är tredjepart. Dvs samma som Sweclockers.

Och inte är väl detta något som känns mer modernt!? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515207-mc-forstahoj-korkort-och-utrustning-samlingstrad.

Det ser ju att vara samma trötta version av vBulle som vi har. Öht tycker jag inte sweclockers, vid första anblicken, kändes som något att ta sikte på. Jag brukar då och då kika på https://happyride.se/ som jag tycker gjort det bra.
Det kanske du tycker att det ser ut som, men det är det inte. Sedan den senaste stora uppdateringen har de en egen forummjukvara. Hur mycket händer det t ex på FS om jag skriver @elmfeldt? Inte ett endast dugg, vilket det gör på SweC. Samma sak om någon citerar ett av ens inlägg. De har även en funktion som heter "Bra inlägg" (inte "Gilla"), som även har en logik som gör att den som fått tillräckligt många får en stjärna vid sitt användarnamn. Likaledes markeras de som inte kör annonsblockerare, åtminstone en som sidan känner av, med ett hjärta vid användarnamnet. Om man sedan gillar deras designval eller inte är något annat. De har även valt att istället för att som FS tvinga en till en fördummad responsiv variant i telefon och på mindre surfplattor har det fritt valbar om man vill ha en fullödig sida eller mobilsidan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Forumet är från hedenhös och yngre blir det inte. Det finns mängder med knas (tex absolutpositioneringen av Visa medlemsinfo) som borde fixas. Eftersom forumet är så gammalt så blir småfixande meningslöst. Vi borde uppgradera hela forumplattformen så vi fick ett modernt forum. En dag.
Ja, men flera av felen har ni ju själva aktivt skapat. Förr användes inte menyn och sedan ändrade ni om i forumet och lade tillbaka den, vilket inte alls fungerar ihop sidhuvud, vänstarspalt, reklamblaffor osv. Samma sak är det ju med artikelkommentarerna där funktionen för att hitta en ny kommentar är så ur funktion så att den är sämre än ingen alls. Detta eftersom ni började dölja kommentarer samt fälla ihop dem, medan funktionen försöker gå till en position där den borde finnas om detta inte var gjort (och förmodligen om det inte låg reklam osv). Det här har ju bl a PMD påpekat cirka femtiotolv gånger.
 

PMD

Aktiv medlem
Om ni funderar på ny forumprogravara så tycker jag att dpreview är värd att ta efter i ganska mycket. Att kunna se inlägget trådat underlättar en hel del för läsflödet och inläggsskribenterna behöver inte citera lika mycket som i ett otrådat forum.

Just dpreviews forumdel tror jag kanske kan vara svår att få en licens till. Såvitt jag minns är det från början hemmagjort av Phil Askey. Det finns dock andra forum som har trådning.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, men flera av felen har ni ju själva aktivt skapat. Förr användes inte menyn och sedan ändrade ni om i forumet och lade tillbaka den, vilket inte alls fungerar ihop sidhuvud, vänstarspalt, reklamblaffor osv.
Greppar inte riktig vad felet är. Pallar du så förklara lite tydligare.

Samma sak är det ju med artikelkommentarerna där funktionen för att hitta en ny kommentar är så ur funktion så att den är sämre än ingen alls. Detta eftersom ni började dölja kommentarer samt fälla ihop dem, medan funktionen försöker gå till en position där den borde finnas om detta inte var gjort (och förmodligen om det inte låg reklam osv). Det här har ju bl a PMD påpekat cirka femtiotolv gånger.
Ja den är faktiskt värdelös. Det var en bra intention men det blev inget vidare. Sämst är det via bevakningsmailen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det kanske du tycker att det ser ut som, men det är det inte. Sedan den senaste stora uppdateringen har de en egen forummjukvara. Hur mycket händer det t ex på FS om jag skriver @elmfeldt? Inte ett endast dugg, vilket det gör på SweC. Samma sak om någon citerar ett av ens inlägg. De har även en funktion som heter "Bra inlägg" (inte "Gilla"), som även har en logik som gör att den som fått tillräckligt många får en stjärna vid sitt användarnamn. Likaledes markeras de som inte kör annonsblockerare, åtminstone en som sidan känner av, med ett hjärta vid användarnamnet. Om man sedan gillar deras designval eller inte är något annat.
Låter som bra grejjer. Vi borde kanske härma en del (det där med annonsblockare var sympatiskt). Men det är kanske inte skillnaden mellan svinbra och helt värdelöst :)

De har även valt att istället för att som FS tvinga en till en fördummad responsiv variant i telefon och på mindre surfplattor har det fritt valbar om man vill ha en fullödig sida eller mobilsidan.
Åja. Jag skulle säga att vi gör mer rätt då. Vi tycker vår responsiva design gör mer nytta för besökaren. Men smaken är som baken och det är kanske ngt med publiken till sweclockers som gör att det är något som användarna kräver där.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om ni funderar på ny forumprogravara så tycker jag att dpreview är värd att ta efter i ganska mycket. Att kunna se inlägget trådat underlättar en hel del för läsflödet och inläggsskribenterna behöver inte citera lika mycket som i ett otrådat forum.

Just dpreviews forumdel tror jag kanske kan vara svår att få en licens till. Såvitt jag minns är det från början hemmagjort av Phil Askey. Det finns dock andra forum som har trådning.
Det där med trådat är nog också en smaksak. Det har sina fördelar och nackdelar. Personligen tycker jag det är mer svårt att följa diskussioner med trådat.
 

PMD

Aktiv medlem
Det där med trådat är nog också en smaksak. Det har sina fördelar och nackdelar. Personligen tycker jag det är mer svårt att följa diskussioner med trådat.
Det förstår jag inte riktigt. Med trådning så får man ju se alla kommentarer till ett inlägg innan man läser andra inlägg. Läsordningen håller sig till rätt sammanhang.

Varför tycker du att det blir svårare att följa diskussionen?

I dpreviews forum kan man dock mycket enkelt välja om man vill läsa trådat eller icketrådat, så ingen behöver bli ledsen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Greppar inte riktig vad felet är. Pallar du så förklara lite tydligare.
Jag menade menyn som kommer upp när man klickar på ett användarnamn. Den är ju, som du själv erkände helt felplacerad på grund av hur positioneringen fungerar. Minnet kanske är kort, men ni under en lång period använde ni inte den utan man kom direkt in i profilen när man klickade på ett användarnamn. Sedan rumsterade ni runt med forumet och då kom den tillbaka. Något som ju som konstaterat inte fungerar ordentligt ihop med sidhuvud, annonser osv eftersom dessa får placeringen att bli helt vansinnig. Ju mer sådant desto mer felplacerat. Därmed har ni ju faktiskt skapat ett fel som inte fanns förut.

Tillägg: En annan sak som uppstått med tiden när ni pillat runt är att citaten ser nära nog likadana ut som inläggen både i förhandsgranskningen och om man länkar till ett enskilt inlägg. För exempel är det bara att klicka på #38 i det här inlägget. ;)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Mitt minne är garanterat för kort. :) Men jag har också en känsla av att det fungerade annorlunda innan. Det är inte medvetet att det skall bli en såndär popup så jag undrar om det är ngn inställning som gjorde att den kom igång. Bäst vore ju att man kom direkt till profilen.

Men det stämmer att det nog var när vi styrde om forumet lite för bättre läsbarhet och ffs för mobilt som det dök upp. Men det går tyvärr inte att göra det helt 100 i nuvarande version. Eller snarare allt man gör kommer få förlorat när man uppgraderar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Låter som bra grejjer. Vi borde kanske härma en del (det där med annonsblockare var sympatiskt). Men det är kanske inte skillnaden mellan svinbra och helt värdelöst :)
Fast jag har inte skrivit att det är vare sig svinbra eller helt värdelöst, även om jag gnäller lite. ;)

Åja. Jag skulle säga att vi gör mer rätt då. Vi tycker vår responsiva design gör mer nytta för besökaren. Men smaken är som baken och det är kanske ngt med publiken till sweclockers som gör att det är något som användarna kräver där.
Felet med responsiv design, särskilt när den dummar ned sidan, är att man inte kan bli av med den och efterfråga en fullödig sida. Funktionen "Nya olästa inlägg/Nya inlägg" är i t ex mitt tycke helt hopplös när man trycker ihop sidan, eftersom det försvinner både information och avdelaren mellan uppdaterade sedan senaste besök och inte uppdaterade. Även mina gamla iPad Mini 2, som må leva på övertid, har drabbats av detta och fått telefonstuket levererat. Det är faktiskt höggradigt onödigt, för så liten är den inte.

Och ja, jag brukar inte sällan öppna SweC i skrivbordsversion istället för telefonvarianten. ;)

(Apropå sånt här var det komik för ganska många år sedan när SJ:s mobila sida inte fungerade i min telefon, medan skrivbordsvarianten gjorde det. Dock hade telefonen så lite internminne att man fick passa sig med skrivbordversionen, eftersom minnet lätt tog slut...)
 
ANNONS