Annons

Beställa FE 55mm 1.8 från eBay. Något jag behöver tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Jodå, svenska posten tar 300 för att ta betalt.

//MW
Undrar om det är olika beroende på hur högt belopp momsen är på. Tidigare nämdes 125:- och jag fick betala 120:- för att få betala moms på ett paket som kostade 145€. Det kom från utanför EU men debiterades i euro.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Titta lite närmare på de negativa omdömena säljaren har fått. En hel del om skadade paket, sena leveranser, leverans från utanför EU (moms tillkommer när du hämtar ut paket), etc.

Om jag var på en tight budget skulle jag hellre köpa en gammal manuellt fokuserad 50mm med Pentax-K-fattning + adapter, eller motsvarande*. Då kommer du undan med en tusenlapp, och slipper oseriösa handlare. Manuell fokus är ju inga problem på en spegellös kamera.

*) Jag har gjort just detta. Köpte min Sony A7 med Zeiss 35mm, men utöver det kör jag bara gamla manuella objektiv som jag hade liggande på hyllan sedan tidigare.
Men det ska väl inte tillkomma någon moms inom EU? Köpte just Capture One nu från Phase One och även om det uppgivna priser var 50 EUR så blev slutpiset 62 EUR med moms pålagd (24% ca får jag det till). I Sverige är det väl bara Business to business som man flaggar priser utan moms. Business to comsumer är väl alltid inkl. moms. precis som hos Phase One i Danmark.

Annars håller jag helt med. Kör samma kombo själv med Pentax SMC-M 50mm/1,7 som är ett underbart och skarpt litet objektiv. Grejen är ju att dessa objektiv+adapter inte sällan är mindre trots adaptern än Sonys FE-objektiv i motsvarande brännvidd. På70-talet gjordes mängder av fina superkompakta små objektiv från åtminstone en handfull tillverkare som är toppen till A7:eek:rna. Billigt är det ofta också. Har också ofta Zeiss 35:an tillsammans med några manuella Pentax SMC inte minst. Glöm inte Olympus-objektiven från 70-talet heller.
 
ANNONS